bruschen: Jotack, anektdoter om händelserna återberättas gärna i en nostalgisk men illa dold "visst var det bättre förr"-ton, det skedde ju på den tiden då saker "betydde något" (dvs när berättaren växte upp) och liknande platityder. Med det i åtanke fungerar det ändå som trivsam nutidshistoria för oss som inte var med när det begav sig och en bit i pusslet av hur Sverige blev som det blev men kanske särskilt om man växt upp i trakterna och/eller har lite hum om tiden i övrigt. Men som sagt, har man hört den historien förut - och det har man förmodligen - så är det inte mycket nytt under solen, kanske något för yngre lyssnare?
OT:
Ännu värre i det avseendet är ju
Staden i mitt hjärta av
Anders Wahlgren, behaglig berättarröst och kul historiska bilder räddar den något dock. För övrigt tycker jag inte mytologiserandet är så konstigt ändå, dramaturgin (som den återberättas) är tacksam med de stora stygga byrå-/teknokraterna mot de små, frisinnade ungdomarna/kritikerna.
Att många berörda (eller som upplevt sig så iaf) sedermera blivit inflytelserika och varit duktiga på att få ut sitt budskap ger kanske en lite missvisande bild men är man historiskt intresserad vet man förmodligen om sammanhanget och är man det inte fogas det bara till den övriga floran av lokalpatriotiska myter. Inte så fräsht kanske men hur många varianter på det temat finns det inte (inte minst rörande spänningen mellan stad och landsbygd), vilken landsända står egentligen för det
riktiga Sverige, är närande/tärande/viktigaste und so weiter?
Är det inte när förbandet la ner så är det ändrade villkor för bruket, industrin eller skogsnäringen som markerar slutet på världen som vi kände den och definierar tillvaron, givetvis för hela landet och i alla tider. Oförmåga att relatera till historiska skeenden, att saker sveps in i ett nostalgiskt skimmer eller att den skönmålade bilden sedan fortplantar sig över tid till nya generationer känns inte direkt unikt för stockholmare, faktiskt.
Som ganska nyinflyttad till Göteborg (om än tillfälligt) kan jag sakna motsvarigheter till Fogelströms
Stad-serie och liknande förstås men vet faktiskt inte om det beror mer på bristande ansträngningar från min sida eller obalansen som nämnts dock.