• 1
  • 2
2009-10-05, 17:38
Medlem
Min flickvn har en lgenhet med en hyra p 3200 exklusive el.

Hon r anstlld som vikarie p statoil och hemtjnsten, men dr fr hon nstan aldrig rycka in.

Vad kan hon f fr bidrag? Hon mste ju betala hyra mat etc? Vem gr man till fr att prata om det?

Frstr och har fr mig att man mste vara p arbetsfrmedlingen 6 dagar i veckan fr att kunna f bidrag, men det r lugnt. Vill inte bli vrkt bara.
Citera
2009-10-05, 17:57
Medlem
kaxen82s avatar
Din flickvn ska genast ringa soc-kontoret och be om ett mte.

Soc kommer att rkna ut hur mycket hon ska kunna klara sig p, vilket brukar vara p i runda slngar 3.300 (det skiftar lite r till r och var man bor) nr hyran, fackavgift, el, hemfrskring kanske ngot till r betalt.

Lt oss fr enkelhetens skull sga att det ser ut shr:

Hyra: 2.500
Hemfrskring, fackavgift, el: 1.500

Det blir 4.000 kronor.

Sen ska hon ha ett belopp att leva fr:

3.300

Allt som allt blir det 7.300 som hon ska klara sig p i mnaden.

Om hon skulle jobba en mnad och dra in 4.000 kronor, fr hon resterande 3.300 s hon kommer upp i sina 7.300 (existensminimum). Tjnar hon bara en tusenlapp fr hon 6.300, tjnar hon 7.000 fr hon 300. Ja, du frstr. Hon ska allts ha 7.300 att klara sig p i mnaden.

Skulle hon dremot tjnar mer n existensminimum, ska hon spara verskjutande belopp till mnaden efter, d hon fr mindre i bidrag.

Allts; tjnar hon 8.000 en mnad mste hon spara 700 av dem till mnaden efter, eftersom d r hennes bidrag 7.300-700 = 6.600.

Frstr du, eller frklarar jag helt frvirrat?
Citera
2009-10-05, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Min flickvn har en lgenhet med en hyra p 3200 exklusive el.

Hon r anstlld som vikarie p statoil och hemtjnsten, men dr fr hon nstan aldrig rycka in.

Vad kan hon f fr bidrag? Hon mste ju betala hyra mat etc? Vem gr man till fr att prata om det?

Frstr och har fr mig att man mste vara p arbetsfrmedlingen 6 dagar i veckan fr att kunna f bidrag, men det r lugnt. Vill inte bli vrkt bara.

Du ringer till socialfrvaltningen o ber dom koppla dig till dom som har hand om just ekonomiska bistnd.

Men hoppas d inte p frmycket, hon fr max tjna XXXXSEK i mnaden fr att verhuvudtaget f bidrag, sen fr hon bara betalt fr TEX 180 kwh i mnaden, sen ca 1500 sek till mat, tv, bredband, telefon etc betalar de givetvis inte.

Men beska AF 6 ggr i veckan lter lite verdrivet, speciellt om hon jobbar, d r det bara att medela just det, att hon jobbar vissa tider.

Har sjlv bara gtt p bidrag under en period (d jag jobba svart undertiden ) d var jag bara dr 1-2 ggr i veckan. Dock s fick man vissa striga uppdrag, tex leta upp 60 fretag p Eniro och skicka intresseanmlan dit (via vanlig post), och ovanp det s skulle jag ska 30 jobb i veckan.

Orkade sjlv inte med allt de klyddet s fixade s jag blev anstllt vitt efter ca 6 mnader :P

Lycka till!
Citera
2009-10-05, 17:58
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:

Nej, det mste man inte, dremot mste man vara inskriven hos Arbetsfrmedlingen. Och skulle hon f tim-vikariat gr det naturligtvis fre trffar och liknande p Arbetsfrmedlingen.
Citera
2009-10-05, 18:00
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Men hoppas d inte p frmycket, hon fr max tjna XXXXSEK i mnaden fr att verhuvudtaget f bidrag, sen fr hon bara betalt fr TEX 180 kwh i mnaden, sen ca 1500 sek till mat, tv, bredband, telefon etc betalar de givetvis inte.

Har jag aldrig hrt talas om att det skulle finna sen grns fr hur mycket el man anvnder.
Citera
2009-10-05, 18:11
Medlem
Det finns en shablon p hur mkt el som r skligt att frbruka p en mnad, s det finns ett tak. Sedan varierar det vl mellan kommunerna.

Edit: Har googlat det och sett att kommunerna stter sitt tak 180kw/h per mnad (fr ensamstende), verkar vara lgre i STHLM-omrdet.
Senast redigerad av Shylette 2009-10-05 kl. 18:20.
Citera
2009-10-05, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Har jag aldrig hrt talas om att det skulle finna sen grns fr hur mycket el man anvnder.

Fick med en hel bunke med papper med dylik information drifrn, 180 kwh fr en person och tex 220 fr 2 pers osv. Annars hade man ju kunnat installera Piratebays server i vardagsrummet och ha tv + 5 datorer p dygnet runt, kanske drav de satt det taket, men kan ocks vara att det bara r s i denna staden, s jag vill inte binda mig till att det r s verallt
Citera
2009-10-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Din flickvn ska genast ringa soc-kontoret och be om ett mte.

Soc kommer att rkna ut hur mycket hon ska kunna klara sig p, vilket brukar vara p i runda slngar 3.300 (det skiftar lite r till r och var man bor) nr hyran, fackavgift, el, hemfrskring kanske ngot till r betalt.

Lt oss fr enkelhetens skull sga att det ser ut shr:

Hyra: 2.500
Hemfrskring, fackavgift, el: 1.500

Det blir 4.000 kronor.

Sen ska hon ha ett belopp att leva fr:

3.300

Allt som allt blir det 7.300 som hon ska klara sig p i mnaden.

Om hon skulle jobba en mnad och dra in 4.000 kronor, fr hon resterande 3.300 s hon kommer upp i sina 7.300 (existensminimum). Tjnar hon bara en tusenlapp fr hon 6.300, tjnar hon 7.000 fr hon 300. Ja, du frstr. Hon ska allts ha 7.300 att klara sig p i mnaden.

Skulle hon dremot tjnar mer n existensminimum, ska hon spara verskjutande belopp till mnaden efter, d hon fr mindre i bidrag.

Allts; tjnar hon 8.000 en mnad mste hon spara 700 av dem till mnaden efter, eftersom d r hennes bidrag 7.300-700 = 6.600.

Frstr du, eller frklarar jag helt frvirrat?

Jag frstr jttebra, tack s mycket!

Har en frga till dock.Hon har nu redan 10k p banken. Mste hon ta av de pengarna frst innan hon kan f bidrag?
Citera
2009-10-05, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Jag frstr jttebra, tack s mycket!

Har en frga till dock.Hon har nu redan 10k p banken. Mste hon ta av de pengarna frst innan hon kan f bidrag?

Jepp, och de 10.000 kronor motsvarar ungefr 2 mnaders levnadsstandard. S de rcker inte med att ta ut dom och sen anska. Mste d vnta dessa 2 mnader innan hon ansker.

De kommer krva kontoutdrag fr 3 mnader tillbaka ocks.
Citera
2009-10-05, 19:24
Medlem
glm inte bort att det i samma anskan ocks gr att f pengar till frdmedel mellan bostad och jobb eller arbetsfmedling, s om hon nu ker buss spara de kvittona, samma gller ifall hon ker ivg till arbetsintervju
Citera
2009-10-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centon
Jepp, och de 10.000 kronor motsvarar ungefr 2 mnaders levnadsstandard. S de rcker inte med att ta ut dom och sen anska. Mste d vnta dessa 2 mnader innan hon ansker.

De kommer krva kontoutdrag fr 3 mnader tillbaka ocks.

r ju bara att sga att hon har betalt av en skuld. Hon har en skuld till sin morfar som r lngt ver 10k s r bara att sga att hon var tvungen att betala av p den.
Citera
2009-10-05, 20:35
Bannlyst
Jag antar att hon bor i en hyresrtt? gare till bostadsrtter som ansker om soc-bidrag fr ofta avslag.

Hur gammal r hon? r hon under 28 s kan hon ju ska bostadsbidrag, och kan f upp till 1100:-/mn. http://www.forsakringskassan.se/priv...de/hjalp_hyran
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in