2009-10-06, 18:49
Medlem
Noxvilles avatar
Panerade kyckling idag p enklast mjliga stt, rullade i mjl, gg och strbrd en gng och stekte sedan.

Kycklingen i sig r ju vldigt nyttig men man brukar ju sga att panering r vldigt onyttigt. Vad jag undrar r hur onyttig d igentligen.

100g kyckling r: 115 kcal, 3.1g fett, 21.5g protein, 0g kolhydrat

Med ett lager panering p, vad kan vrdena bli d? (r intressant eftersom jag vill ha lite variation p min mat, men r vldigt noga med vad jag ter ocks).
Citera
2009-10-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxville
Panerade kyckling idag p enklast mjliga stt, rullade i mjl, gg och strbrd en gng och stekte sedan.

Kycklingen i sig r ju vldigt nyttig men man brukar ju sga att panering r vldigt onyttigt. Vad jag undrar r hur onyttig d igentligen.

100g kyckling r: 115 kcal, 3.1g fett, 21.5g protein, 0g kolhydrat

Med ett lager panering p, vad kan vrdena bli d? (r intressant eftersom jag vill ha lite variation p min mat, men r vldigt noga med vad jag ter ocks).

t du, det r ingen fara, det fastnar kanske 5 gram mjl, 10 gram gg och 15 gram strbrd, p 1 kycklingfile.

S smaktig kan man inte vara, skillnaden r minimal och du frbrnner ju trots allt lite kalorier nr du svettas med panerandet
Citera
2009-10-06, 19:26
Medlem
zepofans avatar
Vad r det du vill undvika? Fett eller kolisar? Vill du undvika kolhydrater kan jag rekommendera mald mandel i stllet fr strbrd. Om du vill rkna ut hur mycket mer fett det blir om du panerar r det vl bara att vga smrklicken/oljan och lgga till smrets vrden till kycklingfiln, i princip allt fett absorberas ju av paneringen.
Citera
2009-10-06, 19:43
Medlem
Fickludds avatar
100 gram vetemjl ger 336 kcal, 1,2g fett, 10.2g protein och 70g kolhydrater
100 gram strbrd (Wasa) ger 380 kcal, 7g fett, 10g protein och 68g kolhydrater
100 gram gg ger 143 kcal, 10,3g fett, 12,5g protein och 0,3g kolhydrater

Om jag skulle panera en kycklingfil (fr jag antar att det r det du menar) med mjl, strbrd och gg skulle jag blanda 0,5 dl mjl och 0,5 dl strbrd. Allt kommer ju inte att g t s det blir svrt att uppskatta vikten men lt mig gissa p 25g av vardera mjlet och strbrdet och ngra gram av gget.

Helt klart r att du hjer kolhydratgraden rejlt eftersom ca 70% av mjlet och strbrdet r kolhydrater. Om du will undvika kolhydrater finns det gott om andra paneringsalternativ eller varfr inte linda in filn i bacon eller en smarrig italiensk skinka?
Citera
2009-10-06, 19:48
Medlem
zepofans avatar
Som jag nmnde i frra inlgget s r det ju knappast strbrd och gg som gr att det blir onyttigare med panerat. En kycklingfil absorberar ltt 20-25 gram smr, 140-160 kcal.
Citera
2009-10-06, 20:41
Medlem
Noxvilles avatar
Hmm jag r inte ute efter att undvika ngot, det r den totala kningen av kcal som jag r intresserad av. Men som nmnts innan s kanske man lika grna kan betrakta den som marginell eftersom jag bara panerade ett lager. Hade jag typ gjort som en wienerschnitzel med tre lager, d kanske man ftt fundera mera p saken.

(mest frugan som "skrmde" upp mig lite med att sga att panerad mat r "onyttig", men hon kanske tnkte p panerade fiskrtter p standard lunchrestauranger d )

Kan tillgga att det blev jdrigt smarrigt, frsta gngen jag panerat ngot
Senast redigerad av Noxville 2009-10-06 kl. 20:45.
Citera
2009-10-06, 20:56
Medlem
Trknicks avatar
Panering r onyttigt fr att den suger upp allt fett du hller i pannan, en panerad file innehller allts mer fett n dess opanerade motsvarighet ven om du hllt lika mycket olja i pannorna. Frutom detta s r man mer sugen p att hlla i mer smr fr att paneringen blir bde snyggare och godare d.

Paneringen borde ven suga upp fett inifrn kttet, detta kanske inte r ett jtteproblem med en skinnfri kycklingfil, men om man gr det med en flskkarr s blir det en rejl skillnad.

Kolhydraterna och det eventuella fettet i paneringen i sig r jmfrelsevis frsumbart.

Men, panerat r gott...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in