• 1
  • 2
2009-09-29, 11:47
Medlem
blondiies avatar
I söndags vart min dotter 11 månader gammal. På söndag morgon fick hon sin sista slurk. Och jag har sån ångest över det hela!
Känner mig som en sån dålig mamma som sätter mina behov framför min dotters(Ville börja äta min medicin igen mot ADHD nu när jag studerar och kommer snart att börja på heltid)! Visst, hon blev ju inte mätt av bröstet längre, men det det är ju som ett sätt att knyta band. Hade ju kunnat vänta några månader till.

Förstår att det nog är ganska så normalt att man mår dåligt när man slutar amma, men behöver höra hur det var för er när ni slutade så man inte känner sig så ensam ändå.

Så! Hur gamla var era barn när ni slutade amma? Gick det bra att vänja av dom? Hur lång tid tog det för er innan era bröst slutade producera mjölk?
Och hur kände ni när ni slutade?
Citera
2009-09-29, 16:01
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiie
I söndags vart min dotter 11 månader gammal. På söndag morgon fick hon sin sista slurk. Och jag har sån ångest över det hela!
Känner mig som en sån dålig mamma som sätter mina behov framför min dotters(Ville börja äta min medicin igen mot ADHD nu när jag studerar och kommer snart att börja på heltid)! Visst, hon blev ju inte mätt av bröstet längre, men det det är ju som ett sätt att knyta band. Hade ju kunnat vänta några månader till.

Förstår att det nog är ganska så normalt att man mår dåligt när man slutar amma, men behöver höra hur det var för er när ni slutade så man inte känner sig så ensam ändå.

Så! Hur gamla var era barn när ni slutade amma? Gick det bra att vänja av dom? Hur lång tid tog det för er innan era bröst slutade producera mjölk?
Och hur kände ni när ni slutade?

Jag ammade mitt första barn tills han var 19 månader. Jag funderade aldrig på att sluta utan det avtog successivt. Sista tiden var det bara en mysig godnattslurk...och så insåg jag plötsligt att han var helt ointresserad och bara fånade sig med bröstvårtan .....

Tvåan ammar jag fortfarande...han är 18 mån nu...

Men du TS, du måste tänka på dig själv också. Behöver du din medicin så skall du inte vara orolig för att sluta amma. Barnet är så stort att det finns andra sätt att mysa och knyta an. Sen är det nog så för de flesta att det är lite sorgligt att sluta amma. Men du skall vara stolt över att du hållit på mycket längre än de flesta tycker jag.
Citera
2009-09-29, 16:19
Medlem
blondiies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Jag ammade mitt första barn tills han var 19 månader. Jag funderade aldrig på att sluta utan det avtog successivt. Sista tiden var det bara en mysig godnattslurk...och så insåg jag plötsligt att han var helt ointresserad och bara fånade sig med bröstvårtan .....

Tvåan ammar jag fortfarande...han är 18 mån nu...

Men du TS, du måste tänka på dig själv också. Behöver du din medicin så skall du inte vara orolig för att sluta amma. Barnet är så stort att det finns andra sätt att mysa och knyta an. Sen är det nog så för de flesta att det är lite sorgligt att sluta amma. Men du skall vara stolt över att du hållit på mycket längre än de flesta tycker jag.

Oj, du ammade ju väldigt länge! Hur är det under nätterna för dig?
Min vaknar hela natten och vill ha bröstet, eller ja, när jag ammade, fast det gör hon ju fortfarande men det har ju bara gått två nätter
jag vet som inte hur länge de flesta ammar, har en jämnårig som ammade tills hennes var 10 månader, annars vet jag som bara hur länge min mamma ammade alla hennes barn, så jag vet som inte hur länge " dagens" mammor ammar eller hur man nu ska uttrycka sig.
Citera
2009-09-29, 17:09
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
..och så insåg jag plötsligt att han var helt ointresserad och bara fånade sig med bröstvårtan.

En helt normal kille alltså
Citera
2009-09-29, 18:31
Medlem
OT raderat
//Moderator
Citera
2009-09-29, 19:48
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harikirii
Syftade mer på att hon ammade från tvåan men aja.

Det är väl okej att driva och hålla på i en tråd som spårar, men en för övrigt fullt seriös tråd med fullt seriösa inlägg ser jag inte varför man ska hålla på och larva sig...

Jag har för övrigt ingen aning om hur länge folk ammar, så jag googlade lite länkar som förhoppningsvis är till någon hjälp .

http://www.amningshjalpen.se/radgivn...ningslangd.htm

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2433

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=511840

Kanske intressant läsning från allas våran google...
Citera
2009-09-29, 20:33
Medlem
Snövits avatar
Oj vad länge ni verkar amma. Jag är med barn och hade nog planer på att amma typ 9 månader jag vill ju att pappan ska kunna vara hemma lika länge som mig med vårat barn.
Citera
2009-09-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Oj vad länge ni verkar amma. Jag är med barn och hade nog planer på att amma typ 9 månader jag vill ju att pappan ska kunna vara hemma lika länge som mig med vårat barn.

Man kan ju delamma, jag har ammat ett par av mina ganska länge, när de varit ca 18 månader har det rört sig om att amma på kvällen heller natten. Då började jag jobba när den ene var 5 månader, och den andre var nog runt året när jag började plugga igen.
Citera
2009-09-29, 20:52
Medlem
Ytterligare trams och tvåanskämt raderat. SailerRipley får en tillsägelse för 0.06.
Sluta fåna er nu.
//Moderator
Citera
2009-09-29, 20:56
Medlem
Jag var tvungen att sluta amma redan när min bara var ett par veckor. Hon bet sönder bröstvårtorna så att det blödde...men jag pumpade så hon fick bröstmjölk tills hon var 6 månader.
Citera
2009-09-29, 21:30
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit

Vi har faktiskt delat lika på föräldraledigheten. Ungefär 9 månader var båda gångerna. Lille har precis börjat på dagis. Men man kan amma länge även om man börjar jobba efter 8-9 månader (som jag). Från 5-6 månader börjar ju barnet äta annat på dagarna och bröstmjölken blir mer mysmat i sängen morgon och kväll och någon/några gånger på natten.

Just det, den icke läskunnige idioten som inte kan skilja på ammade tvåan (alltså barn två) och från tvåan kan krypa upp i sitt rövhål och dö. Du din stackars ensamma jävel som ingen vill ta i med tång lär aldrig att få några barn. Det är väl därför du är så bitter.
Senast redigerad av Ringblomma 2009-09-29 kl. 21:36.
Citera
2009-10-19, 21:13
Medlem
Här ammades det till lite över året. Jag behövde sen sova utan att bli väckt 5 gånger per natt av nån som bara blev halvmätt, annars så trivdes jag ypperligt med ammning. Det gick fantastisk bra, trodde det skulle sluta i katastrof men barnet fann sig i det jätte snabbt och sen var det som att bröstet aldrig funnits. Barn glömmer snabbt , till en mammas lilla sorg

Det tog ungefär 3 veckor innan mjölken försvann. Dom första dygnen gjorde det så ont så jag på allvar övervägde att amma tills ungen fyller 18
Senast redigerad av Verdande 2009-10-19 kl. 21:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in