2009-10-03, 20:32
Medlem
Sunhizes avatar
Hej.

Jag har nu försökt installera min dator med windows xp 3 gånger... alldrig haft liknande problem innan..

Vilketfall.. Jag installerar windows... och windows startar upp utan några drivrutiner eller updateringar eller något... Jag installerar moderkortsdrivrutinerna och startar om datorn.. Helt plötslikt kommer det fram "BOOT DISK FAILUR, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" och så blir det varje gång.. Fattar inte varför..

Det är en Sata hårddisk. Har kollat i bios och försökt ändra boot device, och masterdevice etc men inget funkar...

Någon som har ideer om vad felet kan vara?

I bios står det också IDE MASTER: inget

IDE SLAVE: inget

Sata 1: Min hårddisk..

Jag drog ur min dvdspelare som innan satt som IDE MASTER av någon skum anledning, men funkar inte att starta utan den endå :S det är som om hårddisken vääägrar boota.
Citera
2009-10-03, 21:01
Medlem
kan den vara trasig
Citera
2009-10-03, 21:06
Medlem
Stilrenens avatar
Jag har också ett liknande problem. den vill inte boota utan bara hänvisar mig till CMOS setup.
Citera
2009-10-03, 21:44
Medlem
Sunhize:
Installera Windows igen.
Vänta med drivrutinerna och prova starta om 1 gång.
Om det går bra. så lägg in 1 drivrutin och starta om emellan så att du vet vilken det är som ställer till det.
Kontrollera att du har de senaste XP drivrutinerna eller vad du nu installerar.

Stilrenen:
Vad är det som är annorlunda?
Har du gjort rätt på master/slave på alla de gamla IDE enheterna?

Sunhize:
Stilrenen:
I bios kollar ni först boot ordningen att hårddisken är med. Ofta låter vi CD/DVD vara kvar före hårddisken så att ni någonsin behöver tänka på det det.

I Gigabyte moderkort om den inte är för gammal finns "Hard disk boot priority" i bios nära av boot ordningen. Där väljer man vilken hårddisk (USB minne) som datorn ska starta från när du har flera. Texten varierar om ni har andra märken.
Citera
2009-10-03, 22:25
Medlem
Sunhizes avatar
Har precis blivit klar med att installera alla drivrutiner.. Det var som panp98 sa.. Jag provade att restarta datorn utan att göra någonting denna gången.. Funkade.. Installerade Moderkortdrivrutiner och tog ur cdskivan innan jag starta om och det funkade utan problem...

Så måste varit något knas med antingen att moderkortskivan satt i när jag starta om eller något annat.. Funkar nu iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in