2009-10-01, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brunnshotellet i Ronneby - norra Europas största träbyggnad - härjades av en våldsam brand natten till den 21 november 1959.

Larmet kom klockan 00.40 och klockan 01.15 var byggnaden jämnad med marken. Den väldiga träbyggnaden brann som en fackla.

Fem brandkårer - Ronneby och Kallinges samt industribrandkårerna vid Kockums, Limhamn och flyget - lyckades emellertid rädda de många närliggande villorna. Brott kunde dock aldrig styrkas.

Vid denna tid tog nästan alla för givet att det var en tragisk olycka. Efterhand under 1960 och 70-talen härjade en pyroman inte långt från Ronneby. Han var lika svår att komma åt som "Gryningspyromanen" i våra dagar. Denne pyroman i Blekinge kan ev. ha hetat Rune eller så kallades han för Rune i NKK. I någon upplaga under 2000-talet har denne pyroman tagits upp.

"Rune" åkte runt på sin moped och anlade bränder. Vid några tillfällen åkte han dit. Satt också på mentalsjukhus. Han skrev även elaka brev och hånade polisen för att dessa skulle ha varit inkompetenta.

Vid branden i Ronneby var denne man 17 år och hade tillgång till en moped. Polisen misstänkte att hans första pyromandåd kunde mycket väl ha varit just denna träbyggnad. Ev. kan det ha varit någon mera brand 1959 som han anlade?

Den misstänkte mordbrännaren bodde i Hallabro där han var en mycket välkänd herre. I dessa trakter hade ett 30-tal bränder anlagts under 1960 och 70-talen. Han hade ett mycket långt brottsregister.

Denne mordbrännare tog hemligheterna med sig i graven. Han avled 1991 endast 49 år gammal.

Någon som har hört talats om den kanske värste brottslingen i Blekinges kriminalhistoria förut? Kanske med ytterligare information?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-10-01 kl. 21:59.
Citera
2010-08-30, 23:26
Medlem
Vad jag har hört rörande Brunnshotellet av trä, så var det en anlagd brand. De rykten jag hört säger att branden anlades för att hotellet var för dyrt att renovera. Personen som tuttade fyr (eller personerna alternativt de som beställde jobbet) hade alltså en koppling till byggnaden (högt uppsatt?).
Citera
2010-09-01, 02:08
Medlem
parasitess avatar
det var anlagt o enligt de flesta,av kommunen själva.Jag har hört att detta var en dyr byggnad att driva som hotell o Ronneby behövde nåt nytt o fräscht som skulle dra hit turister.Men vem vet enligt Sydöstran vet en gammal Ronneby journalist vid namn Stig Martinsson vem det var.

http://www.sydostran.se/index.80734---1.html
Senast redigerad av parasites 2010-09-01 kl. 02:15.
Citera
2010-09-02, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anlagd brand?

Tack för denna intressanta information från er båda.

Har misstänkt hela tiden att branden av det gamla trähotellet i Ronneby var just anlagd.
Citera
2016-12-28, 08:29
Medlem
motarbetars avatar
Mega bump på denna tråden!

Jag har hört mycket om denna Rune. En känd polis i Ronneby som var hundförare tog fast han en gång när han hade tuttat fyr på ett hus uppe i Hallabro. Då spände polisen fast honom i ett träd ganska så nära branden så han skulle få känna lite smärta utav det han åstadkommit.

Han brände även ner Hallabros finaste villa, en gammal groshandlavilla. Alla säger att det va han som tuttade fyr på Brunnshotellet.

Alla runt omkring i byarna va livrädda för honom.

Rune umgicks med ett annat orginal väldigt mycket. Dom brukade åka runt på en flakmoped fulla och glada. En dag skulle de åka och bada men då drunknade hans kompis, spekulerades i att dom hade börjat bråka och att Rune dränkte honom.

Jag kan få fram mycket information om denna man då min släkt kände honom. Jag är för ung så hann aldrig få träffa honom. Men har träffat hans syster många gånger, och hon är en genomsnäll människa. Även bara hon kvar i livet. Alla syskonen dog relativt unga. Någon fick ett lastbilsflak över sig och pyromanen Rune ramlade ner för trappan i sitt hus och bröt nacken.
Citera
2016-12-28, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Satte skräck i bygden under årtionden.

Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Mega bump på denna tråden!

Jag har hört mycket om denna Rune. En känd polis i Ronneby som var hundförare tog fast han en gång när han hade tuttat fyr på ett hus uppe i Hallabro. Då spände polisen fast honom i ett träd ganska så nära branden så han skulle få känna lite smärta utav det han åstadkommit.

Han brände även ner Hallabros finaste villa, en gammal groshandlavilla. Alla säger att det va han som tuttade fyr på Brunnshotellet.

Alla runt omkring i byarna va livrädda för honom.

Rune umgicks med ett annat orginal väldigt mycket. Dom brukade åka runt på en flakmoped fulla och glada. En dag skulle de åka och bada men då drunknade hans kompis, spekulerades i att dom hade börjat bråka och att Rune dränkte honom.

Jag kan få fram mycket information om denna man då min släkt kände honom.
Jag är för ung så hann aldrig få träffa honom. Men har träffat hans syster många gånger, och hon är en genomsnäll människa. Även bara hon kvar i livet. Alla syskonen dog relativt unga. Någon fick ett lastbilsflak över sig och pyromanen Rune ramlade ner för trappan i sitt hus och bröt nacken.

Mycket intressant information gällande den här märklige mannen.

Att folk i dessa trakter var livrädda för honom kan man mycket väl förstå.

Så Rune ramlade ner för en trappa i sitt hus och bröt nacken. Antar att det skedde i fyllan och villan.

Skaffa gärna fram mycket mera information om denne man som satte skräck i en hel bygd under så många år.
Citera
2016-12-28, 17:59
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket intressant information gällande den här märklige mannen.

Att folk i dessa trakter var livrädda för honom kan man mycket väl förstå.

Så Rune ramlade ner för en trappa i sitt hus och bröt nacken. Antar att det skedde i fyllan och villan.

Skaffa gärna fram mycket mera information om denne man som satte skräck i en hel bygd under så många år.

japp, ska återkomma i tråden så fort jag nystat lite mer i det. Satt med släkten, tror det var i våras och pratade väldigt länge om denna herren. Blev väldigt intresserad utav alla historier om denna karl.
Även farsan min tycker denna mannen va väldigt speciell.

De sa även att han va överintelligent och att det helt enkelt slog runt för han. Tror även att han höll på att uppfinna saker och byggde hemma gjorda bomber. Om jag inte minns fel så blev han antingen mobbad som ung, eller hade polisen gett sig på honom när han va ung och därav detta hat mot samhället.

Morsan blev alltid varnad som ung att aldrig prata med Rune eller vara nära hans hus. Inte så konstigt iofs då morfar som brandman fick rycka ut många gånger och släcka hans bränder.
Citera
2016-12-29, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nkk 2007.

Denne säregne och farlige man finns omskrivet i NKK 2007 på sidorna 401-416 under rubriken Mordbrännare tog hemligheten med sig i sin grav.

Kapitlet är skrivet av f. d. kriminalinspektör Conny Dahlman i Broakulla.

Det var efter branden då Hejans festplats i Backaryd som polisen på allvar började att intressera sig för Rune. Denna f. d. festplats utnyttjades som förrådsplats för spannmål. Kl. 03.00 natten mot 1976-10-06 som räddningskåren i Hallarbro larmades. Ett tidningsbud hade också larmat brandkåren i Ronneby.

I det tidiga 1970-talet hade Rune angripit två polismän med yxa så det var inte en helt ofarlig person.

Han kom att skriva en hel del brev då han var intagen på Gullberna. I ett från 1978 kunde det bl. a. låta så här: "Herr Överste Brandmästare Arhne Johnsson Övertecknad erkänner sig härmed vara Mytoman, Kleptoman, Svårt-Sinnessjuk, Brunns-hotellet 59, Johannishus-Sågen. (senaste).

Rune var vapenfixerad. I oktober 1982 anmäldes anonymt till polisen i Ronneby att Rune var den farligaste personen i Hallarbro fastän han då inte bodde där längre. Han hade flyttat till Ronneby. I föräldrahemmet kom då att göras en husundersökning. Där hittades en mängd vapen såsom uppborrade ollonpistoler och omgjorda signalpistoler för hagelpatroner. Även sju licensbelagda vapen påträffades. Annat "smått och gott" som påträffades som tillhörde Rune var ännu flera vapen, ammunition, sprängmedel, narkotika, hembränningsapparater samt hembränd sprit.

Den här mannens brottsregister blev långt: Flera mordbränder, misshandelsbrott, vapenbrott, hot mot tjänsteman, olaga hot, narkotikabrott, grova skadegörelser m. m.

Han avled 1991-10-20.
Citera
2016-12-29, 19:16
Medlem
obafgkms avatar
I Sveriges Dödbok 1901-2013 finns en Kurt Nils Rune B*#*ss#n (*=r, #=o) född 19420419 i Karlskrona men bosatt i Backaryd, Ronneby kommun. Enda skillnaden är att datum för dödsfallet är 1991-10-21.
Citera
2016-12-29, 19:20
Medlem
obafgkms avatar
1970 är han folkbokförd i Hallabro, 1980 i Lyckeby utanför Karlskrona och 1990 i Hallabro igen, på samma adress som 1970. Även en kvinna född 1907 bodde där både 1970 och 1990, lilla mamma kanske?
Citera
2016-12-29, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt person.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
I Sveriges Dödbok 1901-2013 finns en Kurt Nils Rune B*#*ss#n (*=r, #=o) född 19420419 i Karlskrona men bosatt i Backaryd, Ronneby kommun. Enda skillnaden är att datum för dödsfallet är 1991-10-21.

Tack för den här informationen.

Detta måste vara rätt person även om dödsdatumet skiljer på en dag. Antagligen felskrivet i NKK.
Citera
2016-12-29, 21:38
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den här informationen.

Detta måste vara rätt person även om dödsdatumet skiljer på en dag. Antagligen felskrivet i NKK.

Så är det säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in