• 1
  • 2
2009-10-05, 17:38
Medlem
Min flickvän har en lägenhet med en hyra på 3200 exklusive el.

Hon är anställd som vikarie på statoil och hemtjänsten, men där får hon nästan aldrig rycka in.

Vad kan hon få för bidrag? Hon måste ju betala hyra mat etc? Vem går man till för att prata om det?

Förstår och har för mig att man måste vara på arbetsförmedlingen 6 dagar i veckan för att kunna få bidrag, men det är lugnt. Vill inte bli vräkt bara.
Citera
2009-10-05, 17:57
Medlem
kaxen82s avatar
Din flickvän ska genast ringa soc-kontoret och be om ett möte.

Soc kommer att räkna ut hur mycket hon ska kunna klara sig på, vilket brukar vara på i runda slängar 3.300 (det skiftar lite år till år och var man bor) när hyran, fackavgift, el, hemförsäkring kanske något till är betalt.

Låt oss för enkelhetens skull säga att det ser ut såhär:

Hyra: 2.500
Hemförsäkring, fackavgift, el: 1.500

Det blir 4.000 kronor.

Sen ska hon ha ett belopp att leva för:

3.300

Allt som allt blir det 7.300 som hon ska klara sig på i månaden.

Om hon skulle jobba en månad och dra in 4.000 kronor, får hon resterande 3.300 så hon kommer upp i sina 7.300 (existensminimum). Tjänar hon bara en tusenlapp får hon 6.300, tjänar hon 7.000 får hon 300. Ja, du förstår. Hon ska alltså ha 7.300 att klara sig på i månaden.

Skulle hon däremot tjänar mer än existensminimum, ska hon spara överskjutande belopp till månaden efter, då hon får mindre i bidrag.

Alltså; tjänar hon 8.000 en månad måste hon spara 700 av dem till månaden efter, eftersom då är hennes bidrag 7.300-700 = 6.600.

Förstår du, eller förklarar jag helt förvirrat?
Citera
2009-10-05, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Min flickvän har en lägenhet med en hyra på 3200 exklusive el.

Hon är anställd som vikarie på statoil och hemtjänsten, men där får hon nästan aldrig rycka in.

Vad kan hon få för bidrag? Hon måste ju betala hyra mat etc? Vem går man till för att prata om det?

Förstår och har för mig att man måste vara på arbetsförmedlingen 6 dagar i veckan för att kunna få bidrag, men det är lugnt. Vill inte bli vräkt bara.

Du ringer till socialförvaltningen o ber dom koppla dig till dom som har hand om just ekonomiska bistånd.

Men hoppas då inte på förmycket, hon får max tjäna XXXXSEK i månaden för att överhuvudtaget få bidrag, sen får hon bara betalt för TEX 180 kwh i månaden, sen ca 1500 sek till mat, tv, bredband, telefon etc betalar de givetvis inte.

Men besöka AF 6 ggr i veckan låter lite överdrivet, speciellt om hon jobbar, då är det bara att medela just det, att hon jobbar vissa tider.

Har själv bara gått på bidrag under en period (då jag jobba svart undertiden ) då var jag bara där 1-2 ggr i veckan. Dock så fick man vissa störiga uppdrag, tex leta upp 60 företag på Eniro och skicka intresseanmälan dit (via vanlig post), och ovanpå det så skulle jag söka 30 jobb i veckan.

Orkade själv inte med allt de klyddet så fixade så jag blev anställt vitt efter ca 6 månader :P

Lycka till!
Citera
2009-10-05, 17:58
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:

Nej, det måste man inte, däremot måste man vara inskriven hos Arbetsförmedlingen. Och skulle hon få tim-vikariat går det naturligtvis före träffar och liknande på Arbetsförmedlingen.
Citera
2009-10-05, 18:00
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Men hoppas då inte på förmycket, hon får max tjäna XXXXSEK i månaden för att överhuvudtaget få bidrag, sen får hon bara betalt för TEX 180 kwh i månaden, sen ca 1500 sek till mat, tv, bredband, telefon etc betalar de givetvis inte.

Har jag aldrig hört talas om att det skulle finna sen gräns för hur mycket el man använder.
Citera
2009-10-05, 18:11
Medlem
Det finns en shablon på hur mkt el som är skäligt att förbruka på en månad, så det finns ett tak. Sedan varierar det väl mellan kommunerna.

Edit: Har googlat det och sett att kommunerna sätter sitt tak 180kw/h per månad (för ensamstående), verkar vara lägre i STHLM-området.
Senast redigerad av Shylette 2009-10-05 kl. 18:20.
Citera
2009-10-05, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Har jag aldrig hört talas om att det skulle finna sen gräns för hur mycket el man använder.

Fick med en hel bunke med papper med dylik information därifrån, 180 kwh för en person och tex 220 för 2 pers osv. Annars hade man ju kunnat installera Piratebays server i vardagsrummet och ha tv + 5 datorer på dygnet runt, kanske därav de satt det taket, men kan också vara att det bara är så i denna staden, så jag vill inte binda mig till att det är så överallt
Citera
2009-10-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Din flickvän ska genast ringa soc-kontoret och be om ett möte.

Soc kommer att räkna ut hur mycket hon ska kunna klara sig på, vilket brukar vara på i runda slängar 3.300 (det skiftar lite år till år och var man bor) när hyran, fackavgift, el, hemförsäkring kanske något till är betalt.

Låt oss för enkelhetens skull säga att det ser ut såhär:

Hyra: 2.500
Hemförsäkring, fackavgift, el: 1.500

Det blir 4.000 kronor.

Sen ska hon ha ett belopp att leva för:

3.300

Allt som allt blir det 7.300 som hon ska klara sig på i månaden.

Om hon skulle jobba en månad och dra in 4.000 kronor, får hon resterande 3.300 så hon kommer upp i sina 7.300 (existensminimum). Tjänar hon bara en tusenlapp får hon 6.300, tjänar hon 7.000 får hon 300. Ja, du förstår. Hon ska alltså ha 7.300 att klara sig på i månaden.

Skulle hon däremot tjänar mer än existensminimum, ska hon spara överskjutande belopp till månaden efter, då hon får mindre i bidrag.

Alltså; tjänar hon 8.000 en månad måste hon spara 700 av dem till månaden efter, eftersom då är hennes bidrag 7.300-700 = 6.600.

Förstår du, eller förklarar jag helt förvirrat?

Jag förstår jättebra, tack så mycket!

Har en fråga till dock.Hon har nu redan 10k på banken. Måste hon ta av de pengarna först innan hon kan få bidrag?
Citera
2009-10-05, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Jag förstår jättebra, tack så mycket!

Har en fråga till dock.Hon har nu redan 10k på banken. Måste hon ta av de pengarna först innan hon kan få bidrag?

Jepp, och de 10.000 kronor motsvarar ungefär 2 månaders levnadsstandard. Så de räcker inte med att ta ut dom och sen ansöka. Måste då vänta dessa 2 månader innan hon ansöker.

De kommer kräva kontoutdrag för 3 månader tillbaka också.
Citera
2009-10-05, 19:24
Medlem
glöm inte bort att det i samma ansökan också går att få pengar till färdmedel mellan bostad och jobb eller arbetsfömedling, så om hon nu åker buss spara de kvittona, samma gäller ifall hon åker iväg till arbetsintervju
Citera
2009-10-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centon
Jepp, och de 10.000 kronor motsvarar ungefär 2 månaders levnadsstandard. Så de räcker inte med att ta ut dom och sen ansöka. Måste då vänta dessa 2 månader innan hon ansöker.

De kommer kräva kontoutdrag för 3 månader tillbaka också.

Är ju bara att säga att hon har betalt av en skuld. Hon har en skuld till sin morfar som är långt över 10k så är bara att säga att hon var tvungen att betala av på den.
Citera
2009-10-05, 20:35
Bannlyst
Jag antar att hon bor i en hyresrätt? Ägare till bostadsrätter som ansöker om soc-bidrag får ofta avslag.

Hur gammal är hon? Är hon under 28 så kan hon ju söka bostadsbidrag, och kan få upp till 1100:-/mån. http://www.forsakringskassan.se/priv...de/hjalp_hyran
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in