Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Varför vill du ha den i annat format än bara elektroniskt?
Som referensverk är den elektroniska ordboken förstås överlägsen så länge det finns el, men jag hör dessutom till den sällsamma skara som bläddrar i ordböcker för nöjes skull och på sätt och vis
läser dem. Jag har inte hittat något meningsfullt sätt att överföra detta till vare sig webbtjänster eller appar. Delvis handlar detta om att man (med goda skäl) ju inte publicerar ordböcker som egentliga
e-böcker med linjär text i en öppen textmassa utan som
databaser med ett logiskt sökgränssnitt.
Editionsteoretiskt är jag orolig över risken för framtida historielöshet. Samtidigt som man nu publicerar den andra upplagan av Svensk ordbok i det utvalda formatet, så drar man in den tidigare fritt tillgängliga gratisappen med första upplagan av ordboken. Om inte första upplagan hade funnits i tryckt form så skulle den därmed ha upphört att finnas tillgänglig för allmänheten. Jag ser ett värde i att kunna läsa den lexikografiska utvecklingen av det svenska ordförrådet. (Det ska sägas att det editionsteoretiska problemet är ännu värre med utländska elektroniska ordböcker som
Oxfords onlineordbok, där ändringar görs kontinuerligt utan någon (publicerad) notis om vilka ändringar som gjorts vid vilken tidpunkt.)
Nostalgifaktorn är också viktig.