2009-10-05, 21:26
Medlem
Hej!

Jag har ett väldigt störande problem med min dator. Jag bestämde mig nyligen för att skita i Ubuntu och ville installera windows xp eller windows 2003 igen.

Datorn jag har är en stationär utan CD-läsare.
Satt hela dagen igår och försökte installera från USB-minne. Men jag gav upp på det. Så jag har lånat en intern CD-läsare från en annan dator + en IDE kabel med TVÅ anslutningsmöjligheter.

Min HDD är en 20GB WD200, med 10 pinnars jumper. (vet inte hur den ska vara jumprad, kommer inte ihåg hur jag har haft det eller varför jag ens tog ur den)
Min CD-läsare har 6 pinnars jumper, den är på Master.

Jag har en IDE till USB kabel så jag kan koppla HDD'n till min bärbara dator och formatera den osv.

När jag sätter på datorn UTAN hdd så kommer jag in i installationsmenyen för win2003 men inte när jag sätter i hddn.
Har jag den i så står det bara att jag ska sätta i systemdisken eller att det är något fel.

Hur ska jag formatera HDDn? Filsystem? Vilken disktyp?
Hur jag jumpra den + CDn?
I vilken ordning ska CD resp. HDD sitta ansluten via IDE?.

Ge mig gärna tips på hur jag kan få ordning på det hela, jag har PANIK!!

tack på förhand!
Citera
2009-10-05, 22:37
Medlem
Jmns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolapan
Hej!

Jag har ett väldigt störande problem med min dator. Jag bestämde mig nyligen för att skita i Ubuntu och ville installera windows xp eller windows 2003 igen.

Datorn jag har är en stationär utan CD-läsare.
Satt hela dagen igår och försökte installera från USB-minne. Men jag gav upp på det. Så jag har lånat en intern CD-läsare från en annan dator + en IDE kabel med TVÅ anslutningsmöjligheter.

Min HDD är en 20GB WD200, med 10 pinnars jumper. (vet inte hur den ska vara jumprad, kommer inte ihåg hur jag har haft det eller varför jag ens tog ur den)
Min CD-läsare har 6 pinnars jumper, den är på Master.

Jag har en IDE till USB kabel så jag kan koppla HDD'n till min bärbara dator och formatera den osv.

När jag sätter på datorn UTAN hdd så kommer jag in i installationsmenyen för win2003 men inte när jag sätter i hddn.
Har jag den i så står det bara att jag ska sätta i systemdisken eller att det är något fel.

Hur ska jag formatera HDDn? Filsystem? Vilken disktyp?
Hur jag jumpra den + CDn?
I vilken ordning ska CD resp. HDD sitta ansluten via IDE?.

Ge mig gärna tips på hur jag kan få ordning på det hela, jag har PANIK!!

tack på förhand!

Jag kanske är trött och inte kan läsa ordentligt, men du kommer bara in i installationen när du drar ur HDDn och endast har CDn i? Prova sätt CDn som slave och HDDn som master ( vilket den troligtvis redan är) och prova igen. Hur jumprarna är olika från modell till modell.

Du måste välja att CDn ska boota först, detta gör du genom att trycka på F12 när du startat datorn.

Ditt filsystem är nästan med all sannolikhet NTSF. Sätt hårddisken först på IDEkabeln, alltså inte den längst ut, utan den mer mot mitten av kabeln om du förstår vad jag menar.

/ Jmn
Citera
2009-10-05, 23:37
Medlem
Tack för ditt svar!

Löste det tillslut ändå, fixade en ny IDE kabel. Jumprade cable select på båda och kopplade moderkort->hdd->cd.

Nu ska jag bara installera windows 7 istället!
Citera
2009-11-16, 15:39
Medlem
Helge-fossmos avatar
har samma problem när jag ska installera windows 7. alltså att allt bara blir svart, fattar inte heller lösningen som ni har skrivit.

men jag kar installera windows xp men inte windows 7. och problemet är att jag inte har nå drivrutiner så jag kan inte använda mig utav windows xp.

en till konstig grej är att datorn hittar inget på skivan som jag har bränt windows 7 på, men en annan dator hittar filerna. vad är det för fel?! blir tokig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in