2009-10-23, 22:53
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Har vart i alla ökända förorter i sthlm och även besökt Rosengård, men min röst går till Ronna i Södertälje som är ett riktigt skitställe. Men känns ändå mjäkigt för att vara en "hård" förort om vi jämför med vissa andra länder
Citera
2009-10-23, 23:35
Medlem
postals avatar
Rosengård är väl ingen förort?
Citera
2009-10-24, 00:54
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det var inte så berikat i Angered då.

Förvisso, men lite har det väl att göra med hur man definierar hårt. Hårda miljöer finns väl egentligen inte i Sverige, jag menar där gangsterism blir ett svar på miljön snarare än mest bara en fråga om poserande?
Det här tror jag var hårt på riktigt, däremot:
http://www.latinamericanstudies.org/...dits-roost.jpg
"Bandit's Roost" av Jacob Riis - gränd antagligen på Mulberry Street, Lower East Side, "Five Points": New York, anno 1887.
Senast redigerad av Överliggaren 2009-10-24 kl. 01:16.
Citera
2009-10-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Jag tror inte så mycket på de förorter som "alla" känner till - typ norrförorterna - Rinkeby Tensta Husby Akalla - visst, 90% är invandrare alla är arbetslösa osv - men stämningen är inte så farlig där för en svenne.

Värre med de södra förorterna utanför tunnelbanenätet - Flemingsberg, Vårby gård Alby Fittja osv. De känns lite mer "hotfulla"

Känns som att kriteriet för att räknas som en "hård" förort är att det är ett miljonprogramområde med en stor andel invandrare. Ska vi utgå från det kriteriet så har Stockholm väldigt många sådana områden, betydligt fler än vad som nämnts i den här tråden.

Skulle vilja ifrågasätta hela grejen med "hårda" förorter i Sverige, det finns inte. Det var någon som nämnde Södermalm och där tror jag man har sanningen, de farligaste områdena där flest brott begås är i stadskärnor där det finns krogar.
Citera
2009-10-24, 13:30
Medlem
WeedBenzoLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToraLiffa
Känns som att kriteriet för att räknas som en "hård" förort är att det är ett miljonprogramområde med en stor andel invandrare. Ska vi utgå från det kriteriet så har Stockholm väldigt många sådana områden, betydligt fler än vad som nämnts i den här tråden.

Skulle vilja ifrågasätta hela grejen med "hårda" förorter i Sverige, det finns inte. Det var någon som nämnde Södermalm och där tror jag man har sanningen, de farligaste områdena där flest brott begås är i stadskärnor där det finns krogar.

I stan finns det såklart flest brott i en stad men dom som gör brotten i stan bor oftast i "slum områden" men undantag finns ju självklart!
Citera
2009-10-24, 16:21
Medlem
William.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postal
Rosengård är väl ingen förort?

Rosengård är en invandrarort. Nej, men helt rätt är att Rosengård är en stadsdel i Malmö.
Citera
2009-10-25, 05:58
Medlem
Cruachans avatar
Vet inte riktigt vad vi menar med den hårdaste förorten, men min uppfattning är i alla fall att Rosengårds blattar är betydligt hårdare än de jag träffat i Göteborgs olika förorter (om Stockholm vet jag inget). De största skillnaderna verkar vara inställningen till svenskar, samt att i Göteborg talar faktiskt blattarna svenska, det gör man inte här. Brottsligheten verkar dessutom vara betydligt mer utbred här.
Citera
2009-10-27, 20:17
Medlem
Avsiktarens avatar
Nyligen inträffade en gruppvåldtäkt vid Kortedala torg och bingohallen på Kortedala torg rånades med. Kortedala gränsar till Bergsjön och man hör oftast om att saker händer i Kortedala så jag skulle säga att Bergsjön är Sveriges hårdaste förort.
Citera
2009-10-31, 13:28
Medlem
MoccaMasters avatar
Jag tror att, med undantag för Rosengård kanske, så finns de hårdaste förorterna i Stockholm. Det här beror helt enkelt på att storstadsklimatet, som i vårt puttiga land egentligen bara går att hitta just i Stockholm, i sig bidrar till en hårdare och mer cynisk känsla.

Detta tillsammans med det vanliga förortsgunget som man direkt känner om man kliver av tunnelbanan någonstans i närheten av Norsborg/Fittja/Alby eller ännu värre i några av stans nordvästra förorter.
Citera
2009-10-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Rosengård är ingen förort, det är en stadsdel i Malmö Kommun.
Förorter till Malmö är tex Vellinge, Lomma, Arlöv,Åkarp osv.
Och så Helsingborg så klart...
Undrar en grej, hur är mitt område Arlövs rykte ute i landet? Många invånare i Lund, där jag pluggar, ser det som ett område i klass med Paris invandrarförorter (Montfermeil?) Kanske just mitt umgänge som överdriver det så mycket, men även andra i Lund ser Arlöv som lite dåligare. Ni som känner till Arlöv, vad tycker ni om stället?

Arlöv är Malmös enda "miljonprogramsförort" som ligger som en riktigt förort, och inte stadsdel som Rosengård. Arlöv har jävligt varierad bebyggelse, med många invandrare i höghusen (många som inte vet nåt tror att Arlöv endast består av två större miljonprogramsområden), och mer svenskar i villa/radhusområdena. Här är skitbra btw, inte så som ryktet är (Iaf i Lund).
Senast redigerad av hålfena 2009-10-31 kl. 21:10.
Citera
2009-10-31, 21:42
Medlem
mishimas avatar
Kinky Afro har skrivit ett rätt roligt blogginlägg om ämnet.

http://www.kinkyafro.se/?p=779
Citera
2009-11-03, 19:10
Medlem
xdrs avatar
Tänkte droppa min uppfattning om olika förorter i göteborg, Kortedala skulle jag nog säga ligger rätt dåligt till om man ska säga "hårdast" i benämningen oskyldiga drabbas, dock har jag fått uppfattningen om att det bor en hel del kriminiella där. Bergsjön inte heller så direkt farligt för "Vanligt folk" Däremot har det skett ett uppsving för Hjällbo/hammarkullen/lövgärdet när det gäller oprovocerat våld så någon av dom hamnar nog på min topp tre.

Biskoppsgården och backa har jag inte spenderat så mycket tid i så egentligen men det är en relativt sett otrevlig atmosfär där, även på dagen. Frölunda söder om Frölunda torg undviker jag i möjligaste mån.

Att Förorterna i nordost skulle ha någon samhörgighet är dock rent bullshit, då "delningen" går vid gamlestadstorget pga att spårvagnslinjerna splittas där.

Så:
Frölunda (söder om frölunda torg) Briljantgatan utmärker sig dock.
Backa/Biskopsgården Blendas Gata någon?
Hjällbo (möjligtvis är jag partisk då jag tyckte hammarkullen var rätt mysigt när jag bodde där.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in