2004-01-05, 23:48
Medlem
Gurras avatar
Vad är den engelska titeln på Dostojevskijs "Brott och straff"? Någon som kan sammanfatta vad den handlar om? läsvärd?
Citera
2004-01-06, 00:03
Bannlyst
"Crime and Punishment"

www.amazon.com är din vän. Besök honom.
Citera
2004-01-06, 00:05
Medlem
Gurras avatar
Tackar vi för!
Citera
2004-01-06, 00:20
Medlem
Läsvärd - absolut, har du inte läst Brott & Straff har du missat något vill jag lova.

Den handlar om en ung student (eg. f.d. student) i Petersburg som slår ihjäl en pantlånerska, om brottets orsaker och konsekvenser.
Citera
2004-01-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Läsvärd - absolut, har du inte läst Brott & Straff har du missat något vill jag lova.

Den handlar om en ung student (eg. f.d. student) i Petersburg som slår ihjäl en pantlånerska, om brottets orsaker och konsekvenser.

Rashkolnikov var dessutom juridikstudent med "studieuppehåll". (Se upp för sånna )
Citera
2004-01-06, 11:30
Bannlyst
Jag måste nog läsa den igen. Kunde nämligen inte riktigt uppskatta den.
Kan någon försöka "omvända" mig och beskriva vad Dostovjevskij ville säga med den romanen och vari dess styrka ligger?
Tyckte speciellt slutet var lite väl "religöst" - såvitt jag förstått så var väl Dostovjevskij själv troende?
Citera
2004-01-06, 11:53
Medlem
Det som jag tycker är jobbigt med många ryska böcker är alla namn och smeknamn. Att de dessutom är outtalbara gör det inte lättare för mig att komma ihåg vem som är vem. Dostojevskij hör verkligen inte till några undantag.
Citera
2004-01-06, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Jag måste nog läsa den igen. Kunde nämligen inte riktigt uppskatta den.
Kan någon försöka "omvända" mig och beskriva vad Dostovjevskij ville säga med den romanen och vari dess styrka ligger?
Tyckte speciellt slutet var lite väl "religöst" - såvitt jag förstått så var väl Dostovjevskij själv troende?

Jo, hela poängen är att man kan räddas bara man blir omvänd och tror på Gud. Jag skrev faktiskt en uppsatts där jag berörde detta ämne. Jag jämförde martyrskap i olika böcker, för att försöka reda ut vad som gör en martyr egentligen. Men åter till ämnet. Slutet är mindre bra än resten av boken, men boken är ändå det bästa som någonsin skrivits, enligt mig.
Citera
2004-01-06, 12:40
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Boken är antinihilistisk, vilket är ett stort tema genom händelserna. Raskolnikovs frossa till exempel som fungerar som ett kall på att han gjort orätt. Man kommer inte undan...
Citera
2004-01-06, 13:10
Medlem
Precis, Dostojevskij ställer hyperrationalisten Raskolnikov mot den helgonlika Sonja och slutet handlar ju helt enkelt om att han till sist förstår att hans världsåskådning är otillräcklig.
Citera
2004-01-06, 17:49
Medlem
eantrs avatar
I sana har diskussioner ska man luta sig tbax och vasa Prestuplenjie y nakazanie... Namnet pa ryska alltsa. Jag tankte nastan soka till tolkskolan i det militara bara for att kunna lasa Dostojevski pa tunnelbanan med kyrilliska bokstaver.

En annan sak om boken, nan har som ar skolad teoretiskt: Jag marker i bocker fran denna tiden hur forfattare ofta inte skriver ut namnen pa gator och torg utan skriver saker i stil med: Han gick langs D-gatan och korsade floden over J-bron.

Vad beror detta pa? Vill man dolja att det exempelvis utspelar sig i Moskva sa att man fortacker det pa sa satt, vill man hoja det ur tid och rum, vill man skapa en gissningslek dar lasare ex kan spekulera i om Skadespelare herr L finns pa riktigt osv...? Nan som har en teori?
Citera
2004-01-06, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
En annan sak om boken, nan har som ar skolad teoretiskt: Jag marker i bocker fran denna tiden hur forfattare ofta inte skriver ut namnen pa gator och torg utan skriver saker i stil med: Han gick langs D-gatan och korsade floden over J-bron.

Vad beror detta pa? Vill man dolja att det exempelvis utspelar sig i Moskva sa att man fortacker det pa sa satt, vill man hoja det ur tid och rum, vill man skapa en gissningslek dar lasare ex kan spekulera i om Skadespelare herr L finns pa riktigt osv...? Nan som har en teori?

Jag vet ju inte riktigt, men jag tror att det är för att folk i Ryssland (i alla fall i St. Petersburg) vet vilken gata han menar, vilken flod han går över, osv. Ungefär som en modern stockholmsförfattare kan skriva "Plattan" istället för det korrekta Sergels torg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in