2009-10-05, 21:01
Medlem
CoolGates avatar
Ja som topic säger så har jag fel på diskmaskinen.. den stod här när jag flytta in så vet inte vad som är fel. Hyresvärden vill inte ta ansvar för den eftersom det är något hyresgäst har haft..

Det som händer är.. att när jag startar program så rensar den gammalt vatten om så finns.. sen börjar den spola in vatten men ca 1min senare så stannar den bara o släcker programmet. startar man igen så händer det likadant.. har skruvat bort front plåten men ser inget under o frigoliten har inte tryckt till knappen.. så vad kan vara fel?
Citera
2009-10-05, 22:50
Medlem
TeEsErs avatar
Det brukar sitta en ventil som styr ingående vatten. Denna kan becka igen och då vill den bara pumpa ut och nästan inget in. Pumpar ut gör den nog automatiskt när du startar en cykel. Om det finns gammalt vatten så pumpas det ut innan det nya tillåts pumpas in.

Kolla ingående vatten alltså.

/T
Citera
2009-10-06, 18:18
Medlem
CoolGates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det brukar sitta en ventil som styr ingående vatten. Denna kan becka igen och då vill den bara pumpa ut och nästan inget in. Pumpar ut gör den nog automatiskt när du startar en cykel. Om det finns gammalt vatten så pumpas det ut innan det nya tillåts pumpas in.

Kolla ingående vatten alltså.

/T

okej får alltså skruva loss inkommande slang o efter den sitter några grejjer ja.. med ström kablar till måste vara den du menar? bara ta bort o rengöra lr räcker det med att ta bort inkommande vatten slang o trycka in skruvmejsel lite?
Citera
2009-10-06, 18:40
Moderator
Tystnads avatar
Inte för att jag är någon expert....

Det kan inte vara lucklåset?

När diskmaskin tar in vatten och sätter igång vet jag att det blir tryck utåt på luckan ,är det då glapp eller skev dörr kan microbrytaren i lucklåset slå om (den tror dörren är öppen) och stanna maskinen.

Prova och starta men tryck samtidigt med händer luckan inåt hårt vid lucklåset och håll emot och se vad som händer.

Gör dessutom som förgående sa:rensa silen i inloppsvattenslangen.

En god ide är också att lossa avloppslangen och rensa med stål tråd IN i vattenlåset ,ibland sätts det igen här ,låt dessutom maskinen tömma och håll en hink under avloppslangen så du ser att den verkligen tömmer och inte är igensatt i själva avloppslangen.
Citera
2009-10-06, 19:00
Medlem
CoolGates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Inte för att jag är någon expert....

Det kan inte vara lucklåset?

När diskmaskin tar in vatten och sätter igång vet jag att det blir tryck utåt på luckan ,är det då glapp eller skev dörr kan microbrytaren i lucklåset slå om (den tror dörren är öppen) och stanna maskinen.

Prova och starta men tryck samtidigt med händer luckan inåt hårt vid lucklåset och håll emot och se vad som händer.

Gör dessutom som förgående sa:rensa silen i inloppsvattenslangen.

En god ide är också att lossa avloppslangen och rensa med stål tråd IN i vattenlåset ,ibland sätts det igen här ,låt dessutom maskinen tömma och håll en hink under avloppslangen så du ser att den verkligen tömmer och inte är igensatt i själva avloppslangen.

tömmer vatten det gör den.. så det är inga problem.. men den beter sig likadant som om jag stänger av vatten kranen så försöker den ta in vatten ca 1min sen stänger den av programmet.. har jag vatten på så sprutar den in vatten i 1min så det blir ca 1cm i botten på diskmaskinen. så är nog något med den insprutningsventilen.. ska ta o skruva bort den nu någon dag.. det är så jävla trångt under där eftersom luckan går ner så långt ner.. några ideer så man kommer åt lättare?
Citera
2009-10-06, 19:17
Moderator
Tystnads avatar
Cylinda vet jag inte direkt ,men på electrolux maskinerna drar man ut maskinen från köksinredningen sedan så går det att lossa sido plåtarna för att komma åt olika komponenter och även inloppsventilen.

Jag tror det är samma system på cylinda.
Framifrån kommer du inte åt mycket underifrån ,man måste dra ut den.

Det man kommer åt utan att dra ut maskinen är om man lossar luckans frontplåt ,då kommer man åt programverket ,lucklåset ,samt magnetventilen till diskmedelsbehållaren
Citera
2009-10-06, 20:27
Medlem
CoolGates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Cylinda vet jag inte direkt ,men på electrolux maskinerna drar man ut maskinen från köksinredningen sedan så går det att lossa sido plåtarna för att komma åt olika komponenter och även inloppsventilen.

Jag tror det är samma system på cylinda.
Framifrån kommer du inte åt mycket underifrån ,man måste dra ut den.

Det man kommer åt utan att dra ut maskinen är om man lossar luckans frontplåt ,då kommer man åt programverket ,lucklåset ,samt magnetventilen till diskmedelsbehållaren

på denna cylindan jag har så tog jag ut den ur diskbänken o då är det inget lock på den redan men under front plåten tog jag bort så kommer jag åt det mesta framifrån men riktigt trångt är det. sidorna går inte öppna mera o går inte komma åt underedelen något mer än framifrån ser det ut som för skruvarna sittar på insidan om skalet så då får man nog riva hela maskinen
Men ska göra ett försök nu imorrn lr nåt om att ta bort inloppsventilen o sen putsa den lr nåt så inte den täpper ingången av vattnet lr nåt sånt..
Citera
2009-10-06, 21:04
Moderator
Tystnads avatar
Ett litet tips:
kolla
Elektroskandias hemsida www.elektroskandia.se
under "produktsortiment/CR-Cylinda-reservdelar/diskmaskin/DM05-DM18/DM10 Charmant"
tryck sedan på "artikelinformation" för att få upp sprängskisser

ja det ser inte ut som det går att lossa sidorna ,verkar mera som det är bakdelen där man lossar en större plåt för att komma åt.
Citera
2009-10-10, 17:49
Medlem
dm 10!

satan vilken gammal maskin!. kanske köpa en ny? krånglar den fortfarande?. Jag jobba på cylinda så jag kan forska lite i vad de e för fel?.
Citera
2009-10-10, 20:46
Medlem
CoolGates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granbacken
satan vilken gammal maskin!. kanske köpa en ny? krånglar den fortfarande?. Jag jobba på cylinda så jag kan forska lite i vad de e för fel?.

har inte hunnit skruva loss ventilen där ännu.. men ska nu någon dag.. jag vet inte hur gammal den är lr nåt.. den fanns i lägenheten när jag flytta in Någon har lämnat den efter sig.. surt att det inte fungerar o hyresvärden vill inte ta ansvar då det är någon hyresgästs sen köpa ny till hyreslägenhet känns ju inte så lockande?
Citera
2009-10-10, 20:53
Medlem
StigAllans avatar
På en så gammal maskin kan man kolla kabelhärvan som sitter bakom plastskyddet där mellan lucka och maskin.
Det blir en hel del böjningar på kablarna genom åren och det brukar synas vilken kabel som är sönderböjd.
Mitt tips är att du köper liknande kabel och byter ut samtliga böjar.
Kabeltång och skarvhylsor hjälper dig.
Citera
2010-08-11, 00:40
Medlem
jossi64s avatar
Prova att "nolla" maskinen. -Stäng av huvudbrytaren, vänta ca 5 sec, tryck in programknappen sätt på huvudbrytaren och släpp programknappen. (tror att det är så, är det på min maskin, annars kolla med elektroskandia)
Du har säkert fixat felet nu, men det finns säkert fler som har nytta av infon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in