• 1
  • 2
2009-10-02, 20:33
Medlem
Hejsan. Jag ber om ursäkt om det redan finns x antal trådar om just detta ämne, men jag tänkte använda denna tråd för att uppdatera om hur det går och just mina frågor om min uppkommande server. Om moderatorn tycker detta inte passar sig så säg gärna till och skicka min tråd till PK.

Nåja, nu till saken. Jag har bestämt mig för att ta till vara på någon av mina gamla burkar och göra en hemserver. Har bestämt mig för någon linuxdistro, men inte riktigt vilken. Skulle kunna ta det i den officiella tråden men jag tar den här. Vilken distro passar bäst till en hemserver? Ubuntu? Fedora?

Skulle dessutom ha lite riktlinjer om vad jag behöver och kanske förslag på guider som skulle kunna tänkas hjälpa mig på vägen. Vad jag tänkte ha på min server är möjligtvis en WoW Arena server, ftp-hosting (för privat bruk) och möjligheten till att agera server för en hemsida.

Alla förslag, idéer och tankar välkomnas!

MVH Hinken
Citera
2009-10-02, 20:48
Medlem
junks avatar
Fedora om du tycker rpm och yum pakethantering är top notch, annars som resten av världen som gillar .deb och apt Debian eller Ubuntu. Debian är generellt stabilare med lite äldre paket i vissafall än Ubuntu som kommer med två releaser per år.

Mest en smaksak alltså allt du nämner är en baggis att sätta upp.
Citera
2009-10-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Fedora om du tycker rpm och yum pakethantering är top notch, annars som resten av världen som gillar .deb och apt Debian eller Ubuntu. Debian är generellt stabilare med lite äldre paket i vissafall än Ubuntu som kommer med två releaser per år.

Mest en smaksak alltså allt du nämner är en baggis att sätta upp.

Jag har arbetat med flera linux distros förut, men vad är rpm och yum? Och vad är de stora skillnaderna?

En sak till, jag tänkte ställa burken i min garderob och köra remote. Funkar det? Alltså kan jag göra exakt till 100% genom remote som om jag satt vid datorn själv?

Hur ska jag börja? Installera en distro genom en live-cd antar jag? Behövs en speciell distro och vilka program behövs för att hosta t.ex. en server?

En till fråga, som jag förstått det spelar prestandan på burken inte så stor roll. Har ju bara gamla datorer som var superbra runt 2000. Duger den tror ni?
Senast redigerad av KollaEnHink 2009-10-02 kl. 21:00.
Citera
2009-10-02, 20:59
Medlem
junks avatar
yum = red hat/fedora pakethanterare
apt = Debian/Ubuntu pakethanterare

används föratt patcha och installera paket tex. installera Apache webserver.
apt-get update && apt-get install apache2
yum install httpd

Om du kör med gui så finns det en grafiskvariant som du kan göra samma sak med.

Om du kör utan gui kan du fjärrstyra med SSH annars med gui så använd VNC.
Enklast är det nog om du tar en dist du kört förut.
Citera
2009-10-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
yum = red hat/fedora pakethanterare
apt = Debian/Ubuntu pakethanterare

används föratt patcha och installera paket tex. installera Apache webserver.
apt-get update && apt-get install apache2
yum install httpd

Om du kör med gui så finns det en grafiskvariant som du kan göra samma sak med.

Om du kör utan gui kan du fjärrstyra med SSH annars med gui så använd VNC.
Enklast är det nog om du tar en dist du kört förut.

Blir nog att installera Ubuntu då jag använt apt förut, och tycker det är smidigt. Min kompis gör genom något som heter putty till sin server. Funkar det bra?

Ska man göra med TightVNC eller vanliga?
Citera
2009-10-02, 22:31
Medlem
Ska jag ladda ner Server Edition eller Desktop edition av Ubuntu? Dem rekommenderar också Xubuntu för äldre datorer, vad tycker ni?
Citera
2009-10-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KollaEnHink
Ska jag ladda ner Server Edition eller Desktop edition av Ubuntu? Dem rekommenderar också Xubuntu för äldre datorer, vad tycker ni?
Skillnaden på Ubuntu Desktop edition och Server edition är att server edition levereras utan X och utan massvis med program som du troligtvis inte kommer utnyttja på en server. Server edition bör vara det självklara valet. Tja, i början är det knepigare att styra allt från terminalen, men när man väl kommer igång inser man hur effektivt det faktiskt är. Du behöver inte X på en server, det finns ingen som helst anledning, om du nu av någon anledning inte måste köra en applikation som endast finns som grafiskt gränssnitt.
Citera
2009-10-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woicer
Skillnaden på Ubuntu Desktop edition och Server edition är att server edition levereras utan X och utan massvis med program som du troligtvis inte kommer utnyttja på en server. Server edition bör vara det självklara valet. Tja, i början är det knepigare att styra allt från terminalen, men när man väl kommer igång inser man hur effektivt det faktiskt är. Du behöver inte X på en server, det finns ingen som helst anledning, om du nu av någon anledning inte måste köra en applikation som endast finns som grafiskt gränssnitt.

Okej tack. Ska dra in skiten på datorn imorgon eller i veckan. Men kan jag t.ex. installera distron på burken, fixa så den kommer in på internet och sedan köra genom remote? Alltså behöver jag göra någonting genom GUI eller kan jag göra allt genom terminal? Skulle vara skönt att bara dra ut burken, installera linux och sedan ställa in den i garderoben igen och köra allt från den här datorn.
Citera
2009-10-02, 23:29
Medlem
Skulle även uppskatta om någon tog sig tid att prata med mig över PM eller msn om jag har någon snabb fråga så jag slipper posta den här och vänta på svar PMa mig om ni känner att ni har ork att hjälpa till.
Citera
2009-10-02, 23:44
Medlem
Mitt tips är att dra en seriekabel till maskinen och köra en konsol på den. Då kan du få ut startmeddelanden, debugdumpar etc. och ha ett rootskal permanent tillgängligt utan ssh på nätverket, med allt vad det medför.
Citera
2009-10-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Mitt tips är att dra en seriekabel till maskinen och köra en konsol på den. Då kan du få ut startmeddelanden, debugdumpar etc. och ha ett rootskal permanent tillgängligt utan ssh på nätverket, med allt vad det medför.

Hur menar du med att dra en seriekabel till datorn? Och "att ha ett rootskal permantent tillgängligt utan ssh på nätverket, och allt vad det medför"? Vet vad SSH är men förstår inte vad du menar med resten.
Citera
2009-10-02, 23:55
Medlem
sommarlovs avatar
Skönt att se någon vågar säga att han inte förstår vissa saker.

Hoppas ni är sköna tillbaka med bra svar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in