• 1
  • 2
2009-10-06, 16:09
Medlem
SheriffeN^^s avatar
För det första vill jag säga att jag tycker att det är grymt sexigt med folk som är medvetna om att de är attraktiva. Folk som har det självförtroende som krävs för att de ska våga vara sexiga är sjukt hett, och det gäller båda könen anser jag. Men när det går för långt blir det enligt mig bland det mest avtändande som finns.

Jag är en kille. Jag tycker att det är kul att klä sig stiligt och se så bra ut som möjligt. Det är en skön känsla. På samma sätt är det jättekul att t.ex. ha en anledning att dra av sig tröjan och få respons från det motsatta könet. Jag tror också att den sköna känslan man känner säkert måste vara mycket intensivare de flesta tjejer. Mycket forskning tyder på att kvinnor tänder något oerhört på att vara åtrådda och känna sig valda. Men vad händer när det går för långt? Jag kanske bara inbillar mig det här men jag tycker att jag kan se ett mönster bland bilderna på alla de bimbobloggar som har blivit så vanliga nuförtiden.

Som man tar det emot att säga att man har svårt att se det sensuella i en bild på en het tjej som trycker upp sin urringning mot kameran. Men jag ser bara desperation i deras blickar. Jag ser en forcerad kaxighet. De försöker oftast imitera den där kalla och apatiska "jag är bättre än dig"-blicken, men hela grejen osar bara osäkerhet och desperat bekräftelsebehov. Det är inte sexigt. Är det här bara en trend? Vad jag kan minnas var det inte såhär förut. Nuförtiden stöter jag ständigt på tjejer som bara kan prata om deras eget utseende. Jag stöter på tjejer som utan omvägar skryter om hur snygga de är, både på nätet och IRL. Och de verkar inte ens lägga märke till att hela mitt ansikte bara säger "what the fuck...", de fortsätter bara prata, glada och vimsiga.

Ibland känns det så svårt att låta bli att säga något, att låta bli att ta ner dem på jorden. I många av dessa fall är tjejerna inte ens särskilt snygga. Men jag är allt för väl medveten om hur mycket det här skulle sänka dem, hur mycket det skulle förvärra problemet.

Har vi fått en generation där en stor del av tjejerna kastas så mycket mellan osäkerhet och bekräftelse att de blir beroende av det till den grad att det står i vägen för dem och inte tillåter dem att leva ett normalt liv? Det känns verkligen som om jakten på bekräftelse blir en så stor del av många tjejers liv att de missar så mycket annat. Det är som lager av bullshit som står i vägen för dem och inte tillåter dem att se så mycket av det andra som också är viktigt för oss människor. Visst, det finns många killar med liknande problem. Det har vi sett de senaste åren med fenomen som "partille-johnnys", "guidos" och andra fucktards. Men det här verkar inte lika vanligt eller destruktivt när det gäller killar, även om extremfall verkar lika vanliga bland män och kvinnor så verkar det bara vara en riktig folksjukdom bland tjejer.

Någon som har märkt samma sak? Är det här bara en trend? Vad beror det på? Hur förändrar man situationen?
Citera
2009-10-06, 16:15
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Intressant inlägg. Själv tror jag den tekniska utvecklingen springer ifrån våra sinnen. Människan med sitt bräckliga ego och sitt enorma bekräftelsebegär är inte REDO för möjligheten att visa upp sina tuttar/biceps för hela världen med ett par musklick. Vi måste få möjlighet att komma ikapp.

Eller kortfattat: De som läst om överslag och liknande - det är det som händer.
Citera
2009-10-06, 16:19
Medlem
thefisks avatar
Jag har märkt vissa av de här sakerna du nämner. Så jag tror helt klart att man kan kalla det trend. Jag tror dessutom att vi killar är de största "bovarna". Då det oftast droppas positiva komplimanger så fort någon random brud lägger upp någon bild på nätet. Speciellt om det är lättklädda sådana.

Är ju bara kolla på diverse bloggar eller communitys och liknande. Hur mycket komplimanger de allra flesta tjejerna överröses av ifrån killar där. Speciellt då bilderna är utmanande som sagt.

Jag är nog själv sådan att jag ofta berömmer en tjej och säger att hon ser bra ut. Även om jag inte tycker hon ser speciellt bra ut.
Citera
2009-10-06, 16:30
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Ni har nog båda rätt om att internet har stor betydelse. Speciellt med tanke på hur lite komplimanger de flesta tjejer verkar få IRL här i Sverige. Det ses är inte så normalt att folk här ger komplimanger "utan anledning". På nätet finns det en anledning "bilden", och det är ju såklart lättare att sitta framför datorn med handen innanför brallorna och skriva att en tjej är fin istället för att säga det när man står mitt framför dem.
Citera
2009-10-06, 16:38
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Ni har nog båda rätt om att internet har stor betydelse. Speciellt med tanke på hur lite komplimanger de flesta tjejer verkar få IRL här i Sverige. Det ses är inte så normalt att folk här ger komplimanger "utan anledning". På nätet finns det en anledning "bilden", och det är ju såklart lättare att sitta framför datorn med handen innanför brallorna och skriva att en tjej är fin istället för att säga det när man står mitt framför dem.

Visst är det så. Dessutom krävs det nog ganska mycket för att jag ska säga det till en tjej i verkligheten. Då jag förmodligen inte skulle säga det utan att verkligen mena det. På nätet däremot kan jag med lätthet ge en komplimang angående en bild. Utan att egentligen mena det.

Men fenomenet som du beskriver är helt klart intressant. Om än jävligt tragiskt egentligen.
Citera
2009-10-06, 16:50
Medlem
Jensofswedens avatar
Internet är ett problem pga alla idioter till killar som överröser tjejer med komplimanger och förslag, eftersom de kan vara anonyma. Tjejer får för sig att de är prinsessor i högsta klass och dessa idioter till män haussar upp en fruktansvärt skev kvinnobild, där hon är högsta priset.

Bara att kolla på vilken community som helst så försiggår detta fenomen, där män sätter kvinnor på en ouppnåelig tron. Det är ta mig fan tragiskt. Kvinnor är inte så speciella och det finns så många av dem att det inte ofta är värt att haka upp sig på någon om man nu inte är blixtkär.

Det du beskriver sheriffen är också problematiskt eftersom människor retuscherar sina bilder för att se snyggare ut, vilket förmodligen skapar en rad subtila problem med identitet eftersom man inte tycker att man ser lika snygg ut IRL t ex. Dock tycker jag du drar på för höga växlar eftersom kvinnor helt enkelt har sina bröst, kropp och putande läppar att attrahera med, särskilt i en viss ålder men faktiskt alltid. Det är en biologiskt och sociologiskt rätt normalt beteende skulle jag säga på många sätt.

Om vi går under ytan kan man fråga sig vad som är så big deal med att uttrycka sin sexighet och visa sin kropp? Om man släpper alla förutfattade åsikter är väl detta högst normalt. Så jag får lite uppfattningen om att du skapar ett problem där det inte finns och dessutom är ditt inlägg ganska vinklat mot tjejer och kanske en bitterhet för att du inte får ligga med dessa tjejer du talar om eller något.
Citera
2009-10-06, 16:52
Medlem
Vår könsroll bygger ju på att vi ska vara vackra, åtrådda gudinnor.
Citera
2009-10-06, 16:52
Medlem
Pookiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Men jag ser bara desperation i deras blickar. Jag ser en forcerad kaxighet. De försöker oftast imitera den där kalla och apatiska "jag är bättre än dig"-blicken, men hela grejen osar bara osäkerhet och desperat bekräftelsebehov. Det är inte sexigt.

Mycket tänkvärt inlägg!

Det jag har valt att citera här är blickarna på dessa människor. Om du går in på snyggast eller bilddagboken och allt vad det heter så ser jag ett rop på hjälp i deras ögon. Inte attraktivt någonstans, hjälplösa människor som är beroende av andras bekräftelse. Precis som Sheriffen skriver så är det en osande känsla av osäkerhet. Nu är inte jag någon som kommenterar bilder överlag men om jag nu skulle göra det så skulle det väl bli något i stil med "Ta på dig en tjocktröja så tar vi en promenad så kan du berätta om din verklighet *ger dom en kram*"

Allt detta med bloggande (och folk som läser) samt utseende fixering börjar nå ett absurdum. Är man inte vacker eller har status så är man ingen- mentaliteten är påtaglig, inte bara i grundskola och gymnasium men även på högskola. Jag väntar med spänning att se hur framtiden kommer utspela sig, snart börjar väl videobloggar slå igenom också när folk går runt med en kamera på axeln och en fluga i sin vardag, som livestreamar deras liv. Samtidigt som detta så twittrar man för man vågar inte säga vad man tycker om personen framför en rakt ut.

Dom som har sett nya filmen med Gerard Butler - Gamer förstår ungefär vad jag menar.
Citera
2009-10-06, 16:59
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Internet är ett problem pga alla idioter till killar som överröser tjejer med komplimanger och förslag, eftersom de kan vara anonyma. Tjejer får för sig att de är prinsessor i högsta klass och dessa idioter till män haussar upp en fruktansvärt skev kvinnobild, där hon är högsta priset.

Bara att kolla på vilken community som helst så försiggår detta fenomen, där män sätter kvinnor på en ouppnåelig tron. Det är ta mig fan tragiskt. Kvinnor är inte så speciella och det finns så många av dem att det inte ofta är värt att haka upp sig på någon om man nu inte är blixtkär.

Det du beskriver sheriffen är också problematiskt eftersom människor retuscherar sina bilder för att se snyggare ut, vilket förmodligen skapar en rad subtila problem med identitet eftersom man inte tycker att man ser lika snygg ut IRL t ex. Dock tycker jag du drar på för höga växlar eftersom kvinnor helt enkelt har sina bröst, kropp och putande läppar att attrahera med, särskilt i en viss ålder men faktiskt alltid. Det är en biologiskt och sociologiskt rätt normalt beteende skulle jag säga på många sätt.

Om vi går under ytan kan man fråga sig vad som är så big deal med att uttrycka sin sexighet och visa sin kropp? Om man släpper alla förutfattade åsikter är väl detta högst normalt. Så jag får lite uppfattningen om att du skapar ett problem där det inte finns och dessutom är ditt inlägg ganska vinklat mot tjejer och kanske en bitterhet för att du inte får ligga med dessa tjejer du talar om eller något.

Hahaha. Satt och läste den första delen och undrade "vad fan har hänt? ger sig Jensofsweden sig på tjejer?". Så jag fortsatte med nyfikenhet att läsa inlägget. Och i slutet gick det som vanligt över till någon form av försvar av tjejer. Som givetvis avslutas med att vinkla det hela till att TS är bitter och förmodligen inte får ligga med dessa tjejer. Något som våran alldeles egen Don Juan och tillika kvinnokämpe Jensofsweden givetvis får göra.

Slutsatsen är som vanligt att det är alla män som är idioter.

Allt är som vanligt med andra ord.
Senast redigerad av thefisk 2009-10-06 kl. 17:01.
Citera
2009-10-06, 17:03
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leoni
Vår könsroll bygger ju på att vi ska vara vackra, åtrådda gudinnor.

Kanske är det så, men ingår det också i könsrollen att andra förmågor blir så eftersatta att de i det närmaste regregerar till efterblivenhet? Och "åtrådda gudinnor" kan ju diskuteras...

Jag väljer att inte lägga alla äggen i samma korg.
Citera
2009-10-06, 17:04
Medlem
Witticisms avatar
Att få bekräftelse är lite som att få ett rus. Den som påstår att den inte tycker om att få bekräftelse ljuger. Därmed inte sagt att alla vill ha bekräftelse för samma sak, alla tycker inte om att höra att de är snygga, en del vill hellre få bekräftat att de springer fort, är smarta eller mycket kritiskt tänkande osv.. Det känns helt enkelt skönt och bra att bli bekräftad.

För kvinnor, särskilt, så är det väldigt viktigt att se bra ut eftersom vi alltid blir bedömda utefter vårt utseende. Vackra människor har generellt högre löner, fler vänner och lever lyckligare liv - vilket vi alla vill göra. Eftersom skönhet dock sitter i betraktarens öga och folk har olika åsikter om vad som är snyggt, och vi vet detta, så är enda sättet att ta reda på huruvida man är snygg eller inte att få det bekräftat av andra människor.

Ju mer lättillgängligt ruset av bekräftelse är, desto mer vill vi ha det. Vi har mycket tid över nuförtiden, vi behöver inte kämpa för vår överlevnad och världen är såpass liten att vi kan göra i stort sett vad som helst. Förr, så drömde de flesta nog inte om så mycket mer än att gifta sig med grabben från grannbyn, skaffa barn och leva ett lyckligt liv. Nu kan vi drömma om Hollywood och att bli beundrade av hela världen... det är ju typ heroin jämfört med kaffe, möjligheterna tycks oändliga om du bara är tillräckligt snygg!

Dock, i och med t ex internet, så råder det inflation på komplimanger och man börjar sluta tro på dem eftersom man får så många, och ser att andra får så många, så då vill man ha ännu fler och ännu mer! Och det är då det börjar slå slint för många... Hur många är tillräckligt?

Enda lösningen på "problemet" är att tjejerna i fråga får en stark och stabil självkänsla och slutar känna behov av att knarka bekräftelse, utan nöjer sig med en varm kopp kaffe ibland i gott sällskap.
Citera
2009-10-06, 17:04
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freya
Kanske är det så, men ingår det också i könsrollen att andra förmågor blir så eftersatta att de i det närmaste regregerar till efterblivenhet? Och "åtrådda" kan ju diskuteras...

Jag väljer att inte lägga alla äggen i samma korg.

Hahaha! Väldigt bra skrivet faktiskt.

Och jag tycker det är klokt att du väljer att inte gå den vägen som det pratas om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in