2004-01-06, 18:03
Medlem
eantrs avatar
Nja, inte helt overtygad, det verkar en utbredd metod men anda ratt isolerat tidsperiodsmassig sett. Nja... har kanske fel, det kanske forekommer nu ocksa. Tankte ett slags sarskilt forhallande till nyckelromanen enligt nat dogmakoncept. Tror att jag har last det bland svenska forfattare ocksa, kan varit Hjalmar Soderberg. Tack for svar i alla fall.
Citera
2004-01-06, 21:16
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
I sana har diskussioner ska man luta sig tbax och vasa Prestuplenjie y nakazanie... Namnet pa ryska alltsa. Jag tankte nastan soka till tolkskolan i det militara bara for att kunna lasa Dostojevski pa tunnelbanan med kyrilliska bokstaver.

En annan sak om boken, nan har som ar skolad teoretiskt: Jag marker i bocker fran denna tiden hur forfattare ofta inte skriver ut namnen pa gator och torg utan skriver saker i stil med: Han gick langs D-gatan och korsade floden over J-bron.

Vad beror detta pa? Vill man dolja att det exempelvis utspelar sig i Moskva sa att man fortacker det pa sa satt, vill man hoja det ur tid och rum, vill man skapa en gissningslek dar lasare ex kan spekulera i om Skadespelare herr L finns pa riktigt osv...? Nan som har en teori?
Det är vanligt att författarna inte skriver ut namn och gator i 1800-talslitteraturen, i varje fall i den ryska och franska litteraturen.

Antag att en författare skriver: Det var den där pedofilen Herr B*****, ni vet han som bor på A-gatan…
Alla författarens vänner, med flera i staden, vet direkt vilken person som åsyftas (eftersom namnet börjar på B och är 6 bokstäver långt, dessutom bor han på en gata som börjar på A).
Det var/(är) ett bra sätt att smäda/peka ut folk, utan att riskera åtal/trampa någon på tårna.

Det är bara en gissning, som jag tycker verkar trolig i många fall. Fler böcker än man tror innehåller trots allt människor som författarna någon gång träffat.
Citera
2004-01-14, 17:56
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Det som jag tycker är jobbigt med många ryska böcker är alla namn och smeknamn. Att de dessutom är outtalbara gör det inte lättare för mig att komma ihåg vem som är vem. Dostojevskij hör verkligen inte till några undantag.

Brott och Straff har ju en lista med alla namnen på första sidan, där det står vem som är vem, vilket underlättar betydligt.

För övrigt så tycker jag att boken är grymt bra. LÄS!!! Har dock inte läst nåt annat av nämnda författare, vad rekommmenderas efter Brott och Straff?
Citera
2004-01-14, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Brott och Straff har ju en lista med alla namnen på första sidan, där det står vem som är vem, vilket underlättar betydligt.

För övrigt så tycker jag att boken är grymt bra. LÄS!!! Har dock inte läst nåt annat av nämnda författare, vad rekommmenderas efter Brott och Straff?

"Tales from the Underground", kanske? Det var rätt länge sen jag läste den dock, men den är kort och rätt så lättläst. I min garderob ligger fortfarande "Onda andar" och den bok som Dostojevskij själv så som sitt magnum opus, "Bröderna Karamazov", och väntar på att jag ska läsa dem. "Bröderna Karamazov" har jag försökt mig på, men satans svår var den, tyckte jag då i alla fall. Dessutom tyckte jag ett det var tre gånger så många namn att hålla reda på som i "Brott och straff".
Citera
2004-01-14, 18:02
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
"Tales from the Underground", kanske?

Och den svenska titeln är?
Citera
2004-01-14, 18:03
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Och den svenska titeln är?
"Anteckningar från ett källarhål".
Citera
2004-01-14, 18:05
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
"Anteckningar från ett källarhål".

Fan vad dåligt! Den finns bara som ljudupptagning på mitt bibliotek.

EDIT: Kan man be dem beställa hem böcker?
Citera
2004-01-14, 18:15
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Fan vad dåligt! Den finns bara som ljudupptagning på mitt bibliotek.

EDIT: Kan man be dem beställa hem böcker?
Vad är det för sorts bibliotek? En mindre filial kan beställa böcker från sitt huvudbibliotek. Ett huvudbibliotek har möjligheten att fjärrlåna från bibliotek i andra kommuner fast ibland är det lite kinkigt när det gäller skönlitteratur.
Om ditt bibliotek är en filial så borde du kunna få hem boken.
Citera
2004-01-14, 18:36
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Vad är det för sorts bibliotek?

http://www.kultur.halmstad.se/halmstad/sv/
Citera
2004-01-14, 19:06
Medlem
snapcases avatar
My bad. Glömde att den finns utgiven med titeln "anteckningar från källarhålet" också. Den finns tydligen på Halmstads bibliotek men är tyvärr utlånad.
Sorry, kan inte reservera den åt dig
Citera
2004-01-14, 19:15
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
My bad. Glömde att den finns utgiven med titeln "anteckningar från källarhålet" också. Den finns tydligen på Halmstads bibliotek men är tyvärr utlånad.
Sorry, kan inte reservera den åt dig

Det fixar jag själv!
Tackar ödmjukast för upplysningarna.

Kortfattat, vad handlar den om?
Citera
2004-01-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
"Tales from the Underground", kanske? Det var rätt länge sen jag läste den dock, men den är kort och rätt så lättläst. I min garderob ligger fortfarande "Onda andar" och den bok som Dostojevskij själv så som sitt magnum opus, "Bröderna Karamazov", och väntar på att jag ska läsa dem. "Bröderna Karamazov" har jag försökt mig på, men satans svår var den, tyckte jag då i alla fall. Dessutom tyckte jag ett det var tre gånger så många namn att hålla reda på som i "Brott och straff".

Är inne på slutet av bröderna karamazov nu och jag måste be dig att ge den en chans. Dostojevskij skriver ju själv i inledningen att själva boken är egentligen den andra hälften. Den första (de 4-500 första sidorna, ) hälften är bara en introduktion av alla personer. Rätt seg, men tyvärr nödvändig. När man väl kommer förbi det och mordet utförs är den riktigt intressant och frågorna som karaktärerna ställs inför är intressanta även för en läsare idag. En ny karaktär introduceras i andra halvan också, pojken kolja karoktin (han som blir knivhuggen i början), och just den personbeskrivningen är något av det bästa jag någonsin läst.

Boken är jobbig och rätt tråkig i början, men genomlid för belöningen kommer i andra halvan.

För övrigt måste jag säga att jag aldrig förstod mig på "Idioten". Tyckte den var dötrist, helt igenom. Någon som speciellt uppskattar den?

edit: Ett tips för folk som är lite nya på dostojevskij. Det är ju som du säger Caine, att han har minst sagt många personer! Men mitt tips är att inte bry sig för mycket om man inte håller reda på alla för det brukar lösa sig i slutet. Det är inte jätteviktigt om man inte kan allas namn. Men sen blir det ju ännu jobbigare då alla ryssar har cirka 17 namn och kallas lite olika för vad sinnestämmningen är och så. Men personregistrena som brukar finnas i början finns där för en anledning,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in