2009-09-29, 14:51
Medlem
Rutigs avatar
Tjena, jag har tänkt att köpa en ny hårddisk nu och jag undrar hur jag byter så att den blir C istället för min gamla (skall formatera och byta OS till windows 7). Det är SATA diskar båda två bara det att den som är C nu har ca 5 år på nacken och jag får ingen ro då jag har hört att livslängden ligger på ca 5år och vill inte få en oväntad krasch...
Citera
2009-09-29, 15:20
Medlem
Ta bort den gamla. Sätt in nya.
Ha bara 1 hårddisk och 1 CD/DVD brännare när du installerar för att slippa konstiga fel både nu och i framtiden (Ett av felen är att Windows vägrar starta
om den andra hårddisken tas bort, kraschar, dör, formateras. Finns flera andra fel).

När Windows CD/DVD skivan gjort sitt (du ser skrivbordet) kan du stänga av datorn och koppla in de andra eller skapa flera partitioner i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Kolla även i bios att den nya hårddisken är före den gamla i listan. Om den startar från fel finns "Hard disk boot priority" i bios i närheten av boot ordningen. Där kan man välja vilken hårddisk (USB minne) som datorn ska starta från när du har flera. Exakt text och genväg till meny beror på ditt moderkort.
Citera
2009-09-29, 16:44
Medlem
Rutigs avatar
tack för hjälpen, nu kommer en följdfråga då, kommer inte min gamla C disk att fortfarande tro att den är C när jag kopplar in den igen? inget som kan bli jobbigt där eller?
Citera
2009-09-29, 17:09
Medlem
Pol-Arns avatar
Eftersom den gamla hårddisken är ca 5 år så är den mindre än den nya va? och den heter säkert nått annat också. Så ha båda diskarna i når du installerar om och då kan du välja att formatera den gamla och sen formatera och installera Windows 7 på den ny den ny kommer då automatiskt att bli C: och den andra D: eller nått annat

ett tipps är att göra en liten C: partition ~30GB för att slippa förlora så mycket data om Windows skulle krascha.

Jag har alltid haft mer en en disk i när jag har installerat Windows och det har aldrig krånglat för mig.
Senast redigerad av Pol-Arn 2009-09-29 kl. 17:12.
Citera
2009-09-29, 17:14
Medlem
Om du installerat på det sättet jag skrev ovan blir C: hårddisken du väljer i bios att startar datorn från. Båda funka och kan byta fram och tillbaka utan att förstöra för varandra.

Tex. Väljer du nya i bios, blir nya C:
Väljer du gamla blir gamla C: tills du startar datorn och väljer i bios.

Viktigt:
1 Du måste ha installerat med bara 1 hårddisk och 1 CD/DVD etc
2. Se skrivbordet minst 1 gång efteråt när nya fortfarande är ensam hårddisk.

Edit:
Pol-Arn:
Provat att ta bort alla andra en gång Pol-Arn och se om Windows startar.

Många andra har inte haft sådan tur. Det finns massor av trådar om andra konstiga problem som man lätt undviker genom att ta bort ALLA andra hårddiskar / CD/DVD om man har flera när man installerar. Orkar inte rada upp flera exempel.
Senast redigerad av panpo98 2009-09-29 kl. 17:34.
Citera
2009-09-29, 19:05
Medlem
Rutigs avatar
tack för hjälpen! har hört att w7 kan krångla om man kör det från något annat än C därför har jag varit lite orolig

surt att min brännare har gett upp nu >.< vill man ha något måste man tydligen kämpa för det =/ inget serverat på silverfat här inte
Citera
2009-09-29, 21:37
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutig
tack för hjälpen! har hört att w7 kan krångla om man kör det från något annat än C därför har jag varit lite orolig

surt att min brännare har gett upp nu >.< vill man ha något måste man tydligen kämpa för det =/ inget serverat på silverfat här inte
Hårddisk-krångel med W7 som jag har upplevt är att i 64bits-versionen så får man "corrupt disk" redan efter ett par reboots om man inte formaterar hårddisken i installationen utan väljer att installera på en redan formaterad partition. Har testat det ett par gånger och samma sak har hänt bägge gångerna. Så: låt W7-installationen formatera hårddisken så ska det gå fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in