2008-11-20, 12:30
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
"Treenighetsläran utvecklades successivt, ofta i polemik mot rörelser som försökte forma en lära om Gud enligt hellenistiska eller gnostiska förebilder. Modalismen menade till exempel att Fader, Son och Ande var tre uppenbarelseformer av samma Gud (ungefär att Gud omvandlade sig till Jesus och nedsteg till jorden och korsfästes och blev till fadern igen). Arianismen lärde, under påverkan av nyplatonismen, att Sonen (och enligt vissa även Anden) var skapade väsen och därmed inte Gud."

Så läran om treenigheten är inget som man bara fick för sig att skapa för att verka mystiskt, utan har växt fram efter hand.
Läs mer här för mer info.
http://www.credoakademin.nu/index.php/faq/question/hur_ska_man_foersta_treenigheten/
Växt fram/skapad. Vilket ord du väljer att använda spelar inte så stor roll. Den är fortfarande en mänsklig tankekonstruktion. Treenigheten som vi känner den idag är den version som den katolska kyrkan bestämde var den "rätta". Andra versioner av hur Jesu natur såg ut föll mer eller mindre i glömska.

Jag kan såklart inte leda i bevis att tanken om treenigheten skapades/växte fram för att skapa en svårförståelig mystik kring religionen, men det förefaller troligt. Om kyrkan är enkel och lättfattlig så kan vilken bonde som helst delta på samma nivå som en lärd, det går naturligtvis inte. Man var tvungen att anpassa det hela så det fungerade med det övriga samhället. Att krångla till det hela var såklart ett bra sätt att se till att bara präster och teologer kunde "förstå" det hela. Det gjorde att folket blev distansierat, vilket man troligtvis ville.

Jag behöver inte länkar med info om hur man "ska förstå treenigheten". Det finns nämligen inget att förstå. Varken den eller Offret är menat att förstås, det är menat att fungera som mystik.
Citera
2008-11-20, 12:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur kan Jesus vara Gud om Gud var hans far? Var det inte Gud som lät Jesus få krafter så att han kunde göra underverk? Den Helige Anden kan väl inte varken vara Gud eller Jesus utan är väl bara underställd både Gud och Jesus?

Man bör ju först ställa sig frågan om Gud finns? Svarar man otvetydigt ja på den frågan så kan man egentligen påstå vad som helst. Det är den som har mest makt som ju också har mest rätt. För mig är det intressant att studera hur denna process fortlöpt genom århundradena och hur det påverkat samhället.

Jag har dock alltid haft svårt för diskussioner som försöker utröna något logik i religiösa frågor. Detta eftersom man frångår premissen och att begrepp som sanning, logik, bevis, tro och vetenskap flyter ihop lite som man själv önskar. Vad det handlar om är att några påstår att treenigheten finns. De tror att Gud skapade kosmos och de tror också att de olika skribenter som skrev de texter som finns i bibeln var inspererad av Gud. Då uppkommer den självklara frågan: vilka politiska vinster hade kyrkan med detta? Kan du svara på det så vet du också svaret på din ursprungliga fråga.
Senast redigerad av TheLucky 2008-11-20 kl. 12:44.
Citera
2008-11-20, 13:04
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett

Jag behöver inte länkar med info om hur man "ska förstå treenigheten". Det finns nämligen inget att förstå. Varken den eller Offret är menat att förstås, det är menat att fungera som mystik.
Jag kan hjälpa dig på traven lite med Tertullianus förklaringsmodell
Citat:
Ursprungligen postat av Tertullianus
Tertullianus liknade Gud vid solen. Gud Fadern är som solen, och Gud Sonen liknas vid solstrålarna. Jesus säger ju ”Den som har sett mig har sett Fadern” (Joh 14:9) och aposteln Paulus säger att Jesus är ”den osynlige Gudens avbild” (Kol 1:15).

Ljuset kommer från solen (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss).
Precis som vi aldrig ser solen direkt, utan ser solen genom solstrålarna, så ser vi Fadern genom att se Sonen som har utgått från Fadern. För att fullborda liknelsen kan man tala om Guds Ande som värmen eller kanske ännu bättre, som det solljus som ”studsar omkring” och lyser upp vår tillvaro. Ljuset kommer från solen (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss). Här ser vi tre distinkta aspekter av ljuset, men ”ljuset” är trots allt av samma natur – tre ”personliga aspekter” men ”ett väsen”: Fader, Son och Ande.
Citera
2008-11-20, 13:19
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag kan hjälpa dig på traven lite med Tertullianus förklaringsmodell
Jo, jag läste faktiskt igenom din länk.

Tyvärr innehåller den samma meningslösa metafysiska nonsens som alla andra förklaringar jag har sett. Förr eller senare kanske det dyker upp en förklaring som gör att jag ser ljuset, men jag tvivlar.

Du ska ha cred förresten för att du inte tar åt dig och blir förbannad för att man kritiserar din tro.
Citera
2008-11-20, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det är väl rätt uppenbart varför Allah måste påminna människorna igen? Kristendomens krumsprång måste givetvis tillrättaläggas, och - igen - måste människor påminnas om den rätta vägen.

Nej, för mig är det inte uppenbart att Hjärnspöket behövde påminna människorna. Med "kristendomens krumsprång" antar jag att du syftar på att kristendomen skulle vara en polyteistisk religion vilket inte stämmer och om du verkligen tror det borde du studera kristendomen på djupet innan du framställer kristendomen som någonting den inte är.

Vidare så kan du inte utgå från att monoteismen är "rätt" eftersom om nu Hjärnspöket existerar finns det ingenting som talar för att islam är mer rätt än t.ex. hinduism eller shamanism.

Av dessa två skäl blir din poäng helt värdelös.

Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Men vad Allah vill är väl inte så svårt att lista ut? Det står i Koranen - läs den!

'' I created the jinn and humankind only that they might worship Me.'' 51:56

Tyvärr så läser jag inte science fiction.
Citera
2008-11-20, 13:57
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolsjeviken
. Med "kristendomens krumsprång" antar jag att du syftar på att kristendomen skulle vara en polyteistisk religion vilket inte stämmer och om du verkligen tror det borde du studera kristendomen på djupet innan du framställer kristendomen som någonting den inte är.

Jag tycker att mattan har rätt här. De som anammar nya testamentet tillbedjer ju flera gudomligheter: jesus, gud, den heliga anden, maria, helgon ... och halvgudar som påven och så.
Citera
2008-11-20, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag tycker att mattan har rätt här. De som anammar nya testamentet tillbedjer ju flera gudomligheter: jesus, gud, den heliga anden, maria, helgon ... och halvgudar som påven och så.

Fadern, Sonen och Anden är bara olika uppenbarelser av Gud enligt kristendomen. Dessutom är förbön inte samma sak som att "tillbe" helgon.
Citera
2008-11-20, 14:17
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Fadern, Sonen och Anden är bara olika uppenbarelser av Gud enligt kristendomen. Dessutom är förbön inte samma sak som att "tillbe" helgon.

Du tror att det är så. Det får stå för dig. Hur det än är så tillber den kristne personen olika gudaväsen, på något annat sätt kan det inte förhålla sig.

Islam gör ju samma sak. Allah är gud, men mohamed är ju halvgud. Och alla dessa martyrer har ju sin heliga status.

Det ligger så att säga i saken natur att Islam och Kristendom måste vara polyteistiska. Det de har gemensamt är att de har en allfader. Men det är ju inte unikt. Oden var ju hedendomens allfader och de tidiga germanerna hade sin eponym, t.ex. Manus.
Citera
2008-11-20, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du tror att det är så. Det får stå för dig. Hur det än är så tillber den kristne personen olika gudaväsen, på något annat sätt kan det inte förhålla sig.

Islam gör ju samma sak. Allah är gud, men mohamed är ju halvgud. Och alla dessa martyrer har ju sin heliga status.

Det ligger så att säga i saken natur att Islam och Kristendom måste vara polyteistiska. Det de har gemensamt är att de har en allfader. Men det är ju inte unikt. Oden var ju hedendomens allfader och de tidiga germanerna hade sin eponym, t.ex. Manus.

Den katolska kyrkan, den lutheranska kyrkan, de ortodoxa kyrkorna och även de orientaliska kyrkorna anser att Fadern, Sonen och Anden är hypostaser av Jahvé. Det är alltså ingen förklaring jag egenhändigt fabricerat.
Citera
2008-11-20, 14:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Den katolska kyrkan, den lutheranska kyrkan, de ortodoxa kyrkorna och även de orientaliska kyrkorna anser att Fadern, Sonen och Anden är hypostaser av Jahvé. Det är alltså ingen förklaring jag egenhändigt fabricerat.

Det må så vara vad de olika kyrkorna talar om. Saken är ändå den att den troende tillber flera andeväsen. Jesus i NT är en unik person. Man talar inte där som om han var Gud. Det står t.ex. inte: "när jag tog gestalt som jesus så gjorde jag det och det". Hade det stått så hade det varit annorlunda. Detsamma gäller anden. Dessutom ska vi beakta att de olika samfunden inte säger att de tror att det förhåller sig si och så, utan de utgår från redan förutbestämda premisser som om dessa vore sanning. Det ärliga vore att säga: för att vår önskan om att världen är på ett visst sätt, så sätter vi en en tilltro på att skribenterna till NT:s texter menar på ett sätt som passar oss.
Citera
2008-11-20, 15:01
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Jo, jag läste faktiskt igenom din länk.

Tyvärr innehåller den samma meningslösa metafysiska nonsens som alla andra förklaringar jag har sett. Förr eller senare kanske det dyker upp en förklaring som gör att jag ser ljuset, men jag tvivlar.
Jag förstår det inte heller helt solklart (höhö)

Citat:
Du ska ha cred förresten för att du inte tar åt dig och blir förbannad för att man kritiserar din tro.
Jag har själv haft ateistiska åsikter större delen av mitt liv och kritiserat kristna för deras ologiska tro. Så jag förstår varför man har kritik
Tack för dina ord
Citera
2008-11-20, 15:35
Medlem
flygande mattans avatar
Bolsjeviken

Citat:
Nej, för mig är det inte uppenbart att Hjärnspöket behövde påminna människorna. Med "kristendomens krumsprång" antar jag att du syftar på att kristendomen skulle vara en polyteistisk religion vilket inte stämmer och om du verkligen tror det borde du studera kristendomen på djupet innan du framställer kristendomen som någonting den inte är.
Nej det är inte alls vad jag menade.
Jag menar att göra Gud till en treenighet från att ha varit en Enhet.
Att framställa Gud med en personlig son.
Att framställa en Gud som behöver ett mänskligt offer för att kunna förlåta synder.
Att framställa Gud, som är evig - även i Bibeln - att ha fått avbryta sin existens under tre dagar.
Att framställa Gud som har behov av att begå självmord för att uppfylla människors rättfärdighet.
Några orsaker bakom mina ord.

Citat:
Vidare så kan du inte utgå från att monoteismen är "rätt" eftersom om nu Hjärnspöket existerar finns det ingenting som talar för att islam är mer rätt än t.ex. hinduism eller shamanism.
Visst är Islam monoteistiskt. Kanske du skulle ta och läsa på lite om Islam?

Citat:
Tyvärr så läser jag inte science fiction.
Annars undrade du vilka Allahs intentioner är. Det står i Hans Bok. Varför frågar du annars om du inte vill veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in