Jag brukar checka av datorn, en AMD Athlon 2200+ men Windows XP Pro, emellanåt och i morse märkte jag att jag inte kunde starta mitt virusprogram. Jag kunde heller inte öppna antivirusforumet här på Flashback eller söka i någon sökmotor efter ord som
Antivirus,
Virus,
Trojans,
Worms osv... Fönstret med ordet stängdes bara ner, så jag måste ha något som loggar vad jag skriver och övervakar vad som finns på skärmen. Jag måste ha fått något skit via Kazaa Lite...
Kort sagt... Något var som det absolut inte skulle...
Eftersom jag inte kunde använda mitt eget virusprogram så gick jag in på Symantec.com (vilket märligt nog fungerade) och körde deras viruskoll. Det fungerade och jag tror att eftersom sökningen kom utifrån så "lurade" jag viruset.
Symantecs viruskoll sa att jag drabbats av något som heter
W32.Idim, en fil som det inte finns någon uppgift om enligt de olika sökmotorerna/virusföretagen. Tio filer fanns i datorn...
Efter några timmar hoppade dock mitt virusprogram igång,
AVG 6.0 Free, och jag kunde ladda ner en uppdatering. Efter att ha sökt igenom datorn så påstod AVG att den hittat 17 filer med namnet
IRC/Backdoor.sdl. Jag lät AVG plocka bort filerna och sedan startade jag om datorn. Då fanns dom där igen. Trots att jag stängt av
System Restore på båda hårddiskarna.
Datorn reagerar slöare, det verkar som om minnet tas upp av något annat.
Vad i helsefyr har hänt och hur kommer jag åt problemet?
// Roger P.