2009-10-08, 06:28
Medlem
Jagharloggatins avatar
Tidigare kunde jag välja mellan Windows och Ubuntu. Jag installerade Mandriva på min dator nyss och nu vägrar den att låta mig välja vilket os jag ska köra. När jag kollar partitionshanteraren i Mandriva säger den att den hittar en Windowsdel på 7 gig. Men datorn vägrar boota upp i Windows. Den startar i Mandriv även om jag ändrar bootordningen i BIOS.

Vad ska jag göra?
Är det vanligt?
Något jag missat?
Citera
2009-10-08, 07:00
Medlem
Jagharloggatins avatar
Installerade Fedora och valde "boot other" varitpå jag fick felmeddelandet att Windows inte kunde starta ordentligt och att jag ja behöver startskivan och måste "reparera datorn". Vafan har Mandriva gjort undrar man ju?! Varken Ubuntu eller Fedora gav sig på Windows.

Om ni vet nåt mer, berätta gärna!
Citera
2009-10-08, 12:20
Moderator
Protons avatar
Vad är det för bootloader som sitter i mandriva? GRUB ller har dom sin egna? Har dom sin egna borde ju ordningen vara så att GRUB startar mandrivas bootloader som en sekundär bootladdare. Att saker å ting int funkar nu beror väl på att mandrivas bootloader skrev över GRUB nånstans i installationen då?
Citera
2009-10-08, 14:37
Medlem
Jagharloggatins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad är det för bootloader som sitter i mandriva? GRUB ller har dom sin egna? Har dom sin egna borde ju ordningen vara så att GRUB startar mandrivas bootloader som en sekundär bootladdare. Att saker å ting int funkar nu beror väl på att mandrivas bootloader skrev över GRUB nånstans i installationen då?

installerade fedora nu. När jag bootar upp fedora får jag välja mellan Fedora 11 och Other. Väljer jag Other får jag upp att Windows inte kan bootas och att jag ska köra återställningsskivan. Så jag bootar upp med skivan jag fick med windows, klickar på "reparera datorn" och väljer "startreperation". Den försöker reparera i några sekunder och sen får jag "den här datorn kan inte repareras automatiskt av Startreperation". CorruptVolume står det någonstanns också när jag väljer "visa probleminformation"
Citera
2009-10-08, 20:27
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Jag skulle installera om GRUB och ta en titt i konfig filen.

Windows klagar antagligen på att någon annan bootloader har satt sig i MBR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in