Nu är det så att när jag kör screamo / growling så tappar jag rösten, inte min vanliga "prat" röst utan min "Growling" röst. Detta har hänt 2 ggr nu, jag är rätt ny när det gäller denna typen av sång. Har hållt på ca 2 månader nu, så då frågar jag er här på FB som kan detta med growling / screamo om detta händer/hänt er också?
För det sista jag vill är att göra fel. Det är exhale jag kör inte inhale.
Senast redigerad av Skruuv 2009-10-07 kl. 15:10.
drick mycket vatten när ni repar.. ljummet helst..
Jag dricker mycket vatten, ljummet dvs. Dricker under låtar, innan låtar, efter låtar. Jag vet inte om jag gör fel och det är därför jag tappar rösten, får inte ont eller så när jag väl growlar / screamar.
Jag har hört en vandringssägen (som mycket väl kan vara sann) om den svenska rapparen Eye N' I. Om du inte känner till honom så förvränger han sin röst rätt mkt när han rappar. Även om det inte räknas till growl så körde han en del uppvärmningsövningar före varje scenframträdande, eftersom han fick problem med sliten hals osv.
Vad jag förstod handlade det mycket om att öppna och stänga munnen, med diverse grimaser, så brett han kunde. Kanske något att följa upp?
Jag har hört en vandringssägen (som mycket väl kan vara sann) om den svenska rapparen Eye N' I. Om du inte känner till honom så förvränger han sin röst rätt mkt när han rappar. Även om det inte räknas till growl så körde han en del uppvärmningsövningar före varje scenframträdande, eftersom han fick problem med sliten hals osv.
Vad jag förstod handlade det mycket om att öppna och stänga munnen, med diverse grimaser, så brett han kunde. Kanske något att följa upp?
Absolut, låter som en del övningar som tas upp i "The zen of screamin". Det är detta som gör mig så förvirrad. Jag värmer upp dricker vatten osv osv. Kan det vara så att stämbanden "vänjer" sig vid denna typ av sång? Och med lite härdning så kanske det upphör?
Precis som med vanlig sång så skall man ju ta sina vrål från magen... Det är faktiskt extra viktigt när det gäller avgrundsvrål att de kommer från avgrunden...
Sen så skall du ju se till att mikrofonen är tillräckligt uppskruvad, det spelar ingen roll hur bra teknik du har om du måste kämpa för att överrösta gitarrerna och trummorna...
Precis som med vanlig sång så skall man ju ta sina vrål från magen... Det är faktiskt extra viktigt när det gäller avgrundsvrål att de kommer från avgrunden...
Sen så skall du ju se till att mikrofonen är tillräckligt uppskruvad, det spelar ingen roll hur bra teknik du har om du måste kämpa för att överrösta gitarrerna och trummorna...
Så du menar att jag kanske inte ska ta i så mycket utan höja micen mer? Men till mitt bekymmer är detta med att tappa rösten något att oroa sig över? Ska jag börja om och försöka hitta ett nytt sätt för mig att growla / screama? Eller är detta nått som händer dom flesta?
Om du blir hes/det gör ont ska du sluta för då gör du definitivt fel.
Hes blir jag definitivt inte och ont gör det inte häller. Utan det är bara det att om jag kör growling / screaming i 3 veckor 10 min / dag. Sen tappar jag rösten får itne fram ett ända bra scream / growl, MEN min röst är helt normal.
Så du menar att jag kanske inte ska ta i så mycket utan höja micen mer? Men till mitt bekymmer är detta med att tappa rösten något att oroa sig över? Ska jag börja om och försöka hitta ett nytt sätt för mig att growla / screama? Eller är detta nått som händer dom flesta?
Du kan definitivt tappa rösten... Ett ex' tidigare ex råkade ut för just detta och fick sluta sjunga helt och hålla sig till att spela gitarr p.g.a. att han vrålade... Tror det var permanent också...
Vet inte hur vanligt det är att sånt händer men inte ens med vanlig sång skall man ju anstränga rösten och det är nog ännu värre med sång inom black/death metal, olika "core"-varianter o dyl...
Du kan definitivt tappa rösten... Ett ex' tidigare ex råkade ut för just detta och fick sluta sjunga helt och hålla sig till att spela gitarr p.g.a. att han vrålade... Tror det var permanent också...
Vet inte hur vanligt det är att sånt händer men inte ens med vanlig sång skall man ju anstränga rösten och det är nog ännu värre med sång inom black/death metal, olika "core"-varianter o dyl...
Jobbigt. Men tappade han rösten helt dvs sin vanliga röst?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!