2009-10-06, 13:37
Medlem
Tja!

Fick ner Windows 7 för ett par dagar sen och skulle installera detta. Jag bootade från skivan som vanligt men fick inte fram någonting att klicka på. Därför trodde jag att det inte fungerade och loggade in på XP och installerade Windows 7 där istället. Det den gör då är att den tar bort xp som operativsystem men låter fortfarande XP ligga kvar på disken och alla program som var installerade på den. Vilket tar onödig plats eftersom man inet kan använda applikationerna ändå för att dom inte är "installerade" i datorn längre.

Pratade senare med en polare som sa att bootskivan bara är seg, väntar jag en stund så kommer det fungera. Så jag bootade om igen, boota via skivan och gick in i duschen. När jag kom tillbaka så fungerade det, yay! Så jag formaterade C: för att bli av med all skit och sen klickade på att installera windows 7. Men det fungerade inte. Den säger att den inte kan skapa det nödvändiga systemfilerna på denna partionen och att jag ska välja en annan. Jag testade alla diskar och partioner jag har, fungerar fortfarande inte. Testade att ta bort partionen och lägga till den igen, fungerar fortfarande inte.

Okej tänkte jag och bootade från XP skivan igen, orkade inte hålla på med massa krångel i Windows 7. Valde att jag ville installera Xp på den partionen jag alltid installerat på, i 5 år utan problem. Då säger den att denna partionen inte är Xp Kompatibel och att jag måste välja en partion som är det, eller skapa en som är det. Jahopp, så jag tog bort partionen, la till en ny - samma problem. Testade på alla mina andra diskar och partioner - samma fel. Jag gick in i windows reparation bla bla och skrev format c: och formaterade den där istället, tog en sådär 30min. Bootade från skivan igen, men kunde fortfarande inte installera - samma fel igen. Tog bort partionen och la till den igen - samma fel.

Så just nu sitter jag med en dator utan OS och jag kan inte installera varken Windows Xp eller 7. Just nu är det lite krisiskt då jag behöver min enda dator i skolarbete och dylikt så hoppas att någon här vet vad som är fel och kan hjälpa mig! Jag är kass på datorer så vet inte hur jag ska fixa detta
Citera
2009-10-06, 13:51
Medlem
zatchs avatar
Lågnivåformatera kan vara ett tips, brukar få bort allt möjligt skräp från diskarna.

Gå till diskens tillverkares hemsida, kolla vad de har för nedladdningsbara hjälpverktyg där.
Citera
2009-10-06, 13:58
Medlem
Eyecandyss avatar
Plocka ut hårddisken, sätt in den i en annan dator så kan du spara det du behöver ivf

Det ska fungerar att ominstallera med NTSF...
Citera
2009-10-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyecandys
Plocka ut hårddisken, sätt in den i en annan dator så kan du spara det du behöver ivf

Det ska fungerar att ominstallera med NTSF...

Det fungerar ju att formatera den, men när jag ska installera så är inte disken kompatibel för Windows Xp. Det går liksom inte ens komma till det stadiet där man väljer hur den ska formateras. Detta är ju inte bara 1 disk utan 3 diskar, fungerar inte på någon av dom. Och de andra 2 diskarna har jag inte ens rört.

Hur gör man för att lågnivåformatera då?
Citera
2009-10-06, 14:09
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classic89

Hur gör man för att lågnivåformatera då?

Man änvänder ett lågnivåformateringsprogram (försök säga det snabbt tre gånger).

Till exempel Softpedia - Lågnivåformatering
Citera
2009-10-06, 15:30
Medlem
ofta kan andra diskar störa ut installationen. Ett enkelt tips kan vara att du helt enkelt kopplar ur de andra diskarna under installationen.
När det gäller filformatet, om själva disken hittas men den inte kan använda partitionen så minns jag att man i xp-installationen kunde välja att plocka bort befintlig partition. fungerar inte det?
Nu tryter minnet en hel del här, men fanns det någon möjlighet att nå kommandoprompten via xp-skivan? funderar på om en fdisk kan lösa bekymret.
Citera
2009-10-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
ofta kan andra diskar störa ut installationen. Ett enkelt tips kan vara att du helt enkelt kopplar ur de andra diskarna under installationen.
När det gäller filformatet, om själva disken hittas men den inte kan använda partitionen så minns jag att man i xp-installationen kunde välja att plocka bort befintlig partition. fungerar inte det?
Nu tryter minnet en hel del här, men fanns det någon möjlighet att nå kommandoprompten via xp-skivan? funderar på om en fdisk kan lösa bekymret.

Precis vad jag trodde med, så testade det igår, strax efter att jag skrivit denna posten. Det var det som var felet. När jag endast hade 1 disk ikopplad gick det hur smidigt som helst. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in