2012-11-14, 20:11
Medlem
slaeshs avatar
Ju mer jag forskar i treenigheten, desto mer övertygad blir jag att läran härstammar från en kabbalistisk eller hermetisk förståelse av Gud.

Som jag tolkar det är Gud "källan", Sonen är Logos; Ordet eller "vibrationen" / "Abrahadabra", den skapande kraften som egentligen är Ljud / vibration i universum.
Den Helige Anden tolkar jag själv som den energi vilken alla människor har potential att integrera i sitt eget liv och som heter många olika saker i olika kulturer. I Indien kallar man det Kundalini och är enligt mderas mytologi en orm som ligger och vilar, ringlad 3,5 varv runt botten av vår ryggrad.
Denna kraft är universell och förekommer i alla mytologier i hela världen och kan resas upp genom hela ryggraden, och öppna de 7 sigillen (Uppenbarelseboken) / som i indien kallas chakran. Därigenom kan man uppnå enhet mellan sitt själsliga Jag och sitt värdsliga/materialla Jag och därigenom enhet med Gud. Enhet mellan ande och materia.

Det är ju detta b.la frimurarnas och många andra ordenssällskaps verksamhet går ut på.

Enligt legenden så startade Jesus 2 kyrkor genom sina lärjungar;

Genom Petrus startades vad som idag är den katolska kyrkan (inkl. teologiskt även den ortodoxa) och genom Johannes startades vad man idag kallar den "Gnostiska" kyrkan. Den Gnostiska grenen är vad frimurarna anammat och ev. ärvt från "De Fattiga Riddarna av Salomos Tempel"-ordern.

Vad gäller treenigheten så tycker jag att det är synd att kristendomen har låst sig vid att Gud måste bestå av just 3 personer eftersom en enhetlig Gud då blir onödig. Vad man borde gjort och vad jag också tror var meningen från början var att förklara att Gud är en men att denne verkar och människor förstår Gud genom främst dessa sätt
Citera
2012-11-15, 20:13
Medlem
apologeticss avatar
Jesus Är Gud!!

Jesus hävdade att han är ett med Fadern:
Joh. 10:30 Jag och Fadern är ett."

Jesus hävdade att folk som sett honom har sett Fadern:
Joh 14:9 Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern?

Han sa också att den som tror på honom tror på Fadern:
Joh 12:44 Jesus ropade: "Den som tror på mig, han tror inte bara på mig utan på honom som har sänt mig,

Joh 12:45 och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig.

Han säger sig besvara böner:
Joh 14:13 Och vad ni än ber om i mitt namn, skall JAG göra, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen.

Joh 14:14 Om ni ber om något i mitt namn, skall JAG göra det.

Han är vår skapare:
Joh 1:3 Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.

Han är evig:
Joh 1:1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.

Joh 17:5 Fader, förhärliga nu mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till.

Han är allvetande:
Mat 9:4 Jesus såg deras tankar och sade: "Varför tänker ni så ont i era hjärtan?

Han är oföränderlig:
Heb 1:11 De skall gå under, men du förblir. De skall alla nötas ut som en klädnad.

Heb 1:12 Som en mantel skall du rulla ihop dem, och som en klädnad skall de bytas ut. Men du är densamme, och dina år har inget slut.

Det var Han (Jesus) som talade med profeterna i GT:
Jes 48:16 Kom hit till mig och hör detta: Jag har från första stund talat helt öppet. När tiden kom att något skulle ske, då var jag där. Och nu har Herren, YHWH sänt mig och sin Ande.

I samma kapitel (Jesaja 48) säger han att han är YHWH (Gud):
Jes 48:17 Så säger YHWH, din återlösare, Israels Helige: Jag är YHWH, din Gud, som lär dig vad nyttigt är, som leder dig på den väg du skall vandra.

Och Jesus sitter på sin Fars tron:
Upp 3:21 Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron.

Om du inte tror Jesus är Gud, fast han är Guds son. Vad tror du han är? David kallar han för sin Herre:
Psa 110:1 En psalm av David. HERREN sade till min Herre: "Sätt dig på min högra sida, till dess att jag har lagt dina fiender som en fotapall under dina fötter."

Människa kan han inte vara pga att Han kom från himlen och återvände till himlen. och Bibeln säger:
1Ko 15:47 Den första människan(Adam) var av jord, jordisk. Den andra människan(Jesus) kom från himlen.

Jag vet att vissa säger att Jesus är: En gud. Men Gud säger klart o tydligt:
Jes 45:5 Jag är HERREN och det finns ingen annan. Utom mig finns ingen Gud. Jag spände bältet om ditt liv, fastän du inte kände mig,

Jesaja såg YHWH´s härlighet:
Jes 6:1 I det år då kung Ussia dog, såg jag Herren sitta på en hög och upphöjd tron, och släpet på hans mantel uppfyllde templet.

Jes 6:2 Serafer stod ovanför honom, var och en hade sex vingar: Med två täckte de sina ansikten, med två täckte de sina fötter och med två flög de.

Jes 6:3 Och den ene ropade till den andre: "Helig, helig, helig är HERREN Sebaot, hela jorden är full av hans härlighet."

DET VAR JESUS HÄRLIGHET HAN SÅG:
Joh 12:41 Detta sade Jesaja, därför att han såg hans härlighet och talade om honom.

T.o.m Judarna visste att Messias var Gud:
Jer 23:6 I hans dagar skall Juda bli frälst och Israel bo i trygghet, och detta är det namn man skall ge honom: YHWH vår rättfärdighet.

Sak 12:10 Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till MIG som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.

Judarna idag tror inte på att Jesus är Messias för att han inte utförde alla profetior, vilket de flesta tror han kommer att utföra nästa gång han kommer. GT talar om två Messias, en som ska dö för våra synder, och en som aldrig dör. En som kommer ridandes på en åsna:

Sak 9:9 Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl.

Och en som kommer flygandes på moln:

Dan 7:13 I min syn om natten såg jag, och se, en som liknade en människoson kom med himlens skyar, och han närmade sig den Gamle och fördes fram inför honom.

Så ingenting säger att Jesus inte kommer utföra dom resterande profetiorna. Och låt säga att Jesus bestämmer sig för att inte göra det, så passar ingen in i dom 351 profetior han utförde, samt att Messias första ankomst var tvungen att ske innan den andra templet förstördes år 70e.K.

Men jag har en känsla om att Judarna vill inte acceptera att dom missat Messias, för dom ändrade hela sin uppfattning om Gud, ca 200 år efter Jesus död, för att det liknade Kristendomen för mycket.

Vår Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den helige Andes gemenskap vare med er alla.
Citera
2012-11-15, 20:21
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Ju mer jag forskar i treenigheten, desto mer övertygad blir jag att läran härstammar från en kabbalistisk eller hermetisk förståelse av Gud.

Som jag tolkar det är Gud "källan", Sonen är Logos; Ordet eller "vibrationen" / "Abrahadabra", den skapande kraften som egentligen är Ljud / vibration i universum.
huh, va?.. Ordet/Memra kommer ifrån Targumims skrivna 450e.K tittar du i 1Mos. 19:24
"YHWH lät svavel o eld regna ner över sodom o gomorrah från himlen av YHWH"
första YHWH översattes "Memra/Ordet lät svavel o..."
Dags att läsa på lite.

Citat:
Den Helige Anden tolkar jag själv som den energi vilken alla människor har potential att integrera i sitt eget liv och som heter många olika saker i olika kulturer. I Indien kallar man det Kundalini och är enligt mderas mytologi en orm som ligger och vilar, ringlad 3,5 varv runt botten av vår ryggrad.
Denna kraft är universell och förekommer i alla mytologier i hela världen och kan resas upp genom hela ryggraden, och öppna de 7 sigillen (Uppenbarelseboken) / som i indien kallas chakran. Därigenom kan man uppnå enhet mellan sitt själsliga Jag och sitt värdsliga/materialla Jag och därigenom enhet med Gud. Enhet mellan ande och materia.

Det är ju detta b.la frimurarnas och många andra ordenssällskaps verksamhet går ut på.
Haha, snälla säg att du skämtar.

Citat:
Enligt legenden så startade Jesus 2 kyrkor genom sina lärjungar;

Genom Petrus startades vad som idag är den katolska kyrkan (inkl. teologiskt även den ortodoxa) och genom Johannes startades vad man idag kallar den "Gnostiska" kyrkan. Den Gnostiska grenen är vad frimurarna anammat och ev. ärvt från "De Fattiga Riddarna av Salomos Tempel"-ordern.
Du är helt ute o cyklar min vän.

Citat:
Vad gäller treenigheten så tycker jag att det är synd att kristendomen har låst sig vid att Gud måste bestå av just 3 personer eftersom en enhetlig Gud då blir onödig. Vad man borde gjort och vad jag också tror var meningen från början var att förklara att Gud är en men att denne verkar och människor förstår Gud genom främst dessa sätt
Jag tar det här som ett dåligt skämt. Må Gud välsigna dig min vän.
Citera
2012-11-15, 20:25
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Men ändå följer du inte vad som står skrivet:

"Gud är ingen människa, han ljuger inte,
han är ingen dödlig, som ändrar sig.
Vad han sagt, det gör han,
vad han lovat, håller han."

4 Mosebok - 23:19
Jo, självklart, men där har du ditt lilla dilemma att Gud lovade göra det han gjorde, och han gjorde det han höll det han lovade. Och det ändrade inte på Gud, bara för att Gud gick in i en människa, ingen har ändrat nått.
Citera
2012-11-15, 20:28
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Lögn!

Det där är en mycket vanlig lögn hos de kristna. De påstår att allt som står i biblen är utandats av Gud. Fel! Däremot så står det att: "allt som är utandat av Gud" osv. Det står alltså inte att hela biblen är från Gud.

Så om du ska finna trovärdighet så bör du sluta ljuga.

Vänligen
Dag

.
Fel, läs din Bibel gubbe! 2Ti 3:16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,
Citera
2012-11-15, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apologetics
Fel, läs din Bibel gubbe! 2Ti 3:16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,

Går det hitta ett mycket klarare exempel på cirkelresonemang...?
Citera
2012-11-15, 20:44
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Går det hitta ett mycket klarare exempel på cirkelresonemang...?
Är inte cirkelresonemang, när båda kommer med fakta och motsäger varandra? jag gav fakta Dag citerade vad han TYCKTE.
Citera
2012-11-15, 20:51
Avslutad
Citat:
Är inte cirkelresonemang, när båda kommer med fakta och motsäger varandra? jag gav fakta Dag citerade vad han TYCKTE.

Om inte "Bibeln är sann, för det står i bibeln" (för det är i princip vad du säger) är ett cirkelresonemang så skulle jag vilja höra ett exempel på ett cirkelresonemang från dig.

Eller menar du att ett cirkelresonemang upphör att vara ett cirkelresonemang "när båda kommer med fakta och motsäger varandra"?
Citera
2012-11-15, 20:59
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Om inte "Bibeln är sann, för det står i bibeln" (för det är i princip vad du säger) är ett cirkelresonemang så skulle jag vilja höra ett exempel på ett cirkelresonemang från dig.

Eller menar du att ett cirkelresonemang upphör att vara ett cirkelresonemang "när båda kommer med fakta och motsäger varandra"?
Bibeln säger att Jesus är Guds Son
Bibeln säger också att Jesus är Messias.
Om jag säger Jesus är Messias.
Och du kommer och säger:
Nej han är Guds Son.
Det tror jag är cirkelresonemang, lite osäker, och skiter fullständigt i det faktist. Sorry
Citera
2012-11-15, 21:00
Medlem
apologeticss avatar
Och du kommer och säger:
Nej han är Guds Son.
Det tror jag är cirkelresonemang, lite osäker, och skiter fullständigt i det faktist. Sorry
Jsg säger inte att det motsäger, men att den andra parten tror att den motsäger.
Citera
2012-11-15, 21:17
Avslutad
Citat:
Och du kommer och säger:
Nej han är Guds Son.

Nej tror inte du förstår.

Jesus blir inte messias bara för att det står så i bibeln. Du måste först presentera varför något som står i bibeln skall tas för mer sanning än vad som tex står i Book of scientologi. Tills du presenterat detta så skall inget i bibeln tas för sanning bara för att det står i bibeln.

Att på detta svara "Bibeln är sann för att det är guds ord, för det står i bibeln att det är guds ord" så begår man argumentationsfelet cirkelresonemang, som inte leder någon vart.
Jag kan ju lika gärna svara på detta med samma argument genom att säga att "bibeln är fel för det står så i koranen och koranen är rätt för att det står också i koranen".

Förstår du vad ett cirkelresonemang är nu och varför det är ett argumentationsfel?
Citera
2012-11-15, 21:20
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Nej tror inte du förstår.

Jesus blir inte messias bara för att det står så i bibeln. Du måste först presentera varför något som står i bibeln skall tas för mer sanning än vad som tex står i Book of scientologi. Tills du presenterat detta så skall inget i bibeln tas för sanning bara för att det står i bibeln.

Att på detta svara "Bibeln är sann för att det är guds ord, för det står i bibeln att det är guds ord" så begår man argumentationsfelet cirkelresonemang, som inte leder någon vart.
Jag kan ju lika gärna svara på detta med samma argument genom att säga att "bibeln är fel för det står så i koranen och koranen är rätt för att det står också i koranen".

Förstår du vad ett cirkelresonemang är nu och varför det är ett argumentationsfel?
Ja, Jag ser din synvinkel i saken Men han sa Bibeln säger "..." utan att berätta vart den säger det. Jag säger Bibeln Säger "..." i stället längs upp mot höger raka motsatsen till vänster, förstår du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in