• 1
  • 2
2009-10-07, 00:03
Medlem
Hej läser Filosofi A och har lite svårt med speciellt dessa frågor:

1. Vad är ”the Matrix”? Redogör för minst tre olika filosofiska problem som dyker upp i filmen. Redogör för dessa filosofiska problem på ett klart och tydligt sätt.

2. Rationalism och empirism är två skilda syner på hur vi kan skaffa hos kunskap. Redogör med egna ord för vad dessa kunskapsteorier handlar om och ge relevanta argument för och emot respektive teori.

3. Redogör och motivera för ett argument för guds existens och ett argument mot guds existens.

4. Morpheus säger så här till Neo:
”Have you ever had a dream, Neo,that you were so sure it was real? What if you were unable to wake up from that dream? […] How would you know the difference between the dreamworld and the real world?”
Hur skulle Descartes svara på den frågan?

5. Beskriv och sammanfatta Platons ”Grottliknelse” och jämför liknelsen med filmen ”the Matrix”.

6. Genom historien har man sökt svar på frågan ”Vad är verklighet?” Vad är det man menar när man ställer sig den frågan? Beskriv två idéer som försöker ge svar på frågan och redogör på ett klart och tydligt sätt vilka som är argumenten för och emot dessa idéer. Avslutningsvis skall du visa på vilken av idéerna du tycker verkar troligast utifrån din egen bild av verkligheten.

Hjälp till så gott ni kan då jag inte är vidare insatt i detta område. För det första har jag inte sett filmen Matrix så jag kan ej besvara frågorna. Detta är en av många anldeningar.
Jag vill också poängtera att 3an kan jag garanterat lösa själv, och jag har mååånga tankar kring denna fråga. Gud finns ej, men om ens sinne bahagas av att tro detta så finns h*n.
Senast redigerad av ccTowie 2009-10-07 kl. 00:16.
2009-10-07, 00:07
Medlem
Vad kommer du lära dig om vi gör frågorna åt dig?
2009-10-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavion
Vad kommer du lära dig om vi gör frågorna åt dig?

Det ni skriver of course
2009-10-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccTowie
Det ni skriver of course
Tror jag nog, din frågeställning verkar komma direkt från en uppgift.
Om jag svarar på någon av de frågorna blir det bara plagiat!
2009-10-07, 00:16
Medlem
Kheperas avatar
Wow, får man skriva om The Matrix i Filosofi A. Seriös kurs, verkligen.
2009-10-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavion
Tror jag nog, din frågeställning verkar komma direkt från en uppgift.
Om jag svarar på någon av de frågorna blir det bara plagiat!

Nej, ty jag kan omformulera dem och på köpet alltså ha intagit de kunskaper som jag behöver.
2009-10-07, 00:40
Medlem
Bossiemans avatar
Poängen är att du ska tänka själv och komma fram till resultaten.
2009-10-07, 00:58
Medlem
Juntaneinens avatar
Läser du på gymnasiet?

Antingen är du hjärndöd eller lat och varför skulle man vilja hjälpa en hjärndöd eller lat människa?
Kamma dig och lös det själv.
2009-10-07, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Läser du på gymnasiet?

Antingen är du hjärndöd eller lat och varför skulle man vilja hjälpa en hjärndöd eller lat människa?
Kamma dig och lös det själv.
Ja, gymnasiet. Men det är ju förjävla tråkigt detta, jag har bättre saker för mig. Så därför tänkte jag att en FB-kuk inte skall svika en, men hittills verkar det som att jag har fel
2009-10-07, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccTowie
Ja, gymnasiet. Men det är ju förjävla tråkigt detta, jag har bättre saker för mig. Så därför tänkte jag att en FB-kuk inte skall svika en, men hittills verkar det som att jag har fel

Du har alltså bättre saker för dig och vill att någon annan ska göra ditt arbete?

Vilket är en typisk inställning för er som postar läxhjälpsfrågor. Det är därför man inte vill hjälpa er. För vem vill hjälpa någon som bara utnyttjar andra? Jävligt osympatiskt beteende.

Jag skulle kunna hjälpa dig, jag känner svaren på frågorna, men jag tänker inte göra det. Låt det bli en läxa när du får usla betyg på detta, att göra ditt arbete själv.

Förmodligen är detta en bidragande orsak till denna tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=851984
2009-10-07, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Du har alltså bättre saker för dig och vill att någon annan ska göra ditt arbete?

Vilket är en typisk inställning för er som postar läxhjälpsfrågor. Det är därför man inte vill hjälpa er. För vem vill hjälpa någon som bara utnyttjar andra? Jävligt osympatiskt beteende.

Jag skulle kunna hjälpa dig, jag känner svaren på frågorna, men jag tänker inte göra det. Låt det bli en läxa när du får usla betyg på detta, att göra ditt arbete själv.

Förmodligen är detta en bidragande orsak till denna tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=851984

... och eftersom att jag lydde reglerna så var det totalt jävla onödigt att skriva det där inlägget.
Om du inte vill hjälpa till, skriv inte då, du hade ju för fan bättre saker för dig.
2009-10-07, 02:38
Bannlyst
Jag tror det skulle underlätta om du skrev vad du har för hypoteser, så kommer nog flashback-genierna börja mata tankar och idéer. Mitt tips från mig till dig. Tyvärr så kan inte jag hjälpa dig, eftersom jag helt enkelt inte kommer ihåg vad matrix-filmen handlar om.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in