2009-10-06, 01:00
Medlem
Hej!
Jag har ett konto på swedbank och jag har märkt att när man betalar på vissa ställen så tar det ett par dagar innan det syns/dras pengar från kontot. Märkte för någon vecka sedan att samma sak gäller när jag tar ut pengar från en SEB (har jag för mig) bankomat här i stan. Betyder detta att jag kan t.ex. om jag har 10 lax på kontot, ta ut 10k där och sedan springa till swedbank automaten och ta ut ytterligare 10k? Vad blir konsekvenserna? Någon som provat?
Citera
2009-10-06, 01:01
Medlem
Även om pengarna finns kvar så sjunker det "disponibla" värdet på kortet direkt? amirajt?
Citera
2009-10-06, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Issue
Även om pengarna finns kvar så sjunker det "disponibla" värdet på kortet direkt? amirajt?
Jadu det är det jag inte vet. Det jag vet är att det inte syns någonting alls på t.ex. internetbanken förrän någon dag efteråt. Om jag betalar med kortet på ica t.ex. så står det "Reserverat belopp -xxx kr" eller liknande, men på den där bankomaten/vissa affärer så är det helt osynligt någon dag
Hade jag haft en hundring på kortet nu så skulle jag ju kunna prova direkt men det har jag inte, och det känns lite läskigt också då jag inte vet vad eventuella konsekvenser skulle kunna vara
Citera
2009-10-06, 01:09
Medlem
EvilTouchs avatar
Det som kan hända när du betalar med ett VISA-kort är att det inte finns någon direktkontakt med banken och pengarna dras inte förrän en anslutning är upprättad igen.

Låt säga att du har Swedbank med 8 000 på kontot. Du hämtar ut 8 000 (som är maxbeloppet per uttag i en uttagsautomat?) i en Nordea-automat som inte har kontakt med Swedbank just då. Sedan springer du till Swedbank och hämtar ut 8 000. Du har då 16 000 i handen och 0 på kontot. Problemet kommer när Nordea skickar informationen om uttaget till Swedbank och de drar ytterligare 8 000 från ditt konto. Då har du övertrasserat ditt konto med 8 000 och din bank är inte glad på dig.

Förlåt om det blev tjorvigt men jag har varit vaken alldeles för länge.
Citera
2009-10-06, 01:11
Medlem
Extras avatar
Kan inte det vara affärer som har sin kontoapparat "offline"? Dvs att den inte är uppkopplad till bankerna eller vad den nu är uppkopplad till. Då kan det väll dröja någon dag tills de skickat in uppgifterna de har på apparaten?
Inte ens nästan säker men så skulle det kunna vara
Citera
2009-10-06, 01:13
Medlem
nä det är nog inte riktigt så enkelt...men ponera att du har ett visakort utan kredit. det kortet kan man ju betala med även fast butiken inte har kontakt med banken....då skulle man kunna övertrassera kontot. men så fort det kontrolleras så blir du ju skyldig banken pengar..och det slipper du inte undan så lätt.

men som sagt bara för att pengarna inte har dragits från kontot så betyder det inte att man kan använda dom.

edit: Ja här stammar vi för fullt
Citera
2009-10-06, 01:15
Medlem
Tinnituzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simun
Hade jag haft en hundring på kortet nu så skulle jag ju kunna prova direkt men det har jag inte, och det känns lite läskigt också då jag inte vet vad eventuella konsekvenser skulle kunna vara
Om det skulle gå så får du "böta" i form av övertrasseringsränta, men om du skulle lyckas med 10k så skulle det kunna bli polisanmälan eller något annat otrevligt..
Citera
2009-10-06, 02:57
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnituz
Om det skulle gå så får du "böta" i form av övertrasseringsränta, men om du skulle lyckas med 10k så skulle det kunna bli polisanmälan eller något annat otrevligt..

En kamrat hade - 650 EUR på sitt bankkonto (såg lappen med beloppet själv) och någon dag senare ringde banken och undrade helt vänligt om han kunde tänka sig att sätta in lite pengar på kontot då saldot var på minus. Detta var i Finland och där går det på bl.a. Nordea att genom kortköp övertrassera en hel del med vanliga bankkort. Övertrassering innebär ju en skuld till banken som de brukar ta både ränta och avgift för; men om det är kriminellt, det tror jag inte. Åtminstone inte så länge man reder upp saken i god ordning.
Citera
2009-10-06, 02:57
Medlem
blotarns avatar
Det fungerar säkert. Men nu ska jag upplysa dig om något du inte verkar ha insett:

Det är inte dina pengar.
Sen är det en hög ränta på skiten.
Man kan enligt swedbank ha mer än 130kr övertrasserat på kontot i 3 dagar utan ränta, sen tar de en avgift samt räntan.
Citera
2009-10-07, 17:19
Medlem
Tack för alla svar
Vore kul att veta vad för ränta osv som dom tar om någon har koll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in