Någon yoghurt/creme fraiche/(lätt)majonnäs-baserad sås är väl det jag första kommer att tänka på. Tomatsås kan visserligen passa, men ska en sådan bli god krävs en del arbete och mycket tålamod. Arbeta med smaksättare fram och tillbaka tills du hittar något som passar, finns som sagt oändliga variationsmöjligheter på detta tema.
Obs! Ovanstående är baserat på antagandet om att vi jobbar med bruktonfisk. Handlar det om färsk tonfisk blir det en annan femma.
Öppna burken, häll av oljan, blanda ihop en majonnäs, blanda majonnäs(OBS! Rikligt med majonnäs!), tonfisk och sambal. Voila! En härlig tonfiskchilimajoröra att stoppa mellan bröd eller äta med t.ex. ris och majs!
jag brukar skära lök och lägga i en gryta och låta den bli lite mjuk, hälla i en burk krossade tomater, majs eller gröna ärtor, en burk tonfisk och kryddor, oregano är fint att ha i
passar perfekt till både pasta, ris och potatis
plus att detta kok brukar, för min del, räcka tre gånger
De (ytterst få) gånger jag brukar bruktonfisk blir det ofta att jag gör någon form av tonfiskröra. Konsistensen på fisken är ju ingen höjdare i sig.
Majonnäs, dijonsenap, rödlök och kanske lite oliver är en bra grund. Sedan kan man lägga till annat och smaksätta lite som man känner. Kanske passar bättre på smörgås än till ris dock.
Häll 1 burk krossade tomater samt en till tre burkar tonfisk i en kastrull. Låt koka upp. Krydda med basilika, salt och svartpeppar. Låt såsen puttra i fem till tio minuter. Smaka av med salt och peppar. Serveras med ris eller pasta.
En enkel och prisvärd klassiker som alla gillar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!