2009-09-29, 22:41
Medlem
krillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfisken
Tack för tipsen.. finns mycket intressant. Antar att man improvisera lite..

Dessa går dock bort ganska rejält :P

Brutalt gott å köra med tomatsås smaksatt t.ex med basilika o oregano. Kör själv mkt den kombinationen, dom är billigast på ÖB!
Citera
2009-09-29, 22:45
Medlem
Riddarens avatar
En Wasabivinegrette möjligen:

DET BEHÖVS:

2 tsk wasabipasta
1 msk honung
4 msk risvinäger
2,4 dl olja, matolja och sesamolja efter smak
1 msk finhackad koriander
Salt och peppar

GÖR SÅ HÄR:

Vispa wasabin med honungen och risvinägern. Vispa ner oljan försiktigt. Tillsätt koriandern och smaka upp med salt och peppar.
Citera
2009-09-29, 22:50
Medlem
dePauls avatar
En fråga av intresse. Är det färsk tonfisk vi behandlar här eller är det burkvarianten?? Mitt svar var nämligen baserat på det senare alternativet.

~Paul~
Citera
2009-09-29, 22:56
Medlem
meepers avatar
Någon yoghurt/creme fraiche/(lätt)majonnäs-baserad sås är väl det jag första kommer att tänka på. Tomatsås kan visserligen passa, men ska en sådan bli god krävs en del arbete och mycket tålamod. Arbeta med smaksättare fram och tillbaka tills du hittar något som passar, finns som sagt oändliga variationsmöjligheter på detta tema.

Obs! Ovanstående är baserat på antagandet om att vi jobbar med bruktonfisk. Handlar det om färsk tonfisk blir det en annan femma.
Citera
2009-09-30, 21:51
Medlem
crackhitlers avatar
Det enda att göra med tonfisk på burk:

Öppna burken, häll av oljan, blanda ihop en majonnäs, blanda majonnäs(OBS! Rikligt med majonnäs!), tonfisk och sambal. Voila! En härlig tonfiskchilimajoröra att stoppa mellan bröd eller äta med t.ex. ris och majs!

GLHF
Citera
2009-09-30, 23:31
Medlem
jag brukar skära lök och lägga i en gryta och låta den bli lite mjuk, hälla i en burk krossade tomater, majs eller gröna ärtor, en burk tonfisk och kryddor, oregano är fint att ha i

passar perfekt till både pasta, ris och potatis
plus att detta kok brukar, för min del, räcka tre gånger
Citera
2009-10-01, 03:08
Medlem
Noblehoods avatar
Brukar för mig bara bli lite sweet chili sås till tonfisk här i hemmet.
Citera
2009-10-01, 08:18
Medlem
FF0000s avatar
tror currysås skulle vara grymt gott till.
Gärna med banan till, om du vågar.
Citera
2009-10-01, 11:33
Medlem
meepers avatar
De (ytterst få) gånger jag brukar bruktonfisk blir det ofta att jag gör någon form av tonfiskröra. Konsistensen på fisken är ju ingen höjdare i sig.

Majonnäs, dijonsenap, rödlök och kanske lite oliver är en bra grund. Sedan kan man lägga till annat och smaksätta lite som man känner. Kanske passar bättre på smörgås än till ris dock.
Citera
2009-10-01, 13:58
Medlem
Jag brukar köra en sötare soya (thailändsk dvs) eller terayaki till tonfisk och ris. Passar utmärkt!
Citera
2009-10-01, 16:33
Medlem
Softis...s avatar
Häll 1 burk krossade tomater samt en till tre burkar tonfisk i en kastrull. Låt koka upp. Krydda med basilika, salt och svartpeppar. Låt såsen puttra i fem till tio minuter. Smaka av med salt och peppar. Serveras med ris eller pasta.
En enkel och prisvärd klassiker som alla gillar.
Citera
2009-10-01, 16:41
Medlem
En god variant är creme fraiche/gräddfil, rödlök, majonäs, hackad inlagd gurka, curry och salt och peppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in