• 1
  • 2
2009-10-01, 20:11
Medlem
Nån som är bekant med denna sköna shot?

Är iaf väldigt populär i finland som "Fisu" Ni kanske sett den tyska spriten Seaman's Shot? Liknande till den, men enligt mig är hemmagjord "Fisu" ännu bättre :P

Recept:

0,5l vodka
2 påsar fisherman's friends

Häll innehållet i påsarna i halvlitersflaskan och sett den i diskmaskinen tills den utlöses, sen i frysen tills den blivit kall, serveras iskall i shotglass, mycket fräsch

EDIT: antar att denna shot inte är speciellt vanlig i sverige, eftersom alla svenskar som jag pratat med stått som frågetecken
Senast redigerad av Samis 2009-10-01 kl. 20:15.
Citera
2009-10-01, 20:15
Medlem
Satkas avatar
Finns även som "FISK" i Danmark där jag drack den första gången. Känns väl mest som att tugga Stimorol en kall vinterdag?
Citera
2009-10-01, 20:16
Medlem
sitter bra då man känner sig någorlunda trög o slö, så känner man sig genast stark o fräsch efteråt
Citera
2009-10-01, 20:18
Medlem
Drack fisu när jag var i finnland.

Tyckte det smakade som dom där halstabletterna som är bruna. Dom som ser ut som små polly mao, brukar finnas på ica osv.
Edit.
Kanolds heter dom, här är en bild på påsen http://www.folkbladet.nu/wp-content/...9/01/b-807.jpg
Smakade bra mycket mer det än vad det smakade fisherman, iaf den jag drack.
Citera
2009-10-01, 20:20
Medlem
skas avatar
Är i Danmark nu ska snart gå till puben och fråga efter en fisk då ps alla danskar ser på oss som polacker
Citera
2009-10-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Drack fisu när jag var i finnland.

Tyckte det smakade som dom där halstabletterna som är bruna. Dom som ser ut som små polly mao, brukar finnas på ica osv.
Edit.
Kanolds heter dom, här är en bild på påsen http://www.folkbladet.nu/wp-content/...9/01/b-807.jpg
Smakade bra mycket mer det än vad det smakade fisherman, iaf den jag drack.

beror på krogen, för på vissa krogar så får man bara seaman's shot som går att köpa i alko, hemgjord fisu e enligt mig 10ggr bättre =)
Citera
2009-10-01, 22:08
Medlem
Thubbes avatar
Det jag inte hajjar är grejen med diskmaskinen.
Det är möjligt att jag är svinkorkad liksom men någon får gärna förklara. Ska flaskan vara öppen eller stängd (stängd är ju vad jag antar), och vad är meningen med att ha den i just diskmaskinen?
Ska det vara vodka i flaskan samtidigt eller ska man bara ha fisherman i en tom flaska?
Citera
2009-10-01, 22:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Det är möjligt att jag är svinkorkad liksom men någon får gärna förklara. Ska flaskan vara öppen eller stängd (stängd är ju vad jag antar), och vad är meningen med att ha den i just diskmaskinen?
Ska det vara vodka i flaskan samtidigt eller ska man bara ha fisherman i en tom flaska?

Sprit och karamell i stängd butelj. Det är värmen i diskmaskinen som får karamellen att lösas upp.
Citera
2009-10-01, 22:14
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Sprit och karamell i stängd butelj. Det är värmen i diskmaskinen som får karamellen att lösas upp.
Då fattar jag, tackar.
Citera
2009-10-02, 00:14
Medlem
azXigs avatar
Köpt den ett antal gånger i tyskland. Är nästan den ända sprit jag kan dricka rent. Funkar ypperligt för pluntan. Se upp för den svagare 20%-iga nere i Tyskland bara
Citera
2009-10-02, 00:25
Medlem
Fisu betyder fitta på älvdalska (dalmål)
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det går lite snabbare bara. Har man inte jättebrottom så är det onödigt.
Citera
2009-10-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe

Du ska köra igång diskmaskinen så det blir varmt om du inte förstod det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in