2009-10-05, 20:41
Medlem
birgerburgers avatar
Jag är på jakt efter ett köksredskap som det gjordes mycket reklam för på tv-shop under 90-talet.

Den fungerar så att det sitter en vass kniv på en bräda. Sedan man kan kombinera med olika insatser för att ex strimla. Om man ska skiva potatis så sätter man fast potatisen "innuti" handtaget (sitter fast med små piggar) och sedan kan man genom att dra handtaget fram och tillbaka skiva en potatis på bara några sekunder.

Någon som vet vad jag menar? Kan vara orginal, kopia eller vad som. Vill bara ha den här funktionen och gärna billigt.
Citera
2009-10-05, 20:42
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Jag är på jakt efter ett köksredskap som det gjordes mycket reklam för på tv-shop under 90-talet.

Den fungerar så att det sitter en vass kniv på en bräda. Sedan man kan kombinera med olika insatser för att ex strimla. Om man ska skiva potatis så sätter man fast potatisen "innuti" handtaget (sitter fast med små piggar) och sedan kan man genom att dra handtaget fram och tillbaka skiva en potatis på bara några sekunder.

Någon som vet vad jag menar? Kan vara orginal, kopia eller vad som. Vill bara ha den här funktionen och gärna billigt.

Kallas många gånger "Mandolin". Finns omnämnt i ett antal trådar här, sök och du skola finna.
Citera
2009-10-05, 20:42
Medlem
http://shopping.rediff.com/product/o...pping/10420239
Citera
2009-10-05, 20:56
Medlem
tjåppes avatar
kolla teve-shop och köp "kitchen wizard +" så har du allt som behövs!
Citera
2009-10-06, 22:29
Medlem
Flubbes avatar
Hej du,

Som Hisper sa så heter det "Mandolin"

Riktigt kul att ha i köket, fast det är riktigt jävla vassa! jag lyckades att kapa av en fingertopp en gång när jag inte riktigt var med på noterna.

http://www.lyckasmedmat.se/product_i...roducts_id=122

Lycka till!
Citera
2009-10-08, 15:10
Medlem
midnighttrains avatar
Mandolin ja, efter en liten olycka så vågar jag inte använda sådana mer.
Citera
2009-10-08, 15:36
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
Mandolin ja, efter en liten olycka så vågar jag inte använda sådana mer.

Det är ett verktyg som är väldigt effektivt på alla sätt och vis, både när det gäller att skiva grönsaker såväl som att skiva av fingertoppar och knogar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in