2009-10-05, 10:54
Jag har ganska nyligen köpt en EEE 1005HA och efter lite läsning på internet så såg jag att den tydligen skulle fungera ganska bra med W7 så efter lite nedladdning och fixande med USB-installation osv så kör jag nu W7 men med ett litet krux. Jag får ut ca 5,5h batteritid och innan kunde jag ha ca 7h med WinXP.
Vet ni om något sätt för att maximera batteriprestandan genom inställningar?
Jag har spenderat de senaste åren bakom OSX så jag har inte så mycket vetskap just nu kring hur Windows systemet fungerar i inställningarna.
Citera
2009-10-05, 11:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Jag har ganska nyligen köpt en EEE 1005HA och efter lite läsning på internet så såg jag att den tydligen skulle fungera ganska bra med W7 så efter lite nedladdning och fixande med USB-installation osv så kör jag nu W7 men med ett litet krux. Jag får ut ca 5,5h batteritid och innan kunde jag ha ca 7h med WinXP.
Vet ni om något sätt för att maximera batteriprestandan genom inställningar?
Jag har spenderat de senaste åren bakom OSX så jag har inte så mycket vetskap just nu kring hur Windows systemet fungerar i inställningarna.

Du kan ju lattja runt med Power savings-inställningarna i Kontrollpanelen och se om det hjälper.
En annan grej du kan göra är att stänga av Aero Glass-temat och andra "lull lull"-effekter, och bara köra med Windows Classic-temat.

Rent generellt så är ju Windows 7 mer krävande än Windows XP rent hårdvarumässigt, så det är kanske inte så konstigt att batteritiden dalar något i jämförelse.
Personligen tycker jag att 5,5h batteritid ändå är väldigt bra.
Citera
2009-10-05, 11:00
Medlem
Lullebulle1s avatar
Kolla i energiinställningar.
Antar att det ligger på samma ställe som i Vista, dvs Kontrollpanelen -> Energialternativ.

För att spara ytterliggare energi kan du ju stänga av Aero och andra visuella effekter som kräver mycket av cpu och gpu.
Citera
2009-10-05, 15:30
Tack för hjälpen det ska testat direkt.

5,5h är bra batteritid men om man ska hänga på universitetet i 5h och sedan sitta och plugga efter så vill man helst ha lite kraft kvar så man slipper dra med sig laddare hela tiden.
Citera
2009-10-06, 07:43
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Tack för hjälpen det ska testat direkt.

5,5h är bra batteritid men om man ska hänga på universitetet i 5h och sedan sitta och plugga efter så vill man helst ha lite kraft kvar så man slipper dra med sig laddare hela tiden.
Då kanske du vill installera ett annat operativsystem som inte är så krävande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in