• 1
  • 2
2009-10-06, 00:59
Medlem
kramdjurs avatar
Det har nyligen stått en del i tidningarna om de livstidsdömda främst i Aftonbladet Plus så jag tänkte att det kunde vara intressant att gå igenom statusen för våra livstidsdömda kvinnor.

En kvinna dömd ca 1905 sedan ett långt uppehåll:
SS: dömd 1996, omvandlat till 21 år, släpps i slutet av 2009.
UJ: dömd 1997, omvandlat till 24 år, släpps i slutet av 2012.
MK: dömd 1998, har flyttats till sitt hemland Rumänien.
AÅ: dömd 1999, avtjänar fortfarande straffet.
NP: dömd 2005, avtjänar fortfarande straffet.
CM: dömd till livstid i TR 2006 men fick sänkt till 10 år i HR.
CS: dömd 2008, avtjänar fortfarande straffet, kommer att flyttas till sitt hemland Tyskland.

Totalt har alltså 7 kvinnor dömts till livstid i Sverige varav 6 i modern tid och endast 3 har ännu inte fått tidsbestämt straff av de som finns kvar i Sverige.

Jag tror att det var NP som misshandlade "Bobbys Mamma".
Det var visst SS som har fått barn under strafftiden tillsammans med en man också dömd till livstid, här står lite om det: http://wwwc.aftonbladet.se/vss/teleg..._852__,00.html
UJ spelade nyligen teater i Göteborg, här är en artikel om det: http://www.dn.se/kultur-noje/scen/wi...kiten-1.464854

Här är en artikel i Aftonbladet om flertalet, den är lite outdated men har foton på flera av dem: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article468305.ab
Citera
2009-10-06, 01:11
Medlem
backflasharns avatar
Förkorta inte namn i trådstartar. Det blir så krångligt om man vill veta lite mer om dom.
Citera
2009-10-06, 19:03
Medlem
rigbos avatar
SS=Susanne Stark
UJ=Ulla Jonsson
MK=Maria Kisch
AÅ=Anne Åkerberg
NP=Natalia Pshenkina
CM=Cecilia Modig
CS=Christine Schürrer
Citera
2009-10-06, 20:26
Medlem
Sven-Gustafs avatar
En Johanna Bodh dömdes 1908 "enligt kap 14 § I [strafflagen för mord] för det hon tagit sitt barn av daga att hållas till livstids straffarbete och vara medborgerligt förtroende förlustig för alltid."

Detta var mord under förmildrande omständigheter. Hennes fösvarare hade yrkat på dråp, begånget under synnerligen förmildrande omständigheter.

Omständigheterna, tillvägagångssättet och orten är mig obekanta. Mordet hade ägt rum den 6 augusti 1907. Jag tror att det kan ha varit ett svältår. Min källa är en liten tidningsnotis ur en samlingsvolym ("Gustaf V och hans tid - 1907-18, en bokfilm" Red. Erik Lindorm W&W Sthlm 1936) som uteslutande består av tidningsklipp. Tyvärr anges källan (den aktuella tidningen) bara undantagsvis. Så ej här.

"Rätten hade icke kunnat döma annorlunda, yttrade ordföranden, stadsnotarien Petersson, under rörelse. Tag er nu till vara, kanske kan ni få nåd."

Hur det gick för Johanna Bodh vet jag förstås inte.
Citera
2009-10-06, 23:19
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
SS=Susanne Stark
UJ=Ulla Jonsson
MK=Maria Kisch
AÅ=Anne Åkerberg
NP=Natalia Pshenkina
CM=Cecilia Modig
CS=Christine Schürrer
Just nu sitter det 5 kvinnor och 151 män på livstid runt om i Sverige. Fullt tillräckligt som det är.
Senast redigerad av YONI 2009-10-06 kl. 23:21.
Citera
2009-10-06, 23:27
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Just nu sitter det 5 kvinnor och 151 män på livstid runt om i Sverige. Fullt tillräckligt som det är.
Stämmer men jag tror inte vi får se några fler livstidsdömda kvinnor, straffet för mord är numera från 10 år upp till 18 år eller livstid så jag tror att antalet livstidsdomar kommer att minska, speciellt för kvinnor.
Citera
2009-10-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Stämmer men jag tror inte vi får se några fler livstidsdömda kvinnor, straffet för mord är numera från 10 år upp till 18 år eller livstid så jag tror att antalet livstidsdomar kommer att minska, speciellt för kvinnor.
Det är bara ett förslag att det finnas ett tidsbestämt straff längre än 10 år och eftersom våra politiker inte är särskilt snabba kommer det dröja.
Citera
2009-10-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Det är bara ett förslag att det finnas ett tidsbestämt straff längre än 10 år och eftersom våra politiker inte är särskilt snabba kommer det dröja.
Det är beslutat! Lagen är ändrad från och med den 1 juli i år!!
Citera
2009-10-08, 12:59
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Här är en artikel om några av kvinnorna och deras brott:

http://www.kvp.se/nyheter/1.911478/d...vstid-for-mord
Citera
2010-03-15, 18:45
Medlem
vilken annan livstidsdömd har den där SS gift sig med då?
Citera
2010-03-16, 00:21
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
vilken annan livstidsdömd har den där SS gift sig med då?
Jag har läst artiklarna om henne men vad jag minns så har det inte stått något som antyder vem eller vad han är dömd för.
Citera
2010-03-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Jag har läst artiklarna om henne men vad jag minns så har det inte stått något som antyder vem eller vad han är dömd för.
fick hon tidsbestämt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in