Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-29, 17:22
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
Diskussionen om vilken förort som är hårdast i Sverige dyker upp i en del trådar som sidodiskussioner och jag har inte hittat någon tråd som behandlar ämnet i en enskild tråd, så här är den!

Nu senast i tråden om SVT-dokumentären "Älskade, hatade förort" om Lövgärdet i Göteborg kom diskussionen om Göteborg hade lika hårda förorter som Stockholm eller Malmö. Ofta känns det som att personen som bor i samma stad anser just sin stad har de tyngsta förorterna.

Själv sätter jag min röst på Rosengård. Hela Malmö har ett betydligt hårdare klimat än Stockholm och Göteborg och det märks även längst ner i samhällsstegen som i Rosengård. Detta är nog den enda förorten där jag verkligen känt mig ovälkommen i och jag tror inte vi är långt ifrån ett "no-go-area" för vita i delar av Rosengård. Dit har vi långt tills det blir något sådant i Lövgärdet, Hammarkullen, Rinkeby, Alby, Gottsunda.

Rosengård var det första området där bränder och stenkastning tog ordentlig fart. Redan när förortskravallerna i Paris började så sa jag att Rosengård skulle va först ut när detta kom till Sverige, och jag fick rätt.

Det som skiljer Rosengård från förorterna i Göteborg och Stockholm är att Rosengård inte är någon förort som ligger långt ute på någon tunnelbanelinje långt från Centrum, Rosengård är mer stadsdel i Malmö.

Stockholm - Göteborg - Malmö - Mindre städer/orter = hur mycket skiljer sig förorterna åt?

Vilken är Sveriges hårdaste förort? Ingen listtråd nu, försök motivera ditt svar.
Citera
2009-09-29, 17:30
  #2
Medlem
Kalasponnys avatar
Jag tror jag får säga att Göteborgsförorter inte är särskilt hårda, iallafall inte Lövgärdet, själva Angered och de andra östliga förorterna. Utan att ha erfarenhet av Backa så har jag intrycket att de har mest skit där, tänker b.la. på gänguppgörelserna, bränderna etc.

Det är nog Rosengård som följs av Rinkeby när det kommer till hårdhet.
Citera
2009-09-29, 17:51
  #3
Medlem
Fbadgers avatar
Att bränna bilar och kasta lite sten skulle jag inte klassa som hårt , och att det oftast inte varit personer bosatta i Rosengård utan uttråkade ungar från hela Malmö.
Jag nominerar därför Helsingborgs förorter Hasslarp och Kattarp för den mer hårda organiserade känslan.
Kände mig alltid jävligt spak när jag var där , fick döds ångest så fort någon startade en moppe.
Citera
2009-09-29, 18:11
  #4
Medlem
jokers avatar
Med tanke på att Rosengårdsborna känner sig tryggare än malmöborna i genomsnitt och dessutom har rekordhögt (för riket, någonsin) förtroende för polisen så låter det ju inte direkt som något stenhårt gangstergetto. Don't believe the hype!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ros...gghet-1.952280
Citera
2009-09-29, 18:14
  #5
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Med tanke på att Rosengårdsborna känner sig tryggare än malmöborna i genomsnitt och dessutom har rekordhögt (för riket, någonsin) förtroende för polisen så låter det ju inte direkt som något stenhårt gangstergetto. Don't believe the hype!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ros...gghet-1.952280


Det är ju som Fbadger säger, att det inte nödvändigtvis är Rosengårdare som ställer till det i Rosengård utan folk från hela Malmö.
Citera
2009-09-29, 18:14
  #6
Medlem
santanders avatar
bara några snubbar som kastar stenar och bränner bilar i rosengård..små wannab gangsters...skulle säga tensta, stockholm eller runt bersjön/hammarkullen/hjälbo gbg. av mina erfarenheter iaf
Citera
2009-09-29, 18:22
  #7
Medlem
Det finns en jävla massa provokatörer från andra ställen som gillar bråk rent allmänt och som kommer till oroshärdar för att stöka. Dessutom har en och annan verkat utnyttja dessa bilbränder för att fixa lite försäkringskulor. Dvs folk har tutta på sina egna bilar eller lejt någon - jag har hört detta från fler än ett håll.
Citera
2009-09-29, 18:23
  #8
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Det är ju som Fbadger säger, att det inte nödvändigtvis är Rosengårdare som ställer till det i Rosengård utan folk från hela Malmö.


Det där stämmer inte helt, bor själv i Malmö inte jättelångt ifrån Rosengård och nej, det är inte andra som åker dit för o ställa till det. Det gör dom så bra själva. Det är deras reaktion på "att samhället inte tar oss på allvar" som dom så fint formulerar det som.
Detta tar också form genom stenkastning mot bussar vilka otaliga gånger både har dragits in eller så har linjerna dragits om för att kringgå Rosengård.

Detta tillsammans med extrem trångboddhet, skadedjur/mögel. Stor andel invandrare som ej integreras och allmänt missnöje gör detta enligt mig Rosengård till en kandidat av Sveriges sämsta område.

Pratar vi endast våldsamheter så tycker jag personligen att Hermodsdal passar bättre in. Med skottlossning i tvättstugor, avstängda källare, folk utslänga från balkonger, pensionärsvåldtäkter, biljakter på gårdar/gräsmattor och dom vanliga gängbråken är detta enligt mig värre (och jag bor ca 500 m därifrån).


Föresten, välkomna till Malmö....
Citera
2009-09-29, 18:27
  #9
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Det där stämmer inte helt, bor själv i Malmö inte jättelångt ifrån Rosengård och nej, det är inte andra som åker dit för o ställa till det. Det gör dom så bra själva. Det är deras reaktion på "att samhället inte tar oss på allvar" som dom så fint formulerar det som.
Detta tar också form genom stenkastning mot bussar vilka otaliga gånger både har dragits in eller så har linjerna dragits om för att kringgå Rosengård.

Detta tillsammans med extrem trångboddhet, skadedjur/mögel. Stor andel invandrare som ej integreras och allmänt missnöje gör detta enligt mig Rosengård till en kandidat av Sveriges sämsta område.

Pratar vi endast våldsamheter så tycker jag personligen att Hermodsdal passar bättre in. Med skottlossning i tvättstugor, avstängda källare, folk utslänga från balkonger, pensionärsvåldtäkter, biljakter på gårdar/gräsmattor och dom vanliga gängbråken är detta enligt mig värre (och jag bor ca 500 m därifrån).


Föresten, välkomna till Malmö....


Stämmer det inte att kompisar, "kusiner" osv till Rosengårdare gärna hjälper till med uppståndelsen?
Citera
2009-09-29, 18:34
  #10
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Stämmer det inte att kompisar, "kusiner" osv till Rosengårdare gärna hjälper till med uppståndelsen?


Då jag inte är synsk går det ju självklart inte att utesluta att det finns någon som "hjälper till" men att benämna dessa som en betydande del av klientelet är bara ett dumt sätt att försöka skuldbelägga andra än de huvudansvariga.
Citera
2009-09-29, 18:42
  #11
Medlem
Awesomes avatar
Min personliga erfarenhet säger Rinkeby (läs mitt inlägg i tråden "Möten med mångkulturen 2.0"), men det kanske är Rosengård i alla fall?
Citera
2009-09-29, 18:57
  #12
Medlem
Rubarth23s avatar
Tror också någon av Rinkeby och Rosengård. Det snackas ju överlägset mest om Rosengård i medierna i alla fall, dock mest bilbränder och stenkasting...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback