Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2009-10-09, 18:00
  #109
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Fast nu pratar vi ju inte om vare sig meriter eller pålitlighet utan om att man har vissa gener.
Nej, det gör vi inte alls. Vilka gener man har har absolut inte ett skvatt med vem som blir statschef att göra. Tro mig, jag är genetiker.

Citat:
Kanske ska även vi vanliga människor skriva in vårt genetiska arv i våra CV:n och hoppas på bra jobb. Eller som i kungens fall ett ämbete där man får 100 miljoner/år, diplomatisk immunitet och gratis resor.
...åsså kom den där svenska avundsjukan in i statskicksdebatten igen...
Kungen "får" inte 100 miljoner om året i någon som helst vettig mening av verbet . Och han har inga "gratis resor". Han behöver inte betala för resor i tjänsten, nejvisst. Men behöver du verkligen göra det?

Alla seriösa kalkyler visar att det är billigare med monarki än med republik, när allt har beaktats. Det ekonomiska argumentet är således på monarkins sida, inte på republikens.
Citera
2009-10-09, 18:11
  #110
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisham
Sverige borde spola kungahuset och sedan ska det svenska systemet ritas om helt och hållet. Vi ska inte ha en maktlös statschef som i Finland. Istället bör vi införa ett system med en ordentlig maktordning. Presidenten ska utses i ett val och utse ministrar i sin regering. Presidenten ska ha den exekutiva makten i landet. Riksdagen ska förvandlas från ett transsportkompani till lagstiftande församling. För att få bort slöddret från riksdagen måste ett system med enmansvalkretsar införas. Att riksdag och regering är så tätt sammanlänkade i Sverige idag har att göra med hur situationen var 1809. Då var tanken att regering och riksdag skulle balansera monarkens makt. Idag har inte monarken någon makt. Alltså bör han spolas och en ny maktbalans mellan presidentämbetet och riksdagen skapas.
Dvs du vill ha ett amerikanskt system. För det första är det amerikanska systemet, som du noterar, ett sätt att fördela makt. Det är alltså i sig helt oberoende av frågan om man ska ha konstitutionell monarki eller ej. Du skulle kunna ha ditt system också under en konstitutionell monarki. Det enda som behövs för det är att den direktvalde högste företrädare för exekutivmakten som du vill ha kallas för statsminister i stället. I och med att den direktvalde har just exekutivmakten och rimligen leder en av honom eller henne utsedd regering, är den ena benämningen lika rimlig som det andra, rent statsvetenskapligt.

Frågan om fördelar och avigsidor med parlamentarism kontra vald exekutivmakt är vidare nog OT för den här tråden, men jag vill bara påpeka att ordet gridlock pekar på de specifika svårigheter som kan uppstå i icke-parlamentariska demokratier. Och när det gäller att majoritetsval i enmansvalkretsar skulle automagiskt skulle få bort "slödder", vill jag bara utses såväl det brittiska som det franska parlamentet utses med majoritetsval i enmansvalkretsar. Det är för mig rätt oklart om dessa parlamentariker verkligen har högre genomsnittskvalitet än våra svenska.
Citera
2009-10-10, 20:59
  #111
Moderator
Strix m/94s avatar
Det förefaller...

...som om slutsatserna hittills i tråden visar att, givet att vi ha en konstitutionell monarki som nu, så återfinns inga demokratiska synpunkter av vikt på att ha en sådan statsrättslig konstruktion att Konungen efter ett val är den som sonderar lämplig regeringsbildare, förslår sådan till talmannen, som låter riksdagen rösta om förslaget och när en riksdagsmajoritet finns, också utnämner statsministern i formell mening.

Därtill, vilket jag anfört tidigare, anser jag att de av riksdagen antagna lagarna, skall underskrivas av statschefen för att få laga kraft, inte bara för att det vanligen går till så i en fungerande stat, utan också för att öka legitimiteten i det politiska systemet.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback