• 1
  • 2
2009-10-05, 10:04
Medlem
Någon som har gott recept på kall eller varm sås att göra själv till fisk exempelvis till lax?
Citera
2009-10-05, 10:08
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazi
Någon som har gott recept på kall eller varm sås att göra själv till fisk exempelvis till lax?

Till lax är Hollandaise perfekt. http://www.coopkonsum.se/includefile...Opskrift=32503

EDIT: Kusin till Bearnaise.
Citera
2009-10-05, 10:32
Medlem
Jag skulle föreslå en romsås faktiskt. Köp en glasburk "Mix Caviar - för kalla såser" och sen blandar du det med gräddfil bara. Passar utmärkt till lax!
Citera
2009-10-05, 10:38
Medlem
amandows avatar
Mmmm lax...

Till lax eller typ panerad torsk tycker jag det är väldigt gott med kall yoghurtsås med valfri ört eller krydda i. Burkar själv ha i färsk koriander, rödlök eller vitlök. Sen salta och peppra efter smak!
Citera
2009-10-05, 11:58
Medlem
Hispers avatar
Det kom in RP på att titeln på tråden var lite tvetydig så jag ändrade den lite.

/Mod

PS En speciell fisksås, och kanske även en sås passande till fisk är garum, http://sv.wikipedia.org/wiki/Garum
Citera
2009-10-05, 16:17
Medlem
varför inte en enkel/klassisk vitvinssås ?
Citera
2009-10-05, 19:13
Medlem
Softis...s avatar
Jag är i en matlagningsperiod där jag föredrar okomplicerad mat så jag rekommenderar detta recept.

Lägg en bit lax på en ugnsplåt(skinnsidan nedåt), bred över ett tjockt lager med crème fraîche, krydda ovanpå med ex svartpeppar, finhackad chili, limecest eller annan valfri krydda. Sätt in i ugnen till dess att laxen är klar.

Servera med ris eller potatis.

Ingen sås som sådan men CF med valfri smaksättning fungerar som en sås när rätten serveras.

Eg en förenklad variant av ett recept med vit fisk från Frankrike.
Citera
2009-10-06, 18:15
Medlem
https://www.flashback.org/showpost....3&postcount=15
Citera
2009-10-07, 17:38
Medlem
poojks avatar
Gräddfil
löjrom
gräslök
rödlök

dynga ihop skiten efter egna mått. Gillar du mycket löjrom så har du i mycket dito gräslök osv. En sjuhelvetes fin sås enligt mig, funkar kanon till torsk och lax med potatis
Citera
2009-10-07, 19:09
Medlem
Chilimans avatar
Här kommer en jäkligt enkel varm sås, som faktiskt är riktigt riktigt bra till fisk:

Creme fraiche
Italiensk salladskrydda

Blanda, koka upp, klart

Det låter enkelt och kanske är fusk i mångas ögon, när man använder en kryddblandning. Men det skiter jag i, det är gott ändå.
Citera
2009-10-07, 20:56
Medlem
Brukar göra en vitvinssås som jag tycker är riktigt god.

Vitvin
Creme fraiche
Dill

Reducera vitvin och med lite dill i, sen ner med creme fraiche. Smaka av med salt,pepper och ev lite socker. Njut!
Citera
2009-10-07, 22:38
Medlem
tjock-steffes avatar
Enkel och god (kall sås):

-Två rejäla matskedar god mayonnaise
-En tesked Dijon-senap
-Saften från en halv liten citron
-Kapris, efter smak
-Valfri färsk örtkrydda
-Smaka av med vitpeppar

Man kan även ha i hackad vitlök efter tycke och smak