• 1
  • 2
2009-10-05, 03:57
Medlem
Vi har en matcirkel på jobbet där vi turas om med att laga mat till gruppen (ca 10 deltagare). Det jag har problem med är hur jag ska få saker som pasta och ris att inte klumpas ihop under timmarna mellan tillagning (under eftermiddagen) och matdags runt 01:00?
Citera
2009-10-05, 04:18
Medlem
puttmeisters avatar
Vad menar du med att riset klumpar ihop sig ?

Ett lätt tipps när du kokar pastan är väl att häll en skätt olja i vattnet, o om de fortfarande klumpar sig lite så tar du i en klick smör efter du hällt av pastan.

De med riset, vanligt jasmine ris kokas på säg typ 2dl ris 4 dl vatten eller ja, dubbla mängden vatten än ris. o så låter du vattnet koka upp, sen så stänger du av plattan o låter de koka på eftervärmen.

Lycka till
Citera
2009-10-05, 05:44
Medlem
lariotones avatar
ha inte olja/smör i pastan när du kokar. Det gör att pastasåsen inte fastnar på pastan när du blandar när den är färdig.

Stor gryta är en bra start.
Citera
2009-10-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossen
Vi har en matcirkel på jobbet där vi turas om med att laga mat till gruppen (ca 10 deltagare). Det jag har problem med är hur jag ska få saker som pasta och ris att inte klumpas ihop under timmarna mellan tillagning (under eftermiddagen) och matdags runt 01:00?

Kör en riskokare! Sjukt bra investering.
Citera
2009-10-05, 09:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossen
Ditt ris klumpar sig eftersom det inte är sköljt ordentligt och dessutom kan det brista i själva koktekniken. Det finns minst 4 olika sätt att koka ris på: Ångkokning (ej riskokare), kokning i riskokare, kokning i rikligt med vatten, kokning i anpassad mängd vatten. Berätta vilken metod du använder.

Att pastan klumpar sig kan bero på: För liten mängd vatten, överkokt pasta, för lite agitation (rörelse) i början av kokningen, kombination av dessa punkter.

~Paul~
Citera
2009-10-05, 11:38
Medlem
Frank Friendlys avatar
serveras pastan kall ??

För det kvittar väll om det är en klump mellan tillagning och servering.

Om du ska värma pastan innan servering så är det mer olja som gäller, pastan lär oklumpa(!) sig när den blir varm om det är olja i den
Citera
2009-10-05, 11:42
Medlem
Mulltoans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
serveras pastan kall ??

För det kvittar väll om det är en klump mellan tillagning och servering.

Om du ska värma pastan innan servering så är det mer olja som gäller, pastan lär oklumpa(!) sig när den blir varm om det är olja i den

Du ska inte ha olja på pastan om du vill att pastasåsen ska fastna på den. Gör som dePaul skriver istället.
Citera
2009-10-05, 11:49
Medlem
dePauls avatar
Man skall undvika att ha i olja i pastavattnet om man ämnar att servera den tillsammans med sås. Däremot går det självklart bra om man har pasta endast som ett neutralt tillbehör utan sås, endast toppat med lite olivolja och parmesanost.

Ett gammalt husmorsknep (om man verkligen vill vara på den säkra sidan) för att undvika ihopklibbning är att tillföra ca 1 msk vetemjöl till 3 liter kokande vatten.

~Paul~
Citera
2009-10-05, 12:20
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulltoan
Du ska inte ha olja på pastan om du vill att pastasåsen ska fastna på den. Gör som dePaul skriver istället.

!!!!
Citera
2009-10-05, 14:57
Medlem
MadamMims avatar
Jag skulle rekommendera att du lär dig koka ris.
Citera
2009-10-05, 16:16
Medlem
Frank Friendlys avatar
Tycker all kan ta och läsa första posten, sedan tänka över va fan det står i posten, om ni sedan har något att tillföra angående TS problem så kan ni ju posta.

http://tonsoflove.se/klasskonto/Read...%20Svenska.htm
Citera
2009-10-05, 17:37
Medlem
Mr Teks avatar
OT:
Citat:
Tycker all kan ta och läsa första posten, sedan tänka över va fan det står i posten, om ni sedan har något att tillföra angående TS problem så kan ni ju posta.

Citat:
!!!!

mmm dina inlägg har ju varit väldigt givande
man skall icke kasta spjut i radhus, så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in