2009-10-07, 21:02
Medlem
Lantbruks avatar
P en blogg jag lser d och d - en blogg vars skribent r serb med den passande blogg-pesudonymen "juggen" - hittade jag ett inlgg som jag tycker lyfter fram ngra viktiga ponger:

Hr har ni inlgget: http://juggen.wordpress.com/2009/10/...edia-ar-tysta/

Allts, hycklar Turkiet?

Notera att jag vare sig frsvarar kurder, ej heller gr emot dem. Jag tycker bara det r en intressant relation som rder drnere, folkgrupper emellan. Det r ocks en legitim frgestllning, tycker jag, allts om inte det hr r en dubbelmoral som Turkiet manifesterar.

Vad tycker ni?

Mvh
Senast redigerad av Lantbruk 2009-10-07 kl. 21:04.
Citera
2009-10-07, 21:05
Medlem
Adazanims avatar
Japp det gr dom, i vanlig turkisk anda.
Juggen finns frvrigt p FB.
Skriver sllan men kloka ord nr han vl gr det.
Citera
2009-10-07, 21:10
Medlem
Ferres avatar
Jag sjlv r inte speciellt objektiv i sakfrgan d jag sjlv r kurd. Men, ja det r hyckleri p hg niv. Den turkiska militren gr ven ofta sm misstag nr det kommer till vningar.

T.ex. s Flg en pilot rtt ner i marken med stridsflygplan.

Att de ska skylla p PKK r rtt sjlvklart ocks, de skyller det mesta p PKK. Tar som exempel:

"Pkk ddade 6 arbetare" 5 min lng nyhetsreportage i turkisk tv.
Varfr? Det svara de inte
Vilka det var? Det svara de inte heller
Hur? -||-

Lita inte p vad turkarna p FB sger. Jag knner det turkiska folket bttre n vad de gr.
Senast redigerad av Ferre 2009-10-07 kl. 21:59.
Citera
2009-10-07, 23:59
Medlem
jokers avatar
1. Kllkritik skadar aldrig. Varken den turkiska militren eller ROJ-TV har ngot intresse av att sga sanningen om det inte gynnar den egna saken. ROJ-TV r fr sen som inte vet en exilkurdisk TV-kanal som Turkiet tskilliga gnger frskt stnga, d man menar att den r PKK:s rst. Militren vill att PKK ska f skulden, ROJ-TV vill att militren ska f skulden.

2. I viss mn s r det politikers jobb att hyckla, eller att sila mygg och svlja kameler. Svenska politiker tnker inte direkt p Osmo Vallo nr de kritiserar Zimbawes poliskr fr brutalitet. Man blundar alltid fr den egna sidans misstag och framhver andras misstag nr det gynnar en sjlv.

2B: Erdogan sitter i en knivig sits. Turkiet r en skerhetspolitisk bundsfrvant till Israel. Men hemmaopinionen har blivit allt mer Israelfientlig. Kan man inte handla s mste man tala. Jmfr grna med Palmes retorik under Vietnamkriget, d han offentligt kritserade USA till den grad att det blev diplomatisk kris mellan lnderna. Samtidigt s arbetade svensk underttelsetjnst i Nordvietnam fr att frse USA med uppgifter om bra bombml och vilka vietnameser som borde lnnmrdas hrnst. USAs flybassk i 'Nam utrustades med K-pist M/45 made in Sweden. Man sger en sak t hemmaopinionen och gr en annan med sin allierade. I Sverige -70 svl som i Turkiet -09.
Citera
2009-10-08, 00:25
Medlem
Hycklar juggen?

Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Juggen finns frvrigt p FB.
Skriver sllan men kloka ord nr han vl gr det.

Ah, visste inte att denna kosmopolitiska och liberala serben finns aven har. Att han overhuvudtaget inte bryr sig det minsta om kallkritik och tar for givet (eftersom det naturligtvis gagnar hans syfte och ideologi) vad en propagandakanal spyr ut, utan nagra som helst bevis, sager val mer om honom. Han kunde inte skita mindre i en kurdisk flickas ode, han utnyttjar hennes dod pa ett avskyvart satt for att fa fram sina poang. Vilket helt klart kommer fram senare i artikeln nar han, helt utan anledning, borjar babbla om Kosovos sjalvstandighet. Den andra orsaken ar naturligtvis serbernas infodda skrack och hat gentemot Turkiet.
Gang pa gang forsoker han (aven pa Nimas blogg) ta avstand fran serberna for att hoja sin trovardighet men nar han val borjar diskutera anvandar han sig tar han fram lackerbitarna sasom "slobodan-milosevic.org" och andra fantasifulla och extremistiska serbiska webbsidor vars trovardighet ar lika med 0.

Man kan inte ha det minsta respekt for sa ryggradslos person. Annu mindre for hans lognaktiga artiklar.
Senast redigerad av TheSpecialOne 2009-10-08 kl. 00:38.
Citera
2009-10-08, 00:34
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Ah, visste inte att denna kosmopolitiska och liberala serben finns aven har. Att han overhuvudtaget inte bryr sig det minsta om kallkritik och tar for givet (eftersom det naturligtvis gagnar hans syfte och ideologi) vad en propagandakanal spyr ut, utan nagra som helst bevis, sager val mer om honom. Han kunde inte skita mindre i en kurdisk flickas ode, han utnyttjar hennes dod pa ett avskyvart satt for att fa fram sina poang. Vilket helt klart kommer fram senare i artikeln nar han, helt utan anledning, borjar babbla om Kosovos sjalvstandighet. Den andra orsaken ar naturligtvis serbernas infodda skrack och hat gentemot Turkiet.
Gang pa gang forsoker han (aven pa Nimas blogg) ta avstand fran serberna for att hoja sin trovardighet men nar han val borjar diskutera anvandar han sig av kallor tar han fram lackerbitarna sasom "slobodan-milosevic.org" och andra fantasifulla och extremistiska serbiska webbsidor.

Man kan inte ha det minsta respekt for sa ryggradslos person. Annu mindre for hans lognaktiga artiklar.

Mitt omdme om honom utgr frn de inlgg han har skrivit p FB, men ven de kommentarer han har lmnat p Nimas blogg. Jag kan inte yttra mig angende hans sikter gllande forna Jugoslavien och Serbien d jag sllan eller aldrig lst ngot om det frn honom. Skulle vara trkigt om han var p det viset som du uppfattar honom. Personligen blev jag frvnad ver hans sikter med tanke p hans bakgrund.

Kan frvrigt tillga att nyheten om den kurdiska flickans dd har kablats ut p ett flertal andra sidor och tidningar. (som inte r PKK vnliga) S han var inte frst med nyhten och hans klla r inte den enda.
Senast redigerad av Adazanim 2009-10-08 kl. 00:58.
Citera
2009-10-08, 00:35
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
text.
Haha la du ocks mrke till det.

Klart att han skiter i kurden som dog s lnge han kan slnga in Kosovo i bilden s kan han tycka synd om allt ifrn Israel till Afrika.
Sedan att han anvnde http://www.slobodan-milosevic.org som klla kan det bli tydligare liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Mitt omdme om honom utgr frn de inlgg han har skrivit p FB, men ven de kommentarer han har lmnat p Nimas blogg. Jag kan inte yttra mig angende hans sikter gllande forna Jugoslavien och Serbien d jag sllan eller aldrig lst ngot om det frn honom. Skulle vara trkigt om han var p det sttet som du uppfattar honom. Personligen blev jag frvnad ver hans sikter med tanke p hans bakgrund.

Kan frvrigt tillga att nyheten om den kurdiska flickans dd har kablats ut p ett flertal andra sidor och tidningar. (som inte r PKK vnliga) S han var inte frst med nyhten och hans klla r inte den enda.
Jag skulle kunna gra ngot liknande ndra lite hr och dr fr att i slutndan blanda in serberna som dom onda.
Senast redigerad av Hajvan 2009-10-08 kl. 00:38.
Citera
2009-10-08, 01:24
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggens meningslösa blogg
Jag har svrt att se hur en 13-rig flicka som vallar fr kan utgra ett hot mot ngon, speciellt inte militrer, men det kanske r jag som r konstig. Nr Israel beskt Gaza dog tyvrr mnga oskyldiga. Dremot kan man frga sig varfr Hamas skjuter raketer mot Israel nr de vet att Gaza r ttbefolkat och att vilket militrt gensvar som helst frn Israel kommer att skapa civila offer. Kanske skt denna flicka rakter mot soldaterna?

Visst pgr det ett hyckleri, min jugoslaviske vn, men hyckleriet bestr av din blogg och inte den turkiska militren. Till skillnad frn din hjlte Slobodan och cetnikrrelsen s tror jag inte p att turkarna skulle skjuta en 13 rig flicka med flit. Hon har med strsta sannolikhet trampat p en gammal mina som antingen kurderna sjlva eller turkarnas militr lagt ut p fltet. Den frklaringen anser jag betydligt tyngre n att den turkiska militren pltsligt fr fr sig att skjuta ner en ung flicka mitt ute i ingenstans. Varfr? Var ligger deras motiv?

Nr du vl gr in p f.d. Jugoslavienkonflikten s kan du ju frga dig varfr serberna belgrade och spydde ut artilleri ver staden Sarajevo under 4 rs tid men civilbefolkningen som mltavlor. Varfr man lt ryska oljemiljadrer betala pengar fr att leka krypskyttar lngst med "Sniperalley" i Sarajevo. Fr du verkar ju s oerhrt mn om mnskliga liv, nstan s att man undrar om inte du br f Nobels fredspris i r.

N, typiskt skadade serber att se hyckleri och ondska verallt n i deras egna led. Jag har aldrig sett maken till hjrntvtt p s mnga mnniskor samtidigt. Skulle ju kunna frga mig om majoriteten av dem ens kommer frn denna planet?
Citera
2009-10-08, 06:02
Medlem
Hycklar Turkiet?

Jajamensan! I allra hgsta grad!

Turkiska staten startade kurdisksprkiga kanalen TRT6 under ret.
En dag efter ppnandet av kanalen s dmdes Diyarbakirs borgmstare till 1 rs fngelse. Hans brott? Jo, han pratade p kurdiska! Haha, ibland vet man inte om man ska skratta eller grta.

Artikel och video om ddandet av tretton riga Ceylan:
http://www.rojev.se/sv/nyheter/mella...turkisk-missil

ven denna r intressant:
http://www.rojev.se/sv/sport/100-spo...turkiska-ligan
Citera
2009-10-08, 20:49
Medlem
Lieutenant-Pains avatar
mnga lnder hycklar p vissa plan, fr att ta ngra exempel i Sverige.

- Poliser som aldrig fr konsekvenser d de frolmpar, skadar eller ddar mnniskor, som nu senast med den stackars killen som blev kvvd till dds i en pikbuss av ett gng poliser.

- Sverige har unga svenska killar i afghanistan fr att bedriva ett krig U.S.A startade p falska skl, det s kallade "kriget mot terrorismen"

- Snkta skatter fr de rika.

- yttrandefrihet gller bara nr det gller att frolmpa muslimer, om det handlar om att man frnekar frintelsen eller stller sig mot homofili s blir man straffad.

etc, etc

den som startade denna trden r en som r inte r objektiv, antingen ifrn ett av lnderna p balkan som fortf hyser komplex efter att ha varit ockuperade av det osmanska riket i hundratals r eller frn PKK- sympatisatrer eller rentav ngon mindre smart rasist som efter att ha sett kurder gra ngot illa i Sverige ftt fr sig att det var turker ( Observera finns vldigt, vldigt, vldigt f turker i Sverige men massvis med kurder och assyrianer som utger sig vara turker p.g.a skam fr sin egentliga tillhrighet)
och nu ska smutskasta Turkiet, men end reser dit var eller vartannan sommar i Semester och vet egentligen hur bra stllt det r i Turkiet att man inte har ett behov som Turk att emigrera.
Citera
2009-10-08, 23:37
Moderator
Jeckes avatar
2/3 av trden raderad som OT.
Hll er till mnet.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto