SleepaZ
Visst så kan det vara. Finns ju mycket som man (läs jag fm) inte begriper men det finns ju uppenbarligen ändå.
Så du tycker att enkelhet per automatik innebär 'skapad produkt'?
Javisst är Islam det, därför känns det nära för många givetvis. Man ska inte behöva sträva för att förstå att Han finns och vad Han vill.
Citat:
Jag förstår inte heller treenigheten, fast det innebär ju inte att det inte är sant för det.
Visst så kan det vara. Finns ju mycket som man (läs jag fm) inte begriper men det finns ju uppenbarligen ändå.
Citat:
Nej men samtidigt så kan man undra varför Gud skulle krångla till det för oss om Han vill att vi lätt ska kunna tro på Honom och följa Honom?
Att en religion är enkel och lätt att förstå innebär inte den per automatik är mer sann för det.
Citat:
Nej vem säger livet är enkelt? Men med goda riktlinjer så blir det enklare och följsamt och smidigt.
Livet i sig självt är inte enkelt, varför skall den som skapade detta livet vara lättare att förstå än det liv vi lever? Om Gud är enkel att förstå är han inget annat en en skapad produkt vars syfte är att sprida en religös lära. Jag är mkt väl medveten om att Islam är ett lättare att begripa för många i jämförelse med kristendomens teologi.
Så du tycker att enkelhet per automatik innebär 'skapad produkt'?
Javisst är Islam det, därför känns det nära för många givetvis. Man ska inte behöva sträva för att förstå att Han finns och vad Han vill.
Citat:
Det gäller nog alla trosinriktningar. Det är inte Islam som brukar betecknas som 'följa blint'.
Fast det är det som jag gillar med kristendomen, som inte helt lätt att begipa alltid, det är en utmaning för hjärnan att följa Jesus.
Citat:
Å andra sidan, så om du tex tittar på den vers du hänvisar till sist där i den andra tråden, tar bara den som exempel även om det andra också kan granskas närmare i sömmarna, så är det väl också så att man kan 'tillrättalägga' ett budskap i en vers för att få det 'förståeligt'?
Jo det finns flertalet ställen i bibeln där mkt tyder på att Guds väsen är av ett slag vi inte förstår.
Citat:
http://www.geocities.com/mkmismail/c4.htm
The only verses in the whole Bible that explicitly ties God, Jesus, and the Holy Spirit in one "Triune" being is the verse of 1 John 5:7 "For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one." This is the type of clear, decisive, and to-the-point verse . However, this verse is now universally recognized as being a later "insertion" of the Church and all recent versions of the Bible, such as the Revised Standard Version the New Revised Standard Version, the New American Standard Bible, the New English Bible, the Phillips Modern English Bible ...etc. have all unceremoniously expunged this verse from their pages. The scripture translator Benjamin Wilson gives the following explanation for this action in his "Emphatic Diaglott" says,"This text concerning the heavenly witness is not contained in any Greek manuscript which was written earlier than the fifteenth century. It is not cited by any of the ecclesiastical writers; not by any of early Latin fathers even when the subjects upon which they treated would naturally have lead them to appeal to it's authority. It is therefore evidently spurious."
Citat:
Självklart. Du har valt att göra det, jag har också valt att göra det. Men nu var det Skaparen som var på tal. Han väljer inte ens, enligt Islam, utan 'avlar inte', dvs det är inte en egenskap som Han har - att bli far.
Förstår inte rikigt dina argument här men, varje människa kan väl välja om dem vill avla sina gener vidare eller inte. Jesus valde att inte göra det.