2009-10-05, 18:51
Medlem
Hej. Har problem med internet på min MacBook White, senaste modellen, inköpt för två veckor sedan. Funkade så sent som imorse då jag skickade ett mail. Lät den stå på under dagen, komm hem för två timmar sedan, upptäcker problemet.

Enligt Airportinställningarna har jag full signalstyrka och ett IP, men att komma ut på internet fungerar ej.

Har försökt med:
  • Koppla in en kabel för att använda ethernet
  • Bootat i Windows XP, provat trådlöst och med kabel
  • Kört Apple Hardware Test, utan anmärkningar
  • Bytt webbläsare
  • Stängt av/på brandväggen
  • Startat om routern
  • Anslutit till ett annat nätverk (grannens)
  • Använt en annan laptop med mitt nätverk, dock en PC
  • Kört nätverksdiagnos

Känns som jag missat någon basic inställning, men är ny på Mac så ni får ha överseende med detta.

De meddelendan jag finner i Console från i morse + när jag kom hem är följande:
Kan posta mer om det behövs.

Tack för all hjälp.
Citera
2009-10-05, 19:01
Medlem
flipper1446s avatar
Du verkar ju ha försökt med det mesta, så prova att ta bort mappen /Library/SystemConfiguration och starta om. Den mappen innheåller inställningarna för diverse nätverksinterface, bl.a. airport.
Citera
2009-10-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Du verkar ju ha försökt med det mesta, så prova att ta bort mappen /Library/SystemConfiguration och starta om.
Komiskt nog har jag provat även det.

Får känslan av att jag gjort en nybörjartabbe, men eftersom det inte funkar i Windows heller tvekar jag.
Citera
2009-10-05, 19:03
Medlem
flipper1446s avatar
Ok. Prova att ändra till OpenDNS då. Kanske är din leverantörs dns-servrar som inte funkar.

Nätverk > DNS

Ange
208.67.222.222
208.67.220.220

som dns-servrar. Du hittar säkert.
Citera
2009-10-05, 19:07
Medlem
Nope, funkar ej. Blir väl att dra in till en Apple Store med den.
Citera
2009-10-05, 19:16
Medlem
flipper1446s avatar
Prova en reparationsinstallation innan du lämnar in den så slipper du eventuella avgifter.

Har du installerat något program nyligen, eller uppstod problemet utan förvarning?
Citera
2009-10-05, 19:27
Medlem
Hm, okej. Får göra det imorgon.

Jo, visst har jag installerat en del program och "meckat" med diverse inställningar i och med att den är ganska ny. Till exempel försökte jag ladda ner en torrent igår. Då installerade och avinstallerade jag både Transmission och uTorrent några gånger.
Citera
2009-10-05, 19:29
Medlem
flipper1446s avatar
Det ska inte ha någon betydelse om du inte hållt på och låst upp portar och grejer i din router/brandvägg.
Prova återställa allt.

Exempel på program som kan förstöra din nätverksanslutning:

Little Snitch
VMWare (installerar en virtuell nätverksdrivrutin)
Parallels (installerar en virtuell nätverksdrivrutin)
Diverse antivirusprogram.

Du kommer inte ihåg något specifikt som kan ha föranlett blockouten?

Prova också att inaktivera IPv6 (nätverksinställningar).
Senast redigerad av flipper1446 2009-10-05 kl. 19:32.
Citera
2009-10-05, 19:38
Medlem
Nej, något sådant program kan jag inte komma ihåg att jag har installerat, särskilt inte de senaste 24h. Allt har ju funkat perfekt i snart två veckor så rimligtvis borde det vara något jag har orsakat inom det senaste dygnet.

Nåväl, tar backup på mina filer just nu, bland annat hela mitt iPhoto-bibliotek genom att dra mappen "Bilder" till ett USB-minne (hoppas det verkligen det funkar). Tänker blåsa rent hela hårddisken sedan, inklusive XP-partionen, med förhoppning om att det löser problemet.

Tack för all hjälp, flipper.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Prova också att inaktivera IPv6 (nätverksinställningar).
Haha, har faktiskt gjort det med. Drog igenom hela den här tråden innan jag skapade denna.
Senast redigerad av Cymbal 2009-10-05 kl. 19:40.
Citera
2009-10-05, 19:59
Medlem
flipper1446s avatar
Ok, Om inte reparationsinstllation hjälper får du lämna in den, börjar bli för paralyserad för att ge råd. :S
Citera
2009-10-05, 20:43
Medlem
Helvete, internet är fortfarande lika dött.

Hur lång tid tar det för Apple att reparera den, tro? Även om jag beställde datorn från www.apple.se och den alltså fraktades från Holland så kan jag gå in på en Apple-återförsäljare (Apple Store?) här i stan, right? Garantiärenden med Apple-produkter vet jag verkligen noll om. Man kanske ska ringa Apple (Care?) och höra med dem.

Edit:

Ha! Där var jag alldeles för snabb. Efter lite små-konfigurerande lyckades jag få igång det igen. Fan vad skönt.

Stort tack för all hjälp flipper!
Senast redigerad av Cymbal 2009-10-05 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in