• 1
  • 2
2009-10-01, 20:58
Medlem
Jag har kollat runt p utbildningarna p Chalmers och hittade precis en relativt ny utbildning vid namn Ekonomi och produktionsteknik 180HP (hgskoleingenjr).

Med tanke p att programmet r nytt s finns det inte s mycket info att hitta om det, frutom det som str p sjlva sidan. Drfr undrar jag om det finns ngon hr som kanske pluggar just det hr eller som har hrt ngot om utbildningen och grna kan bertta lite. Verkar det vara en bra utbildning eller r det bara strunt? r det vrt att lsa det, finns det goda mjligheter till karrir efter utbildning?

Alla svar uppskattas!
Citera
2009-10-01, 21:41
Medlem
andreews avatar
jag skulle inte vlja det. Som hgskoleingenjr har du alltid en civilingenjr som bossar ver dig, ven om utbildningen lter intressant. Ta en master utbildning, lnar sig i lngden, 2 r r vrt det.
Citera
2009-10-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreew
jag skulle inte vlja det. Som hgskoleingenjr har du alltid en civilingenjr som bossar ver dig, ven om utbildningen lter intressant. Ta en master utbildning, lnar sig i lngden, 2 r r vrt det.

Jobbar du? Eller pluggar du till civilingenjr?

Om du jobbar r jag frvnad av ditt svar. Oftast brukar det vara folk med doktorsgrad som bossar... vi andra low life (hgskoleingenjrer och civilingenjrer) mrks ingen stor skillnad. Folk finns p alla positioner, det handlar om instllning.
Citera
2009-10-01, 22:14
Medlem
andreews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottorocco
Jobbar du? Eller pluggar du till civilingenjr?

Om du jobbar r jag frvnad av ditt svar. Oftast brukar det vara folk med doktorsgrad som bossar... vi andra low life (hgskoleingenjrer och civilingenjrer) mrks ingen stor skillnad. Folk finns p alla positioner, det handlar om instllning.

pluggar till civ.ing p kth. Ja de tr klart. Men civ.ing leder oftast grupper av hgs.ing och leds av folk som leds av folk som leds av folk. verlag.
Citera
2010-04-13, 23:21
Medlem
BUMP

Vill grna veta samma som trdskaparn tack.

ville inget annat n att industriell ekonomi innan, men efter att ha lst p lite kan jag tnka mig att skippa civilingenjrsexamen och ta en hgskoleingenjrsexamen + master istllet, tycker att det kan vara minst lika roligt och mindre betygskrvande intagningspong. min andra frga r sledes ifall lnekurvan p en hgskoleingenjrs + master examen r likvrdig civilingenjrens generellt stt?
Citera
2010-04-15, 20:04
Medlem
Bjornens avatar
Vad som faktiskt inte framgr r att detta programmet p Chalmers faktiskt r ett av de f programmen dr man INTE har garantiplats fr Masterprogrammen. Eftersom det faktiskt inte r en lite-version av Industriell Ekonomi. Jag var p frelsningen sjlv dr det sa detta. Drfr skall jag inte heller ska det.
Nya program tenderar ju ven till att ha dlig kvalitet eftersom de inte har funnits s lnge och kurslitteratur osv kan vara dlig mm.
Bttre att ta en examen i maskiningenjr och bygga p med ekonomi eller liknande.
Citera
2010-04-24, 19:47
Medlem
Hrde ocks detta! s jag tog bort programmet frn min anskan idag tar ett av mina senare alternativ istllet. Tack fr bra info!
Citera
2010-09-05, 03:32
Medlem
Jag lser i tvan p detta program. Vi r allts den frsta rskullen studenter.

mnena i sig r ganska intressanta, men jag r nd lite skeptisk till hur mycket vi lr oss. Jag har pluggat ett halvr p Johanneberg och dr var kraven mycket hgre, trots att intagningspongen var lgre nr jag pluggade dr. Men det r nog mycket hur det r nr man jmfr Johanneberg och Lindholmen. Det r hgre krav dr, ven om vi p Lindholmen minst r lika kompetenta verkar inte lrarana inse detta och ger oss drmed lttare tentor.

Men programmet i sig r vl inga konstigheter. mnena r de de r, men det mrks vl att vi r frsta ret. Det finns vissa problem med kurserna vi haft som inte funnits tidigare och som drmed skapats just fr vrt program. Dr behvs en hel del vgledning ges.

Som jag ser det kommer programmet nog se bra ut p papper, men kunskaperna mellan rskull och rskull lr skifta en del, d en del ndringar lr gras p grund av att programmet r s nytt.

Jag har hrt att programmet har skapats p grund av att det har efterfrgats av arbetsmarknaden, s det mste ju vara positivt. Men jag r personligen lite rdd att vi inte gr s djupt p ngot mne, d programmet r ganska tvrvetenskapligt. Om ingen vill ha en p arbetsmarknaden fr man vl helt enkelt lsa en master.
Citera
2010-09-05, 04:47
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natthöken
Jag lser i tvan p detta program. Vi r allts den frsta rskullen studenter.

mnena i sig r ganska intressanta, men jag r nd lite skeptisk till hur mycket vi lr oss. Jag har pluggat ett halvr p Johanneberg och dr var kraven mycket hgre, trots att intagningspongen var lgre nr jag pluggade dr. Men det r nog mycket hur det r nr man jmfr Johanneberg och Lindholmen. Det r hgre krav dr, ven om vi p Lindholmen minst r lika kompetenta verkar inte lrarana inse detta och ger oss drmed lttare tentor.

Men programmet i sig r vl inga konstigheter. mnena r de de r, men det mrks vl att vi r frsta ret. Det finns vissa problem med kurserna vi haft som inte funnits tidigare och som drmed skapats just fr vrt program. Dr behvs en hel del vgledning ges.

Som jag ser det kommer programmet nog se bra ut p papper, men kunskaperna mellan rskull och rskull lr skifta en del, d en del ndringar lr gras p grund av att programmet r s nytt.

Jag har hrt att programmet har skapats p grund av att det har efterfrgats av arbetsmarknaden, s det mste ju vara positivt. Men jag r personligen lite rdd att vi inte gr s djupt p ngot mne, d programmet r ganska tvrvetenskapligt. Om ingen vill ha en p arbetsmarknaden fr man vl helt enkelt lsa en master.

Mnga som sger att det skulle vara "svrare p Johanneberg", bla dom som lser p Johanneberg kan eventuellt hlla med om att Civilingenjr lser lite mer teoretiska kurser men svrare har jag svrt att se utifrn mina erfarenheter.

Lst ngra fristende kurser p E och brjade nu lsa Elektro p Lindholmen.

Skall ta en ganska rak jmfrelse direkt. Digital och datorteknik har om man jmfr Johanneberg och Lindholmen, samma examinator, exakt samma kursplan, vad jag vet (hgst troligen) exakt samma kursmaterial.

Vi har gtt igenom ungefr halva digitalteknikboken p 3 veckor. P vilket stt skulle Lindholmen vara lttare. Sedan r det klart att menar man programmet EPT i sig s r det ju en annan sak.

BTW jvla massa tjejer i EPS klassen (1an).
Citera
2010-09-05, 23:31
Medlem
Jepp. Jag kan bara jmfra Maskin p Johanneberg med matten vi lst p EPI (lser tillsammans med Maskin & design hr p H) och den skiljer flera snpp.

Men sen har jag vnner som har gtt andra program p Johanneberg dr kraven inte verkar vara lika hga som jag tyckte de var p Maskin. Jag hoppas ju nd att ven vi fr en bra utbildning.

Jepp, vldigt mnga tjejer i ettan. Det r typ 2/3 tjejer i tvan med dr jag gr. Det r nog ordet "ekonomi" som lockar mnga.
Citera
2010-09-06, 00:18
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natthöken
Jepp. Jag kan bara jmfra Maskin p Johanneberg med matten vi lst p EPI (lser tillsammans med Maskin & design hr p H) och den skiljer flera snpp.

Men sen har jag vnner som har gtt andra program p Johanneberg dr kraven inte verkar vara lika hga som jag tyckte de var p Maskin. Jag hoppas ju nd att ven vi fr en bra utbildning.

Jepp, vldigt mnga tjejer i ettan. Det r typ 2/3 tjejer i tvan med dr jag gr. Det r nog ordet "ekonomi" som lockar mnga.

Problemet med EPT r troligen som redan nmnts att det r en ny utbildning.

Japp troligtvis r det s att Ekonomi lockar tjejer. Dom verkar dras till det...

Aprop matten s lser ni inte matte tillsammans med Elektro och Data? Har lite dlig koll n s lnge, men det r mnga tjejer p mattefrelsningarna och trodde dom kom frn EPT.
Citera
2010-09-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Mnga som sger att det skulle vara "svrare p Johanneberg", bla dom som lser p Johanneberg kan eventuellt hlla med om att Civilingenjr lser lite mer teoretiska kurser men svrare har jag svrt att se utifrn mina erfarenheter.

Lst ngra fristende kurser p E och brjade nu lsa Elektro p Lindholmen.

Skall ta en ganska rak jmfrelse direkt. Digital och datorteknik har om man jmfr Johanneberg och Lindholmen, samma examinator, exakt samma kursplan, vad jag vet (hgst troligen) exakt samma kursmaterial.

Vi har gtt igenom ungefr halva digitalteknikboken p 3 veckor. P vilket stt skulle Lindholmen vara lttare. Sedan r det klart att menar man programmet EPT i sig s r det ju en annan sak.

BTW jvla massa tjejer i EPS klassen (1an).

Urskta var det ett skmt? DigOdat var en av de enklaste kurserna jag har lst. Kanske drfr 91% av klassen blev godknd. Det r en introkurs fr att man ska slussas in bde i el/data- men ven universitetsvrlden. Oavsett vilka kurser du har plockat s har du inte ftt programmet, du har antagligen inte haft de dr omjliga kuggkvot 70% kurserna som du stter p frr eller senare.
Edit: Att ha dragit igenom halva boken p tre veckor r vl inte helt konstigt. Det r 7 lsveckor sen r det tenta. Lsvecka sju r det bara tentatal som gs igenom.... d borde ni vl ligga efter om ni inte hade dragit igenom halva boken i LV3?

Jag tog ngra extra kurser p Lindholmen fr jag tyckte det skulle vara intressant men jag blev besviken. Lrarna sjlva hade inte koll p saker som jag som student frvntades kunna. Mnniskorna dr var dessutom av en helt annan kvalitet n Johanneberg.

Man brukar sga att det mellaningenjren arbetar med (programvara, system, teknik) r utvecklat av civ. ing. Sga vad ni vill om doktorer, det r ingen som ser s mycket av dem och de r oftast inte speciellt handlingskraftiga. Kanske drfr de blev doktorander frn brjan....

Instmmer med Andreew fullt ut. En civ. ing. gr vrldens skillnad. Sga vad ni vill om att man kan bygga p tv r, det r inte samma sak. Civ. ing. lr sig teorin frn grunden medan mellaningenjrerna lr sig att tillmpa den. Som civ. ing. har man under tv-tre rs tid blivit frberedd med en teoretisk grund s man sedan kan tillgodogra sig den avancerade kunskapen som kommer i mastern. Som mellaningenjr har man gtt i skola i tre r s man kan brja jobba p mndag.

Det som jag dremot tycker r sjukt r att ingngslnerna r s nra varandra.
Senast redigerad av Lime113 2010-09-10 kl. 19:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in