Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Intressant fråga.
Självklart är det så att rent objektivt skulle den kurdiska kulturen kunna vara den "riktiga" eller den "upplysta".
Jag tror inte att det finns något rent objektivt. Men om det skulle finnas något sådant, så har du rätt i att det skulle vara svårt för oss att veta om vår kultur eller andra kulturer är mest "riktiga" eller "upplysta".
Citat:
Skillnaden mellan oss och kurder är att vi i västvärlden är världens rikaste och mäktigaste. Det gör att vi anser oss ha tolkningsföreträde.
Vi inte bara anser oss ha, vi har. Jämför t.ex. Bush - Saddam. Där kan vi börja snacka tolkningsföreträde.
Citat:
På din första fråga skulle jag svara att om du stödjer ett mångkulturellt samhälle har du INTE rätt att ifrågasätta kurdiska värderingar eller kulturyttringar.
Med din tolkning av vad ett mångkulturellt samhälle innebär, så är jag inte en av dem som stödjer det. Jag skulle aldrig stödja ett samhälle där det inte skulle gå att ifrågasätta kurdiska, svenska, eller andra kulturyttringar och värderingar.
Citat:
Inom parentes bör väl sägas att alla de som förespråkar mångkultur tror att samtliga världens människor egentligen delar västs värderingar vilket självklart är rent nys. [ min fetstil ]
...självklart är det rent nys.
Med din definition av mångkultur och de som stödjer den, är jag rädd att du inskränker den kretsen till ... typ "Mona Sahlin" & CO.