• 1
  • 2
2009-10-04, 21:18
Medlem
Hej!

Jag har en Titanium Powerbook som skärmen gick sönder på och därför är skrämen på datorn bortplockad. Men problemet är att datorn fortfarande tror att den gamla skärmen fungerar, det gör bl a så att jag inte kan ha så hög upplösning på min externa skärm. (Gör att även att jag inte kan utnyttja grafikkortet på samma sätt.)

Min fråga är nu om jag på något sätt kan inaktivera den interna skärmen helt. Tacksam för svar!
Citera
2009-10-04, 21:27
Medlem
Jag kan trycka "FN"-knappen på min laptop + "F5", så byter den till eventuell skärm som är inkopplad. Upplösningen autoanpassar sig efter den nya skärmen. Vet dock inte om din fungerar på samma sätt, och din "skärmbytarknapp" ligger förmodligen inte på F5 heller så leta bara.
Citera
2009-10-04, 21:27
Medlem
systems avatar
Det låter som du har skärmdubblering på. Stäng isåfall av det.

Om du sedan startar skärminställningar så ska där finnas någon knapp som låter dig samla ihop inställningsfönstren. Om du hittar den så borde du kunna göra din externa skärm till huvudskärm genom att i ”Uppställningar” dra menyraden till den externa.

Om detta funkar borde din externa funka som huvudskärm och då inte bry sig ett dugg om den gamla.
Citera
2009-10-04, 21:37
Medlem
Tack för förslagen men det är inte riktigt vad jag är ute efter, just nu har jag skärm dubblering på och det fungerar även om jag får dålig upplösning och lite andra problem.
Det jag behöver är att helt kunna inaktivera skärmen på något sätt.
Citera
2009-10-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Det låter som du har skärmdubblering på. Stäng isåfall av det.

Om du sedan startar skärminställningar så ska där finnas någon knapp som låter dig samla ihop inställningsfönstren. Om du hittar den så borde du kunna göra din externa skärm till huvudskärm genom att i ”Uppställningar” dra menyraden till den externa.

Om detta funkar borde din externa funka som huvudskärm och då inte bry sig ett dugg om den gamla.

Tack, det kan ha hjälpt bort ett av problemen iallafall. (att få datorn att starta direkt på externa). Men det fixade tyvärr inte de andra problemen.
Citera
2009-10-04, 22:16
Medlem
robban200s avatar
Det finns ingen såkallad "mopedstrypning" på datorn då? På min ibook 12" fick jag ladda hem en fil som fixade den för att få ut maximal upplösning på min externa skärm
Citera
2009-10-05, 17:57
Medlem
Menar du clamshell mode? Även om det skulle gå att stänga locket (Har ju plockat bort skärmen), så skulle det innebära att tangentbordet och trackpaden inaktiveras.
Citera
2009-10-05, 18:38
Medlem
flipper1446s avatar
Nu vet jag inte hur tekniken fungerar på de gamla G4:orna, men du behöver få datorn att tro att locket är stängt. Om det är en magnet eller själva låsmekanismen som "togglar" det läget vet jag inte. Men om datorn tror att den interna skärmen är nerfälld så kommer den bara att använda den externa. Kanske att det går att ta isär datorn och kortsluta någonting, löda ihop två pinnar eller så. Det måste finnas en mekansisk eller elektronisk switch som indikerar att locket är stängt.
Citera
2009-10-05, 21:12
Bannlyst
Jag har tidigare kört en Macbook som mediacenter som inte hade något skärm. När jag byggde ihop den först så hade den riktigt med problem att hitta några skärmar. Så Jag lurade den och kopplade in en skärm och en extern skärm med utökat skrivbord. Ändrade så att den externa var huvudskärm. Sen när jag kopplade in den i TVn så dök den perfekt upp med TVn som huvudskärm. Kruxet var ju bara att jag hade en "skärm" bredvid som det ibland "försvann" grejer på, men det löste jag med Spaces. Körde jag bildskärmsdubblering på den så fick det spatt och började flimmra, ge massa skumma grafikfel och helt fel upplösning. Men att köra utökat fungerade prima!
Nu vet jag inte om en gammal Titan kommer bete sig likadant, och om du kan köra Leopard på den så du får spaces, men det är värt att prova!
Citera
2009-10-05, 21:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
… om du kan köra Leopard på den så du får spaces
Bra idé! Om TS kör Tiger kan istället Desktop Manager vare ett alternativ.
Citera
2009-10-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Nu vet jag inte hur tekniken fungerar på de gamla G4rna, men du behöver få datorn att tro att locket är stängt. Om det är en magnet eller själva låsmekanismen som "togglar" det läget vet jag inte. Men om datorn tror att den interna skärmen är nerfälld så kommer den bara att använda den externa. Kanske att det går att ta isär datorn och kortsluta någonting, löda ihop två pinnar eller så. Det måste finnas en mekansisk eller elektronisk switch som indikerar att locket är stängt.

Jag testade det, fungerar att få den ner i clamshell mode och när den är det verkar orginal skärmen bli helt inaktiverad. (Jag använde en vanlig köksmangnet över datorn, och den gick ner i vila när den var vid övre vänstra hörnet på trackpaden). Nu har jag inte direkt några problem med grafiken. Det enda "problemet" är att jag inte kan använda det interna tangentbordet eller musen, finns det någon fix så att det blir möjligt?
Citera
2009-10-06, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Constantiuos
Jag testade det, fungerar att få den ner i clamshell mode och när den är det verkar orginal skärmen bli helt inaktiverad. (Jag använde en vanlig köksmangnet över datorn, och den gick ner i vila när den var vid övre vänstra hörnet på trackpaden). Nu har jag inte direkt några problem med grafiken. Det enda "problemet" är att jag inte kan använda det interna tangentbordet eller musen, finns det någon fix så att det blir möjligt?
Eftersom locket är "stängt" så tror jag inte att det går. Kör med trådlöst!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in