• 1
  • 2
2009-10-07, 09:20
Medlem
Clifford500s avatar
Hallå!

Kör någon av er med Chrome i Ubuntu? Jag är fullkomligt förälskad i den webbläsaren, sen jag på riktigt har börjat använda den kan jag inte gå in i Ubuntu och sitta med firefox som är fyra miljarder gånger långsammare.

Så hur är det? Chrome via Wine kanske?
Citera
2009-10-07, 09:24
Medlem
boppaloozs avatar
Chrome i ubuntu

Google håller på med utveckling av en linux-version av chrome, men den är inte släppt ens i beta ännu. Det där med wine är jag lite tveksam till, men det kanske funkar, jag har inte provat. Däremot har jag provat Opera 10, och den kan ju vara ett alternativ till Firefox. Den finns till dom allra flesta linuxdialekterna med passande installationsmetod. Den är definitivt snabbare åtminstone.
Citera
2009-10-07, 09:26
Medlem
Clifford500s avatar
Jo men alphan finns ju till ubuntu :-)

http://code.google.com/p/chromium/wi...ldInstructions

Opera 10? Är den snabb? Är så jävla trött på att firefox är så grymt seg...
Citera
2009-10-07, 09:34
Medlem
boppaloozs avatar
Operan känns betydligt snabbare än FF, framför allt i uppstarten, även om man inte startar läsaren mer än en gång normalt ;-). Annars är det ju lite svårt att bedöma hastigheten hos en webbläsare, det är ju så många faktorer som påverkar. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara webbläsaränden som är trög för att det ska gå långsamt. Operan har dock egenheten att visa sidor lite annorlunda än vad man är van vid, om detta beror på felprogrammering eller annorlunda tolkning av w3c-standarden vet jag inte, men sidorna ser olika ut. Jag provade nåt sånt där macromedia-spel i Facebook, och det funkade inte alls i Operan, den tappade helt bort muspositionen, så när man klickade på ett ställe, så trodde programmet att man klickade nån annan stans. (Jag har sett samma fel i Firefox och Internet Explorer under Windows ifall man byter zoomläge till något annat än 100%, så det är nog snarare ett Flash-fel än fel i opera)
Citera
2009-10-07, 09:57
Medlem
Chrome funkar utmärkt i Ubuntu. Jag har använt den i ett par månader och har inte haft en enda krasch. Förstår inte riktigt varför den kallas Alpha, den känns oerhört stabil. Till och med Flash funkar.

Här finns en .deb-fil: http://dev.chromium.org/getting-invo...nnel#TOC-Linux
Citera
2009-10-07, 10:43
Medlem
Jag röstar på Opera! Jag är frälst. Det verkar lida av minnesläkage eller nåt liknande just nu, men bara man startar om den varje/varannan dag så går det som tåget. Bytte för att Firefox var så förbannat segt, och ångrar inte en sekund. Opera är en grym browser som tyvärr allt för få ens känner till.
Citera
2009-10-07, 10:47
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford500
Hallå!

Kör någon av er med Chrome i Ubuntu? Jag är fullkomligt förälskad i den webbläsaren, sen jag på riktigt har börjat använda den kan jag inte gå in i Ubuntu och sitta med firefox som är fyra miljarder gånger långsammare.

Så hur är det? Chrome via Wine kanske?

Installerade alphan för någon vecka sedan och Chrome känns både snabb och stabil på Ubuntu 9.04. Installationen är enkel, använd dig av detta PPA.
Citera
2009-10-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Chrome funkar utmärkt i Ubuntu. Jag har använt den i ett par månader och har inte haft en enda krasch. Förstår inte riktigt varför den kallas Alpha, den känns oerhört stabil. Till och med Flash funkar.

Här finns en .deb-fil: http://dev.chromium.org/getting-invo...nnel#TOC-Linux
antagligen har den många säkerhetsläckor.
men jag har även haft problem med nedladdningar av större filer; den stannar efter några mb. annars är den att rekommendera. men man kan inte undvika att misstro dem; vad för spionprogram har de implementerat utan att meddela användaren?!?!
Citera
2009-10-07, 13:18
Medlem
Varför vill man ha chrome när det inte finns ad-block till den?
Citera
2009-10-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Varför vill man ha chrome när det inte finns ad-block till den?

http://www.chromeextensions.org/appe...oning/adblock/
Citera
2009-10-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
http://www.chromeextensions.org/appearance-functioning/adblock/

Ok, bra att funktionen finns. Men det jag egentligen vill komma fram till är, om inte chrome är utvecklad av google på så sett att användaren inte ska kunna blockera reklamen som finns ute på nätet, då google förlorar en hel del intäkter på det.

Det är iaf vad jag har läst från början, sen om det stämmer vet jag inte. När man surfar med tex. FF finns ju Adblock plus som verkligen rensar skiten ur skräp på hemsidorna. Skulle chrome fungera på samma sett så kan det verkligen vara något för mig.

Men jag är o andra sidan, en gammal hederlig lojal firefox användare.
Citera
2009-10-07, 15:55
Bannlyst
jag upplever firefox som ganska snabb när den väl är startad, men som sagt google chromium finns i beta till linux, tror faktiskt att det är en beta på engelska som finns ute..Sen kan man väll säga att 64bitars kom först i beta stadie tilll linux.. alltid något att vara glad över
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in