2009-10-02, 17:50
Medlem
Phass avatar
Vet faktiskt inte riktigt i vilket forum detta hör hemma, skriver här i alla fall.

Har partionerat upp min hårddisk i två delar. En C: och en F: disk. på C: ligger XP1 och på F: ligger XP2. XP2 fungerar som en slags sandbox miljö, där jag gör lite precis vad som helst, laddar ned virus och annat idiotiskt t.ex. XP1 är min 'rena' installation. Där gör jag bankärenden, spelar spel, loggar in på sidor osv. Alltså är det viktigt att XP1 hålls ren från virus.

XP1 och XP2 hittar ju varandra när jag går in på den här datorn. Jag kan t.ex. föra över en fil från XP2 till XP1. Därför känns det även som att virus jag får på XP2, väldigt enkelt kommer kunna sprida sig till XP1. Detta vill jag på något sätt förhindra. Jag har sökt lite lätt på google och även här på Flashback. Utan att egentligen ha hittat något utav värde.

Efter lite funderingar kom jag i alla fall på en egen idé. Ifall jag krypterar båda diskarna, kommer jag ju inte längre ha access till dom samtidigt, såvida jag inte mountar en av dom. Vilket jag givetvis inte kommer att göra. Då borde alltså inte virus kunna sprida sig från en disk till en annan, eller?

Kanske finns det något lättare sätt?
Citera
2009-10-02, 18:25
Medlem
sprututs avatar
Man borde ju kunna avmontera disken men vet inte hur man gör det i xp.
Du kanske kan begränsa tillgången av den igenom att gå till Diskhantering, högerklick och egenskaper på "Disken som ska begränsas", säkerhet.
Citera
2009-10-02, 18:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mer support än en diskussion.

Tråd flyttad //Mod
Citera
2009-10-02, 19:48
Medlem
sommarlovs avatar
När alla hade Pata-diskar fanns det en hårdvaruswitch som valde aktiv hårddisk...

Men du kanske hittar något för Sata också...
Citera
2009-10-02, 21:33
Medlem
hasenfrasens avatar
vmware player eller virtual pc är kanske lättare att hantera i en osäker miljö. Filer överför du enklast via det virtuella nätverket dvs du mappar en disk i den virtuella maskinen mot den den dator som den körs på. Jag använder vmware workstation och kör xp, vista, w7 och ubuntu sandlådat.
Citera
2009-10-02, 22:24
Medlem
precis som sprutut är inne på...
har inte testat detta själv, men skulle det inte fungera att du bara undviker att tilldela respektive enhet en enhetsbeteckning?
Har svårt att tro att någon konfigurerar ett virus som granskar partitioner som inte är "mountade"
Citera
2009-10-03, 03:38
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
vmware player eller virtual pc är kanske lättare att hantera i en osäker miljö. Filer överför du enklast via det virtuella nätverket dvs du mappar en disk i den virtuella maskinen mot den den dator som den körs på. Jag använder vmware workstation och kör xp, vista, w7 och ubuntu sandlådat.
Fungerar tyvärr inte. För tunga applikationer kommer att köras på båda operativsystemen.
Citat:
precis som sprutut är inne på...
har inte testat detta själv, men skulle det inte fungera att du bara undviker att tilldela respektive enhet en enhetsbeteckning?
Har svårt att tro att någon konfigurerar ett virus som granskar partitioner som inte är "mountade"
Du har svårt och tro, men det är möjligt ?
Citera
2009-10-03, 10:28
Medlem
HD Docka

Så kan man byta disk bara.
Då borde det inte var någon risk att virus sprids från det ena systemet till det andra.
En sådan här borde duga.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=C...20CTM-1322%20S
Citera
2009-10-03, 10:53
Medlem
Synd att du bara har 1 hårddisk.
Hade du haft 2 st där var och en hade Win installerat hade du bara behövt ta bort kablarna till den ena hårddisken. Då om datorn / moderkortet inte var för gammal hade man i bios ("Hard disk boot priority" namnet varierar) kunnat välja vilken hårddisk (USB minne) att starta datorn från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in