Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-10-05, 11:34
  #37
Medlem
ga_mannens avatar
Hur lång tid och vilken nivå bör man ligga på innan man går sin första match då?

Själv är jag 18 år och har tränat karate i ca 9 år och har ett svart bälte där, har även tränat kickboxning och kört mma i ett år och har tävlat en gång på sgl, dock med mindre kul resultat.

Om man skulle träna hårt ( mma, styrketräning, löpning) i något år och sedan åka till thailand i ett par månader bör jag vara rdo då för match?

Självklart är det individuellt men om ni gamla kampsportsrävar skulle till att ge en gissning ^^


För att återgå till TS, Hoppas att du gör detta till en lika intressant tråd som : nu jävlar ska jag bli bäst, tråden håll oss uppdaterade!
Citera
2009-10-05, 13:54
  #38
Medlem
shanghais avatar
ga_mannen: Eftersom du blir debutant så är det kanske en idé att köra enligt ett regelsystem som inte tillåter slag på marken. Låter även som din specialité är att fightas stående så att träna stående brottning är viktigt för dig.
Citera
2009-10-05, 15:13
  #39
Medlem
tjock-steffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ga_mannen
Hur lång tid och vilken nivå bör man ligga på innan man går sin första match då?

Själv är jag 18 år och har tränat karate i ca 9 år och har ett svart bälte där, har även tränat kickboxning och kört mma i ett år och har tävlat en gång på sgl, dock med mindre kul resultat.

Om man skulle träna hårt ( mma, styrketräning, löpning) i något år och sedan åka till thailand i ett par månader bör jag vara rdo då för match?

Självklart är det individuellt men om ni gamla kampsportsrävar skulle till att ge en gissning ^^


För att återgå till TS, Hoppas att du gör detta till en lika intressant tråd som : nu jävlar ska jag bli bäst, tråden håll oss uppdaterade!

Eftersom du tränat karate (tävlat?) har du förmodligen bra slag och sparkar så du bör ju koncentrera dig på att förbättra din brottning, både stående och på marken. Clinch, svep, kast, passeringar och lås. Det finns massor att lära från brottning, judo och bjj. Har du kört poäng-karate behöver du lära dig driva igenom teknikerna som man gör i fullkontaktfighting.

Träna på att använda dina tekniker tillsammans och mot olika motståndare så du kan kombinera dessa.

Det finns förmodligen inget rent teknikmässigt som du lär dig bättre i Thailand, de tränar dock väldigt hårt på ganska få tekniker (som du redan borde kunna) så de blir ju jävligt bra på dessa. Som motiverande och effektivt träningsläger kan nog en sån resa vara riktigt bra ändå.

Du kan gå matcher på låg nivå ganska tidigt. Det vore vettigt att sikta in sig på nån SW tävling för att få igång din brottning inför MMA-karriären. Det är bra träning och kul med små delmål.
Citera
2009-10-05, 16:33
  #40
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaveLikesRave
Tränat kampsport innan?

Nej det har jag inte, alltid varit sugen men det har inte blivit av. Kan tillägga att jag inte har proffs i ufc som mål med min träning. Däremot vill jag satsa hårt och bli "bra" både stående och på marken.
Citera
2009-10-05, 17:29
  #41
Medlem
DaveLikesRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Nej det har jag inte, alltid varit sugen men det har inte blivit av. Kan tillägga att jag inte har proffs i ufc som mål med min träning. Däremot vill jag satsa hårt och bli "bra" både stående och på marken.

Har ett par sköna råd att komma med isåfall. Börja träna kickboxning, brottning eller boxning för att få bra grunder innan du börjar mma.
Skaffa en boxningssäck, handskar, mitsar och tandskydd och en partner som vill uppnå samma sak som du. Jag & en polare gjorde så, och vi sparrade och tampades ett tag innan jag började mma. Mycket roligare om man har någon kamrat att motivera sig med dessutom .
Citera
2009-10-05, 18:00
  #42
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaveLikesRave
Har ett par sköna råd att komma med isåfall. Börja träna kickboxning, brottning eller boxning för att få bra grunder innan du börjar mma.
Skaffa en boxningssäck, handskar, mitsar och tandskydd och en partner som vill uppnå samma sak som du. Jag & en polare gjorde så, och vi sparrade och tampades ett tag innan jag började mma. Mycket roligare om man har någon kamrat att motivera sig med dessutom .

Har en kamrat som ska börja samtidigt som mig så den delen är fixad sålänge vi båda tycker att det är roligt och bestämmer oss för att fortsätta. Både det med att köpa mitsar och att träna kickboxning,brottning, boxning tar jag isånafall senare när jag vet att mma är något jag vill satsa på. Men tack för tipsen.
Citera
2012-04-15, 22:59
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarilynMonroe
Sen ska du självklart ha gener och talang för att tillhöra toppen. Det går bara inte att träna sig till champ!

dummaste ja hört.. du kan alltid träna tid till att bli proffs! man föds inte med talang man kan självklart ha lite fördel men det går ALLTID träna sig till sitt mål. Gener är också en fördel men som sagt finns det inget som står i vägen för en person att ta sig till toppen mer än såna som du
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback