• 1
  • 2
2009-10-07, 20:15
Medlem
Tjenare! Jag försöker som säkert många andra här på forumet att tänka lite på vad jag stoppar i min kära kropp om dagarna, och förhoppningsvis förlora lite vikt!

Men i vilket fall. Jag är ett stort fan utav balsamvinäger och idag vid matbordet slog tanken mig; vad innehåller egentligen balsamvinäger? Till innehåll och kalorier och allt det där tjafset, jag använder nämligen kopiösa mängder till de flesta utav mina maträtter (har självklart kollat på förpackningen men ingen info ges ut på Zetas förpackningar )

Så jag undrar bara, har ni någon hum om vad balsamvinäger innehåller kalorimässigt och allt det där? Dessutom skulle det vara lite kul att veta vilken sort som är er favorit och vilka maträtter det passar bäst till? Kanske lite tips på grejer man borde prova?
Citera
2009-10-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaskonrad
Tjenare! Jag försöker som säkert många andra här på forumet att tänka lite på vad jag stoppar i min kära kropp om dagarna, och förhoppningsvis förlora lite vikt!

Men i vilket fall. Jag är ett stort fan utav balsamvinäger och idag vid matbordet slog tanken mig; vad innehåller egentligen balsamvinäger? Till innehåll och kalorier och allt det där tjafset, jag använder nämligen kopiösa mängder till de flesta utav mina maträtter (har självklart kollat på förpackningen men ingen info ges ut på Zetas förpackningar )

Så jag undrar bara, har ni någon hum om vad balsamvinäger innehåller kalorimässigt och allt det där? Dessutom skulle det vara lite kul att veta vilken sort som är er favorit och vilka maträtter det passar bäst till? Kanske lite tips på grejer man borde prova?

Så länge du inte betalar 20000kr/l så köper du vanlig vinäger med färgämne så den blir mörk.
Citera
2009-10-07, 20:28
Medlem
Disortions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Så länge du inte betalar 20000kr/l så köper du vanlig vinäger med färgämne så den blir mörk.

Va?
Citera
2009-10-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disortion
Va?

Se förfalskad balsamvinäger
http://sv.wikipedia.org/wiki/Balsamvin%C3%A4ger
Citera
2009-10-07, 20:55
Medlem
ja absolut den billigare sorten som man kan köpa på vanliga mataffärer sjukliga priser på den äkta varan som sagt!
Citera
2009-10-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaskonrad
ja absolut den billigare sorten som man kan köpa på vanliga mataffärer sjukliga priser på den äkta varan som sagt!

Då det i stort sett är vinäger handlar det ju om länken, jag har för mig att vinäger har någon fettlösande förmåga. Men här är risken stor att man får smällar på fingrarna.
http://192.121.81.11/livsmedelsok/de...=1966&vikt=100

Jag brukar köpa druvans vinäger, lite för deras flaska som tilltalar mig. Har nog aldrig reflekterat i några smakskillnader på vanlig vinäger mellan märkena.
http://www.druvan.com/page.asp?id=10
Senast redigerad av NilsD 2009-10-07 kl. 21:29.
Citera
2009-10-08, 00:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Så illa är det inte om du ska ha tag i riktig balsamvinäger i pris.
Citera
2009-10-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så illa är det inte om du ska ha tag i riktig balsamvinäger i pris.

Från 7000 kr/l till hur mycket som helst för äkta balsamvingäger har jag sett.
Citera
2009-10-08, 09:10
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Inte speciellt svårt att hitta en balsamvinäger för under 1000kr/liter dock endast lagrad 4 år men fortfarande balsamvinäger.
http://www.olivoljor.se/product_info...rjo3s1bdns63c1
givetvis blir det ju dyrare om man nu ska ha en som är lagrad 20-25 år, av självklara själ
Citera
2009-10-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Tek
Inte speciellt svårt att hitta en balsamvinäger för under 1000kr/liter dock endast lagrad 4 år men fortfarande balsamvinäger.
http://www.olivoljor.se/product_info...rjo3s1bdns63c1
givetvis blir det ju dyrare om man nu ska ha en som är lagrad 20-25 år, av självklara själ

Men då är det ju inte äkta balsamvinäger..
Citera
2009-10-08, 09:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nu är du ute och seglar.
Som han ovanför sa det finns ÄKTA balsam billigare.
Och 20k litern och uppåt är ju helt åt helvete påstående.

Dock motsäger jag inte att det finns hur dyra som helst, men är det lagrat i 100år så förstår vilken idiot som helst att det blir dyrt som faan.
Citera
2009-10-08, 18:50
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu är du ute och seglar.
Som han ovanför sa det finns ÄKTA balsam billigare.
Och 20k litern och uppåt är ju helt åt helvete påstående.

Dock motsäger jag inte att det finns hur dyra som helst, men är det lagrat i 100år så förstår vilken idiot som helst att det blir dyrt som faan.

H*n menar nog Aceto Balsamico Tradizionale di Modena, och då stämmer nog 7000 kronor litern och uppåt ganska bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in