Jag skulle föreslå en romsås faktiskt. Köp en glasburk "Mix Caviar - för kalla såser" och sen blandar du det med gräddfil bara. Passar utmärkt till lax!
Till lax eller typ panerad torsk tycker jag det är väldigt gott med kall yoghurtsås med valfri ört eller krydda i. Burkar själv ha i färsk koriander, rödlök eller vitlök. Sen salta och peppra efter smak!
Jag är i en matlagningsperiod där jag föredrar okomplicerad mat så jag rekommenderar detta recept.
Lägg en bit lax på en ugnsplåt(skinnsidan nedåt), bred över ett tjockt lager med crème fraîche, krydda ovanpå med ex svartpeppar, finhackad chili, limecest eller annan valfri krydda. Sätt in i ugnen till dess att laxen är klar.
Servera med ris eller potatis.
Ingen sås som sådan men CF med valfri smaksättning fungerar som en sås när rätten serveras.
Eg en förenklad variant av ett recept med vit fisk från Frankrike.
dynga ihop skiten efter egna mått. Gillar du mycket löjrom så har du i mycket dito gräslök osv. En sjuhelvetes fin sås enligt mig, funkar kanon till torsk och lax med potatis
-Två rejäla matskedar god mayonnaise
-En tesked Dijon-senap
-Saften från en halv liten citron
-Kapris, efter smak
-Valfri färsk örtkrydda
-Smaka av med vitpeppar
Man kan även ha i hackad vitlök efter tycke och smak
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!