2004-01-07, 21:32
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Men finns det en medfödd humanism? Är vi födda goda?
Eller är det de tio budorden som får mig att tro att vissa saker är fel?
Och dessa gäller inte om gud inte finns......
Nej. Min övertygelse är att människan föds ond. Humanism erhålls genom uppfostran, om den överhuvudtaget erhålls.
Citera
2004-01-07, 21:41
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Mörda är inte samma sak som att döda. Jag sa att jag fördömmer alla mord. Att döda i självförsvar är en helt annan sak än mord. Att planera och döda en annan människa med berått mod är alltid, i alla fall, utan undantag, fel.

En dum fråga är då förståss om du tycker det hade varit fel av t ex en jude att planera och döda Hitler?

/Schaffer
Citera
2004-01-07, 23:20
Medlem
Herregud vad vissa personer är inskränkta. Hedersmord är inte en del av den kurdiska kulturen. Inte av någon kultur. Är nog svårt att hitta folk någonstans på jorden som tycker det är rätt att fädrer mördar sina döttrar.

Är allting som händer i Sverige en del av den svenska kulturen?
Två stycken ministrar har blivit dödade dom senaste 15 åren, har vi en ministermördarkultur i Sverige?

Ni gör alla kurder en björntjänst genom att föra en diskussion om kulturimperialism och försöka var öppensinniga för något dom tycker är precis lika avskyvärt som alla normala människor gör.
Vissa läser nog för mycket i Expressen.

Själv känner jag många kurder och dom är helt förskräckta över att folk i allmänhet faktiskt tror att hedersmord är något som är rotat i deras kultur.
Citera
2004-01-07, 23:43
Bannlyst
Skit i kurderna, det var bara ett exempel,
gå tillbaka till Nietzsches världbild.
Är vi bäst eller är vi loosers då det inte finns en total sanning?
Detta är min fråga, inget annnat. Kurden blev bara ett exempel i mitt resonemang. Skit i han.
Citera
2004-01-07, 23:50
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
En dum fråga är då förståss om du tycker det hade varit fel av t ex en jude att planera och döda Hitler?

/Schaffer

Det skulle man nog kunna klassa som självförsvar.
Citera
2004-01-08, 00:09
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Jag har ett par amatörfilosofiska frågor angående rätt eller fel.
Har vi i vår sekulära kultur rätt att fördöma ett t.ex. Kurdiskt hedersmord,
då det kanske är rätt att utföra det. Vad avgör om det är fel med hedersmord?
Vad gör vår kultur sann? Kan det inte vara så att den kurdiska kulturen har rätt?
Är det så att all moral är kulturellt betingad och kan lika gärna vara fel.
Kan det vara så att min kultur lurar i mig falska värderingar vilka fördömer kurden?

Intressant fråga.

Självklart är det så att rent objektivt skulle den kurdiska kulturen kunna vara den "riktiga" eller den "upplysta".

Skillnaden mellan oss och kurder är att vi i västvärlden är världens rikaste och mäktigaste. Det gör att vi anser oss ha tolkningsföreträde.

På din första fråga skulle jag svara att om du stödjer ett mångkulturellt samhälle har du INTE rätt att ifrågasätta kurdiska värderingar eller kulturyttringar. Om du däremot inte vill ha ett mångkulturellt samhälle är du i din fulla rätt att ifrågasätta andra kulturer.

Inom parentes bör väl sägas att alla de som förespråkar mångkultur tror att samtliga världens människor egentligen delar västs värderingar vilket självklart är rent nys.
Citera
2004-01-08, 05:49
Medlem
t.montanas avatar
Citat:

Schaffer beskrev faktiskt ett mord och du svarade sådär.
Så det är ok att mörda, beroende på vem som är offret?
Jag sympatiserar nu inte med Hitler, jag är bara förbryllad över att du är så otroligt motsägelsefull(eller skämtsam?).

Personligen kan jag inte svara på frågan angående mord som rätt, eller fel.
Citera
2004-01-08, 11:52
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Hal is?
Citat:
Ursprungligen postat av Korv i pausen
Herregud vad vissa personer är inskränkta. Hedersmord är inte en del av den kurdiska kulturen. Inte av någon kultur. Är nog svårt att hitta folk någonstans på jorden som tycker det är rätt att fädrer mördar sina döttrar.

Är allting som händer i Sverige en del av den svenska kulturen?
Två stycken ministrar har blivit dödade dom senaste 15 åren, har vi en ministermördarkultur i Sverige?

Ni gör alla kurder en björntjänst genom att föra en diskussion om kulturimperialism och försöka var öppensinniga för något dom tycker är precis lika avskyvärt som alla normala människor gör.
Vissa läser nog för mycket i Expressen.

Själv känner jag många kurder och dom är helt förskräckta över att folk i allmänhet faktiskt tror att hedersmord är något som är rotat i deras kultur.
Ditt inlägg håller egentligen för låg nivå för mig för att ens svara på men jag ska göra ett undantag för att reda ut vem som är inskränkt.

Jag tror säkert att många kurder fördömer hedersmord. Säkert finns det även många kurder som inte behöver gå så långt som mord för att leva i sin kultur här i Sverige.

Den svenska kulturen är inte bara folkdräkt, köttbullar och dans runt midsommarstången. Att det sups på storhelger med mer våld och misshandel som följd, är aven det en del av den svenska kulturen eller åtminstone en följd av den. Vad är det som gör att just kurdiska fädrar begår hedersmord på sina döttrar eller hotar att döda dem?

/Schaffer
Citera
2004-01-08, 14:16
Medlem
Citat:
Jag anser att det är helt ok att fördömma alla typer av mord. Skälet till mordet är irrelevant. Det tycker nog de flesta, tror jag.

Då tycker du det är fel med dödsstraff med då?

//Mr ZiP
Citera
2004-01-08, 15:17
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Intressant fråga.
Självklart är det så att rent objektivt skulle den kurdiska kulturen kunna vara den "riktiga" eller den "upplysta".

Jag tror inte att det finns något rent objektivt. Men om det skulle finnas något sådant, så har du rätt i att det skulle vara svårt för oss att veta om vår kultur eller andra kulturer är mest "riktiga" eller "upplysta".

Citat:
Skillnaden mellan oss och kurder är att vi i västvärlden är världens rikaste och mäktigaste. Det gör att vi anser oss ha tolkningsföreträde.

Vi inte bara anser oss ha, vi har. Jämför t.ex. Bush - Saddam. Där kan vi börja snacka tolkningsföreträde.

Citat:
På din första fråga skulle jag svara att om du stödjer ett mångkulturellt samhälle har du INTE rätt att ifrågasätta kurdiska värderingar eller kulturyttringar.

Med din tolkning av vad ett mångkulturellt samhälle innebär, så är jag inte en av dem som stödjer det. Jag skulle aldrig stödja ett samhälle där det inte skulle gå att ifrågasätta kurdiska, svenska, eller andra kulturyttringar och värderingar.

Citat:
Inom parentes bör väl sägas att alla de som förespråkar mångkultur tror att samtliga världens människor egentligen delar västs värderingar vilket självklart är rent nys. [ min fetstil ]

...självklart är det rent nys.

Med din definition av mångkultur och de som stödjer den, är jag rädd att du inskränker den kretsen till ... typ "Mona Sahlin" & CO.
Citera
2004-01-08, 15:23
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr ZiP
Då tycker du det är fel med dödsstraff med då?

//Mr ZiP

Självklart.
Citera
2004-01-08, 15:27
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.montana
Schaffer beskrev faktiskt ett mord och du svarade sådär.
Så det är ok att mörda, beroende på vem som är offret?
Jag sympatiserar nu inte med Hitler, jag är bara förbryllad över att du är så otroligt motsägelsefull(eller skämtsam?).

Personligen kan jag inte svara på frågan angående mord som rätt, eller fel.

Mja, det var väl inte helt seriöst kanske. Jag fördömmer alla typer av mord. Alla.

Dock är jag inte helt säker på om det skulle klassas som mord om en jude i Nazityskland planerade och dödade Hitler. Jag är ingen jurist, men det kan nog kanske gå under krigslagar eller något i den stilen.

Jag menar alltså inte att det alltid är fel att döda, utan att det alltid är fel att mörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in