Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-07, 21:02
  #1
Medlem
Lantbruks avatar
På en blogg jag läser då och då - en blogg vars skribent är serb med den passande blogg-pesudonymen "juggen" - hittade jag ett inlägg som jag tycker lyfter fram några viktiga poänger:

Här har ni inlägget: http://juggen.wordpress.com/2009/10/...edia-ar-tysta/

Alltså, hycklar Turkiet?

Notera att jag vare sig försvarar kurder, ej heller går emot dem. Jag tycker bara det är en intressant relation som råder därnere, folkgrupper emellan. Det är också en legitim frågeställning, tycker jag, alltså om inte det här är en dubbelmoral som Turkiet manifesterar.

Vad tycker ni?

Mvh
__________________
Senast redigerad av Lantbruk 2009-10-07 kl. 21:04.
Citera
2009-10-07, 21:05
  #2
Medlem
Adazanims avatar
Japp det gör dom, i vanlig turkisk anda.
Juggen finns förövrigt på FB.
Skriver sällan men kloka ord när han väl gör det.
Citera
2009-10-07, 21:10
  #3
Medlem
Ferres avatar
Jag själv är inte speciellt objektiv i sakfrågan då jag själv är kurd. Men, ja det är hyckleri på hög nivå. Den turkiska militären gör även ofta små misstag när det kommer till övningar.

T.ex. så Flög en pilot rätt ner i marken med stridsflygplan.

Att de ska skylla på PKK är rätt självklart också, de skyller det mesta på PKK. Tar som exempel:

"Pkk dödade 6 arbetare" 5 min lång nyhetsreportage i turkisk tv.
Varför? Det svara de inte
Vilka det var? Det svara de inte heller
Hur? -||-

Lita inte på vad turkarna på FB säger. Jag känner det turkiska folket bättre än vad de gör.
__________________
Senast redigerad av Ferre 2009-10-07 kl. 21:59.
Citera
2009-10-07, 23:59
  #4
Medlem
jokers avatar
1. Källkritik skadar aldrig. Varken den turkiska militären eller ROJ-TV har något intresse av att säga sanningen om det inte gynnar den egna saken. ROJ-TV är för sen som inte vet en exilkurdisk TV-kanal som Turkiet åtskilliga gånger försökt stänga, då man menar att den är PKK:s röst. Militären vill att PKK ska få skulden, ROJ-TV vill att militären ska få skulden.

2. I viss mån så är det politikers jobb att hyckla, eller att sila mygg och svälja kameler. Svenska politiker tänker inte direkt på Osmo Vallo när de kritiserar Zimbawes poliskår för brutalitet. Man blundar alltid för den egna sidans misstag och framhäver andras misstag när det gynnar en själv.

2B: Erdogan sitter i en knivig sits. Turkiet är en säkerhetspolitisk bundsförvant till Israel. Men hemmaopinionen har blivit allt mer Israelfientlig. Kan man inte handla så måste man tala. Jämför gärna med Palmes retorik under Vietnamkriget, då han offentligt kritserade USA till den grad att det blev diplomatisk kris mellan länderna. Samtidigt så arbetade svensk underättelsetjänst i Nordvietnam för att förse USA med uppgifter om bra bombmål och vilka vietnameser som borde lönnmördas härnäst. USAs flybassäk i 'Nam utrustades med K-pist M/45 made in Sweden. Man säger en sak åt hemmaopinionen och gör en annan med sin allierade. I Sverige -70 såväl som i Turkiet -09.
Citera
2009-10-08, 00:25
  #5
Medlem
Hycklar juggen?

Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Juggen finns förövrigt på FB.
Skriver sällan men kloka ord när han väl gör det.

Ah, visste inte att denna kosmopolitiska och liberala serben finns aven har. Att han overhuvudtaget inte bryr sig det minsta om kallkritik och tar for givet (eftersom det naturligtvis gagnar hans syfte och ideologi) vad en propagandakanal spyr ut, utan nagra som helst bevis, sager val mer om honom. Han kunde inte skita mindre i en kurdisk flickas ode, han utnyttjar hennes dod pa ett avskyvart satt for att fa fram sina poang. Vilket helt klart kommer fram senare i artikeln nar han, helt utan anledning, borjar babbla om Kosovos sjalvstandighet. Den andra orsaken ar naturligtvis serbernas infodda skrack och hat gentemot Turkiet.
Gang pa gang forsoker han (aven pa Nimas blogg) ta avstand fran serberna for att hoja sin trovardighet men nar han val borjar diskutera anvandar han sig tar han fram lackerbitarna sasom "slobodan-milosevic.org" och andra fantasifulla och extremistiska serbiska webbsidor vars trovardighet ar lika med 0.

Man kan inte ha det minsta respekt for sa ryggradslos person. Annu mindre for hans lognaktiga artiklar.
__________________
Senast redigerad av TheSpecialOne 2009-10-08 kl. 00:38.
Citera
2009-10-08, 00:34
  #6
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Ah, visste inte att denna kosmopolitiska och liberala serben finns aven har. Att han overhuvudtaget inte bryr sig det minsta om kallkritik och tar for givet (eftersom det naturligtvis gagnar hans syfte och ideologi) vad en propagandakanal spyr ut, utan nagra som helst bevis, sager val mer om honom. Han kunde inte skita mindre i en kurdisk flickas ode, han utnyttjar hennes dod pa ett avskyvart satt for att fa fram sina poang. Vilket helt klart kommer fram senare i artikeln nar han, helt utan anledning, borjar babbla om Kosovos sjalvstandighet. Den andra orsaken ar naturligtvis serbernas infodda skrack och hat gentemot Turkiet.
Gang pa gang forsoker han (aven pa Nimas blogg) ta avstand fran serberna for att hoja sin trovardighet men nar han val borjar diskutera anvandar han sig av kallor tar han fram lackerbitarna sasom "slobodan-milosevic.org" och andra fantasifulla och extremistiska serbiska webbsidor.

Man kan inte ha det minsta respekt for sa ryggradslos person. Annu mindre for hans lognaktiga artiklar.

Mitt omdöme om honom utgår från de inlägg han har skrivit på FB, men även de kommentarer han har lämnat på Nimas blogg. Jag kan inte yttra mig angående hans åsikter gällande forna Jugoslavien och Serbien då jag sällan eller aldrig läst något om det från honom. Skulle vara tråkigt om han var på det viset som du uppfattar honom. Personligen blev jag förvånad över hans åsikter med tanke på hans bakgrund.

Kan förövrigt tilläga att nyheten om den kurdiska flickans död har kablats ut på ett flertal andra sidor och tidningar. (som inte är PKK vänliga) Så han var inte först med nyhten och hans källa är inte den enda.
__________________
Senast redigerad av Adazanim 2009-10-08 kl. 00:58.
Citera
2009-10-08, 00:35
  #7
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
text.
Haha la du också märke till det.

Klart att han skiter i kurden som dog så länge han kan slänga in Kosovo i bilden så kan han tycka synd om allt ifrån Israel till Afrika.
Sedan att han använde http://www.slobodan-milosevic.org som källa kan det bli tydligare liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Mitt omdöme om honom utgår från de inlägg han har skrivit på FB, men även de kommentarer han har lämnat på Nimas blogg. Jag kan inte yttra mig angående hans åsikter gällande forna Jugoslavien och Serbien då jag sällan eller aldrig läst något om det från honom. Skulle vara tråkigt om han var på det sättet som du uppfattar honom. Personligen blev jag förvånad över hans åsikter med tanke på hans bakgrund.

Kan förövrigt tilläga att nyheten om den kurdiska flickans död har kablats ut på ett flertal andra sidor och tidningar. (som inte är PKK vänliga) Så han var inte först med nyhten och hans källa är inte den enda.
Jag skulle kunna göra något liknande ändra lite här och där för att i slutändan blanda in serberna som dom onda.
__________________
Senast redigerad av Hajvan 2009-10-08 kl. 00:38.
Citera
2009-10-08, 01:24
  #8
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggens meningslösa blogg
Jag har svårt att se hur en 13-årig flicka som vallar får kan utgöra ett hot mot någon, speciellt inte militärer, men det kanske är jag som är konstig. När Israel besköt Gaza dog tyvärr många oskyldiga. Däremot kan man fråga sig varför Hamas skjuter raketer mot Israel när de vet att Gaza är tätbefolkat och att vilket militärt gensvar som helst från Israel kommer att skapa civila offer. Kanske sköt denna flicka rakter mot soldaterna?

Visst pågår det ett hyckleri, min jugoslaviske vän, men hyckleriet består av din blogg och inte den turkiska militären. Till skillnad från din hjälte Slobodan och cetnikrörelsen så tror jag inte på att turkarna skulle skjuta en 13 årig flicka med flit. Hon har med största sannolikhet trampat på en gammal mina som antingen kurderna själva eller turkarnas militär lagt ut på fältet. Den förklaringen anser jag betydligt tyngre än att den turkiska militären plötsligt får för sig att skjuta ner en ung flicka mitt ute i ingenstans. Varför? Var ligger deras motiv?

När du väl går in på f.d. Jugoslavienkonflikten så kan du ju fråga dig varför serberna belägrade och spydde ut artilleri över staden Sarajevo under 4 års tid men civilbefolkningen som måltavlor. Varför man lät ryska oljemiljadärer betala pengar för att leka krypskyttar längst med "Sniperalley" i Sarajevo. För du verkar ju så oerhört mån om mänskliga liv, nästan så att man undrar om inte du bör få Nobels fredspris i år.

Nää, typiskt skadade serber att se hyckleri och ondska överallt än i deras egna led. Jag har aldrig sett maken till hjärntvätt på så många människor samtidigt. Skulle ju kunna fråga mig om majoriteten av dem ens kommer från denna planet?
Citera
2009-10-08, 06:02
  #9
Medlem
Hycklar Turkiet?

Jajamensan! I allra högsta grad!

Turkiska staten startade kurdiskspråkiga kanalen TRT6 under året.
En dag efter öppnandet av kanalen så dömdes Diyarbakirs borgmästare till 1 års fängelse. Hans brott? Jo, han pratade på kurdiska! Haha, ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Artikel och video om dödandet av tretton åriga Ceylan:
http://www.rojev.se/sv/nyheter/mella...turkisk-missil

Även denna är intressant:
http://www.rojev.se/sv/sport/100-spo...turkiska-ligan
Citera
2009-10-08, 20:49
  #10
Medlem
Lieutenant-Pains avatar
många länder hycklar på vissa plan, för att ta några exempel i Sverige.


- Poliser som aldrig får konsekvenser då de förolämpar, skadar eller dödar människor, som nu senast med den stackars killen som blev kvävd till döds i en pikébuss av ett gäng poliser.


- Sverige har unga svenska killar i afghanistan för att bedriva ett krig U.S.A startade på falska skäl, det så kallade "kriget mot terrorismen"

- Sänkta skatter för de rika.

- yttrandefrihet gäller bara när det gäller att förolämpa muslimer, om det handlar om att man förnekar förintelsen eller ställer sig mot homofili så blir man straffad.

etc, etc


den som startade denna tråden är en som är inte är objektiv, antingen ifrån ett av länderna på balkan som fortf hyser komplex efter att ha varit ockuperade av det osmanska riket i hundratals år eller från PKK- sympatisatörer eller rentav någon mindre smart rasist som efter att ha sett kurder göra något illa i Sverige fått för sig att det var turker ( Observera finns väldigt, väldigt, väldigt få turker i Sverige men massvis med kurder och assyrianer som utger sig vara turker p.g.a skam för sin egentliga tillhörighet)
och nu ska smutskasta Turkiet, men endå reser dit var eller vartannan sommar i Semester och vet egentligen hur bra ställt det är i Turkiet att man inte har ett behov som Turk att emigrera.
Citera
2009-10-08, 23:37
  #11
Moderator
Jeckes avatar
2/3 av tråden raderad som OT.
Håll er till ämnet.

/mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback