2009-09-29, 10:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealart
Om man använder rätt kryddor på bajs kan även bajs vara ätbart =)

Om detta är en övertygelse som du står fast vid så tycker jag du ska bevisa den rent praktiskt.
Givetvis så kräver vi dokumentation av test och resultat i form av bild-, och ljudupptagning!
Citera
2009-09-29, 10:44
Medlem
sofoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Hur kommer det sig att uttryck som "Mild kryddning" är så vanlig förekommande på halvfabrikat och fryskäk? Mild sås går storslaget bra på kebabhak och pizzerior? Mild ost finns i storpack och är vanligt förekommande i familjens kylskåp medan starkare ost enbart finns i mindre förpackningar? Kort sagt, varför är svensken så rädd för smak och utgår ifrån att allting ska vara milt som standard och något mera kryddat som tillval?

// Roger P.

Tycker du att styrka är det samma som smak?
Citera
2009-09-29, 10:45
Medlem
wedges avatar
Alternativet till mild kryddning är ju inte enbart att dränka maten i chili, utan maten kan vara välkryddad utan att vara stark och dölja råvarornas smak.

I landet mellanmjölk så ska maten tydligen smaka så lite som möjligt, hushållsost istället för en vällagrad ost, Dennis hotdogs istället för en korv som faktiskt smakar kött, fiskpinnar istället för riktig fiskfilé etc.
Medelsvensson verkar även vara livrädd för andra kryddor än salt, peppar och grillkrydda.
Citera
2009-09-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ska den myten aldrig dö ut? Det finns många andra språk som har ord för lagom. Till och med japanskan, som inte en är besläktad med vårt språk. Andra länder har begrepp för "lagom", som engelskans "just right".

Nu har jag ingen koll på det hela, med tanke på att jag bara hört det som en my, men om det är som i engelskans "just right" så är det ju inget annat språk. Just right betyder inte samma sak som ordet "lagom" då 'just right' snarare betyder "helt okej" eller liknande.
Citera
2009-09-29, 11:10
Bannlyst
Vi har ju aldrig ätit kryddig mat i de norra delarna av europa. Eller
i de kalla delarna av Europa om du så vill.

Man kryddar endast maten i varma delar av världen, för att maten
inte håller sig fräsch på samma sätt som här "uppe".
Vi har ju mest saltat vår mat för att den ska hålla länge, men det
är ingen stark krydda direkt.

Sedan så hade vi inte tillgång till starka kryddor såsom paprika, chili,
vitlök, jalapenos, m.m, förr i världen. Vi hade endast tillgång till salt
och socker i bästa fall.

Så det ligger nedärvt i vår mathistoria, vi har aldrig lärt oss äta annat
än mild mat. Asiaterna äter ju för bövelen chili när de är 4-5 år bara!
Citera
2009-09-29, 11:34
Bannlyst
Förresten är du god RP eller ond RP nuförtiden?

Jag missade nog hela din goda RP session i början på 2009 på FB...
Citera
2009-09-29, 11:38
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Medelsvensson verkar även vara livrädd för andra kryddor än salt, peppar och grillkrydda.

Som sagt så tror jag att det där i mångt och mycket är en generationsfråga.
40-talisterna kryddar fortfarande i stor utsträckning maten så som de lärde av sina föräldrar.
Den yngre generationen är däremot mycket mer sugna på att experimentera med starka kryddor, som ju är ett relativt nymodigt inslag i vår matkultur.
Citera
2009-09-29, 12:05
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealart
Om man använder rätt kryddor på bajs kan även bajs vara ätbart =)

Källa på det?
Citera
2009-09-29, 12:06
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Som sagt så tror jag att det där i mångt och mycket är en generationsfråga.
40-talisterna kryddar fortfarande i stor utsträckning maten så som de lärde av sina föräldrar.
Den yngre generationen är däremot mycket mer sugna på att experimentera med starka kryddor, som ju är ett relativt nymodigt inslag i vår matkultur.
Starka kryddor är nytt ja, men det finns massvis med andra kryddor som vi har använt i Sverige.
Det går att göra smakrik mat utan speciellt mycket kryddor över huvud taget, husmanskost från 1909 kan knappast kallas för "mild".
Citera
2009-09-29, 12:33
Medlem
pikzels avatar
En följdfråga, varför har folk fått för sig att det är "tufft" att äta stark mat? Det är ju pinsamt...
Citera
2009-09-29, 12:36
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
En följdfråga, varför har folk fått för sig att det är "tufft" att äta stark mat? Det är ju pinsamt...
Varför tycker folk att det är tufft att svepa 6 öl på raken? Varför tycker folk att det är tufft att lyfta så mycket vikt som möjligt på gymmet? Varför tycker folk det är tufft att köra fortare än hastighetsbegränsningen på vägarna?
Citera
2009-09-29, 13:06
Medlem
Aleopas avatar
En grej jag kom och tänka på är "Chilli con carne", på svenska "Chilli med kött".
När jag växte upp var det inte någon chilli i den, snarare borde den hetat "Kött med bönor".
Sen fick jag veta att den "egentiligen" inte ska innehålla bönor eller färs, utan grytbitar (högrev, fransyska etc).
Någon som hört samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in