• 1
  • 2
2004-01-07, 13:15
Bannlyst
Jag har fått direktreklam (en fin och påkostad brochyr i 4-färg) från ett företag som påstår sig sälja en SIM-kortsbrännare för 598 kronor mot postförskott. Den ska anslutas till datorna USB-port.

Med den ska man kunna klona och bränna sina egna SIM-kort. Istället för att ha flera olika SIM-kort och byta kort i telefonen, så ska man kunna lägga in all information från 10 olika SIM-kort på ett enda SIM-kort som man bränner själv. Sedan väljer man vilket kort man vill använda med hjälp av telefonens meny.

DEN STORA FRÅGAN: Fungerat detta, eller är det en stor bluff?

Företaget heter Dualsim och har tel: 020 - 140 37 40 (telefontid: vardagar 9:00 - 16:00)

Webadress: http://www.dualsim.biz

Postadress: Dualsim AB, Postbox 4065, Baltzargatan 20, 203 11 Malmö

Är det någon som känner till det här företaget, eller vet om det verkligen fungerar att bränna sina egna SIM-kort, med den brännare som de säljer?
Citera
2004-01-07, 13:17
Medlem
Man kan alltid ringa och höra med dem hur tekniken fungerar , och se om det låter trovärdigt

EDIT: Fråga gärna också om du får komma bort till butiken/fabriken eller vad det nu kan tänkas vara. Skulle vara tufft med en simkortsbrännare
Citera
2004-01-07, 13:24
Bannlyst
hittade detta på faq sidan:
Citat:
FAQ: Sendte en mail vedr. dualsim og spurgte om jeg kunne bruge det med et DK abonnement for det ene kort og et fransk ab. for det andet kort?

SVAR: Ja du kan have både dansk og fransk kort I telefonen
men jag undrar ändå, låter knasigt att man ska kunna bli uppringd på alla (upp till 10nr) på samma mobil??
Citera
2004-01-07, 13:34
Bannlyst
Nej, man ska inte kunna bli uppringd på alla 10 nummer samtidigt, utan bara på det nummer som man för tillfället har valt att använda. På samma sätt som att du bara kan bli uppringd på det SIM-kort som sitter i telefonen, om du hat dina andta 9 SIM-kort i fickan. Skillnaden är att man slipper bära omkring på 10 olika SIM-kort. Istället "byter man SIM-kort" med hjälp av telefonens meny.

Frågan är dock om det fungerar i verkligheten, eller om det är ett bluff-företag som försöker lura pengar av folk?
Citera
2004-01-07, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stefan_67
Nej, man ska inte kunna bli uppringd på alla 10 nummer samtidigt, utan bara på det nummer som man för tillfället har valt att använda. På samma sätt som att du bara kan bli uppringd på det SIM-kort som sitter i telefonen, om du hat dina andta 9 SIM-kort i fickan. Skillnaden är att man slipper bära omkring på 10 olika SIM-kort. Istället "byter man SIM-kort" med hjälp av telefonens meny.

Frågan är dock om det fungerar i verkligheten, eller om det är ett bluff-företag som försöker lura pengar av folk?
det funkar i teorin, så chansen är väl 50/50 att du blir blåst om du betalar i förväg.
Citera
2004-01-07, 13:40
Medlem
gothmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan_67

Ok, utan någon egentlig insikt så tror jag inte det är någon bluff. Det är en lite för nichad produkt för att de skall kunna lura nå mycke folk på den. Antar att det inte är allt för många personer som har behov av detta nämligen. Kan dock ha fel, men så tror jag det är. Sen känns ju 600 spänn som ett rätt rimligt pris...
Citera
2004-01-07, 13:55
Medlem
kayethoms avatar
Jag känner inte till företaget i fråga, men system för kloning av SIM-kort har jag sett förut och de fungerar. Det finns dock en liten hake. Det är inte alla SIM-kort som kan läsas av (vet inte hur det är med svenska operatörers kort). Så allt beror på vilka SIM-kort du har. Ring företaget och fråga hur det fungerar och med vilka kort.
Citera
2004-01-07, 16:55
Medlem
Då säger jag:

Nej företaget känner jag inte igen och därför vet jag inte om de är seriösa, tycker att gsm teknik är ok.
Det går lika bra med en vanligt mp3.5 (såna som används för att leka med dekodekort).
För att klona ditt SIM måste du först kunna läsa info.från kortet (KI-IMSI), i dagens läget går bra med kort från Telia och Comviq men inte vodafone (vad jag vet). Sedan kan du ha ditt nya kort med 1 eller flera telenr.
OBS-->Inga garantier kan ges, du kan sabba ditt kort när du försöker attakera den
Citera
2004-01-07, 17:47
Bannlyst
I sin reklam-brochyr skriver de att SIM-kortsbrännaren (som de kallar för SIM Doktor) har en avancerad tvåbandsläsare för optimering av SIM-avkodningshastigheten. PIN/PUK-styrning och APDU-utväxling och APDU-scripting.
Citera
2004-01-07, 22:45
Medlem
GSM_techs avatar
Simkortsbrännare fungerar faktiskt alldeles utmärkt. Problemet är att dom bara klarar comp 128 V1 kort. Än så länge är dessa vanligast i Sverige men comp 128 V2 börjar komma mer o mer och dessa går inte att klona. Däremot så fungerar Vodafones kort att klona, åtminstonde de jag har provat. Däremot så är 10 i 1 kort gårdagens nyheter, numera säljs 16 i 1 kort.
Citera
2004-01-08, 03:37
Bannlyst
Hur tar man reda på om ett SIM-kort är "comp 128 V1" eller "comp 128 V2".
Citera
2004-01-08, 08:10
Medlem
GSM_techs avatar
Mig veterligen så märker man detta först när man stoppat i det i brännaren och programmet inte hittar Ki, tror inte att man kan se det på kortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in