2004-01-06, 20:32
Bannlyst
Jag brukar checka av datorn, en AMD Athlon 2200+ men Windows XP Pro, emellanåt och i morse märkte jag att jag inte kunde starta mitt virusprogram. Jag kunde heller inte öppna antivirusforumet här på Flashback eller söka i någon sökmotor efter ord som Antivirus, Virus, Trojans, Worms osv... Fönstret med ordet stängdes bara ner, så jag måste ha något som loggar vad jag skriver och övervakar vad som finns på skärmen. Jag måste ha fått något skit via Kazaa Lite...

Kort sagt... Något var som det absolut inte skulle...

Eftersom jag inte kunde använda mitt eget virusprogram så gick jag in på Symantec.com (vilket märligt nog fungerade) och körde deras viruskoll. Det fungerade och jag tror att eftersom sökningen kom utifrån så "lurade" jag viruset.

Symantecs viruskoll sa att jag drabbats av något som heter W32.Idim, en fil som det inte finns någon uppgift om enligt de olika sökmotorerna/virusföretagen. Tio filer fanns i datorn...

Efter några timmar hoppade dock mitt virusprogram igång, AVG 6.0 Free, och jag kunde ladda ner en uppdatering. Efter att ha sökt igenom datorn så påstod AVG att den hittat 17 filer med namnet IRC/Backdoor.sdl. Jag lät AVG plocka bort filerna och sedan startade jag om datorn. Då fanns dom där igen. Trots att jag stängt av System Restore på båda hårddiskarna.

Datorn reagerar slöare, det verkar som om minnet tas upp av något annat.

Vad i helsefyr har hänt och hur kommer jag åt problemet?

// Roger P.
Citera
2004-01-06, 20:45
Bannlyst
ett tips: använd kondom nästa gång herr Persson.
Citera
2004-01-06, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0n-Gamer

Ja, jag brukar göra det... Dock hade jag inte virusprogrammet igång just vid det tillfälle jag borde. Jag misstänker nämligen att jag fick möget av en serial generator till Hidden & Dangerous 2 som jag laddade ner.

Är man lite elak kan man säga att där fick jag för att jag pysslade med warez...

// Roger P.
Citera
2004-01-06, 20:49
Medlem
sysops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0n-Gamer

En sån här.
Citera
2004-01-06, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sysop
En sån här.

Jävlar också... Det glömde jag...

// Roger P.
Citera
2004-01-06, 21:01
Medlem
Nidstangs avatar
När du gjort scannat datorn och hittat virus, så skriv upp vad dom heter innan du låter AVG ta bort dom.
Sen gör du en manuell sökning (Start, Sök...) och kolla att dom verkligen är borttagna.
Citera
2004-01-06, 21:04
Medlem
sysops avatar
sry att jag tramsar. Har tyvärr ingen lösning åt dig. Känner inte igen något av namnen. Prova med någon trojanscanner oxå.
Citera
2004-01-06, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
När du gjort scannat datorn och hittat virus, så skriv upp vad dom heter innan du låter AVG ta bort dom.
Sen gör du en manuell sökning (Start, Sök...) och kolla att dom verkligen är borttagna.

Jo, de tas bort varje gång, men det knepiga är att dom finns där lik förbannat varje gång jag startar om datorn. Jag har för mig att XP har någon idiotfunktion som gör att allt sparas och återskapas när man startar om... Alltså, är systemfilerna smittade av något skit så återskapar XP skitet när man startar om trots att man plockat bort viruset innan man startade om...

Jag är ute på svag is här, känner jag...

// Roger P.
Citera
2004-01-06, 21:12
Medlem
Boogaloos avatar
Du kan ju alltid testa att scanna datorn på http://housecall.trendmicro.com, men i och med att det är en gratistjänst så vet man ju inte hur bra det är.
Citera
2004-01-06, 21:22
Medlem
Nidstangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jo, de tas bort varje gång, men det knepiga är att dom finns där lik förbannat varje gång jag startar om datorn. Jag har för mig att XP har någon idiotfunktion som gör att allt sparas och återskapas när man startar om... Alltså, är systemfilerna smittade av något skit så återskapar XP skitet när man startar om trots att man plockat bort viruset innan man startade om...

Jag är ute på svag is här, känner jag...

// Roger P.

Själv har jag Panda AV och Windows 2000 Pro och det här problemet har inträffat för mig. Panda "desinficerar" eller byter namn på viruset (ändrar filändelsen till .vir). Då tvingas man söka dom manuellt (Start, Sök, Filer eller Mappar...) och sen har jag tagit bort dom manuellt (Markera filen och klicka delete). Avslutningsvis brukar jag köra Window Washer och System Mechanics för att rensa upp det sista skräpet.
Citera
2004-01-07, 03:22
Bannlyst
Tack för hjälpen, Nidstang... Jag hrmm... anskaffade Panda Antivirus och plockade bort skiten. AVG hittade inte alla små filer utan glömde kvar rester, vilket gjorde att viruset dök upp igen och igen när jag startade om datorn.

Tack vare Ditt råd så löste det sig...

// Roger P.
Citera
2004-01-07, 17:20
Medlem
Nidstangs avatar
Ingen orsak Roger Persson, bara glad att man kan hjälpa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in