2009-10-03, 20:32
Medlem
Sunhizes avatar
Hej.

Jag har nu frskt installera min dator med windows xp 3 gnger... alldrig haft liknande problem innan..

Vilketfall.. Jag installerar windows... och windows startar upp utan ngra drivrutiner eller updateringar eller ngot... Jag installerar moderkortsdrivrutinerna och startar om datorn.. Helt pltslikt kommer det fram "BOOT DISK FAILUR, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" och s blir det varje gng.. Fattar inte varfr..

Det r en Sata hrddisk. Har kollat i bios och frskt ndra boot device, och masterdevice etc men inget funkar...

Ngon som har ideer om vad felet kan vara?

I bios str det ocks IDE MASTER: inget

IDE SLAVE: inget

Sata 1: Min hrddisk..

Jag drog ur min dvdspelare som innan satt som IDE MASTER av ngon skum anledning, men funkar inte att starta utan den end :S det r som om hrddisken vgrar boota.
Citera
2009-10-03, 21:01
Medlem
kan den vara trasig
Citera
2009-10-03, 21:06
Medlem
Stilrenens avatar
Jag har ocks ett liknande problem. den vill inte boota utan bara hnvisar mig till CMOS setup.
Citera
2009-10-03, 21:44
Medlem
Sunhize:
Installera Windows igen.
Vnta med drivrutinerna och prova starta om 1 gng.
Om det gr bra. s lgg in 1 drivrutin och starta om emellan s att du vet vilken det r som stller till det.
Kontrollera att du har de senaste XP drivrutinerna eller vad du nu installerar.

Stilrenen:
Vad r det som r annorlunda?
Har du gjort rtt p master/slave p alla de gamla IDE enheterna?

Sunhize:
Stilrenen:
I bios kollar ni frst boot ordningen att hrddisken r med. Ofta lter vi CD/DVD vara kvar fre hrddisken s att ni ngonsin behver tnka p det det.

I Gigabyte moderkort om den inte r fr gammal finns "Hard disk boot priority" i bios nra av boot ordningen. Dr vljer man vilken hrddisk (USB minne) som datorn ska starta frn nr du har flera. Texten varierar om ni har andra mrken.
Citera
2009-10-03, 22:25
Medlem
Sunhizes avatar
Har precis blivit klar med att installera alla drivrutiner.. Det var som panp98 sa.. Jag provade att restarta datorn utan att gra ngonting denna gngen.. Funkade.. Installerade Moderkortdrivrutiner och tog ur cdskivan innan jag starta om och det funkade utan problem...

S mste varit ngot knas med antingen att moderkortskivan satt i nr jag starta om eller ngot annat.. Funkar nu iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in