• 1
  • 2
2009-09-29, 08:30
Bannlyst
Hur kommer det sig att uttryck som "Mild kryddning" är så vanlig förekommande på halvfabrikat och fryskäk? Mild sås går storslaget bra på kebabhak och pizzerior? Mild ost finns i storpack och är vanligt förekommande i familjens kylskåp medan starkare ost enbart finns i mindre förpackningar? Kort sagt, varför är svensken så rädd för smak och utgår ifrån att allting ska vara milt som standard och något mera kryddat som tillval?

// Roger P.
Citera
2009-09-29, 08:36
Medlem
I många länder med stark kryddning som standard så beror det på undermåliga råvaror.

Kanske är lite tvärtom här?

Sen så har det väl historiska anledningar också då det är begränsat av vad som går att odla/hitta vilt här uppe i norden.
Citera
2009-09-29, 08:37
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Mild = Lagom

Svenskar gillar allt som är lagom
Citera
2009-09-29, 08:41
Medlem
libbens avatar
Man kryddade ju förr i tiden för att inte känna av det ruttna i råvaran

Varför kryssa sönder maten för? Ska väl smaka det man beställt?
Citera
2009-09-29, 08:42
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Hur kommer det sig att uttryck som "Mild kryddning" är så vanlig förekommande på halvfabrikat och fryskäk? Mild sås går storslaget bra på kebabhak och pizzerior? Mild ost finns i storpack och är vanligt förekommande i familjens kylskåp medan starkare ost enbart finns i mindre förpackningar? Kort sagt, varför är svensken så rädd för smak och utgår ifrån att allting ska vara milt som standard och något mera kryddat som tillval?

// Roger P.

Intressant fråga.
Personligen så tror jag inte att det är svenskarna i sig som är rädda för kryddning...
Snarare så är det halvfabrikatstillverkarna som utgår ifrån någon sorts praxis när de smaksätter maten.
Antagligen utgår de väl från att kunden själv ska krydda halvfabrikatet till önskad smakstyrka.

Vad gäller ostarna så är det nog så att standardhushållsostarna är de mest sålda, eftersom det finns många barnfamiljer i landet.
När jag är och handlar så ser jag ofta par som handlar t. ex en bit mild Herrgårdsost, samt en mindre bit av någon starkare sort.
Vet att när jag växte upp så gjorde mina föräldrar likadant; det fanns alltid 2 sorters ost i kylen där hemma.

EDIT:
Sedan är väl kryddningskulturen ganska så annorlunda här i Sverige också.
Det är ju bara på senare år som vi har introducerats på bred front till kryddstark mat från andra länder.
Mycket av 40-talisternas kryddningsbaser lever kvar, och det är ju inte alltid som kryddstarkt fungerar till svensk husmanskost heller.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-09-29 kl. 08:48.
Citera
2009-09-29, 08:43
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Man kryddade ju förr i tiden för att inte känna av det ruttna i råvaran

Varför kryssa sönder maten för? Ska väl smaka det man beställt?
Handlar även om den lagen man lagar hemma. Själv älskar jag kryddstark mat och inkorporerar chili i så gott som allt jag lagar.
Citera
2009-09-29, 08:44
Medlem
För svenskar är lameeeee
Citera
2009-09-29, 08:49
Medlem
Jag förstår inte heller det här med att krydda maten starkt. Man vill ju känna smak på varje enskild råvara i en maträtt. Det gör iaf inte jag om man proppar hela rätten full med chili eller annat starkt. Sen finns det givetvis rätter som är goda när det är kryddstarkt också.
Citera
2009-09-29, 09:50
Medlem
MrOaikis avatar
Tror det har att göra med bristen på riktigt starka kryddor i Sverige. Alltså, i naturen. Det har gjort att vår matkultur helt enkelt utvecklats till att vara väldigt mild. Den starkaste kryddan i hittar i naturen är väl pepparrot? Nu för tiden är det inget problem att köpa chilli, och det märks också på matkulturen - i synnerhet i de större städerna. Folk äter ju thaicurry som aldrig förr.
Citera
2009-09-29, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSociaL.
Mild = Lagom

Svenskar gillar allt som är lagom

Svenska är det enda språket med ett ord för just lagom.
Citera
2009-09-29, 10:06
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Svenska är det enda språket med ett ord för just lagom.

Ska den myten aldrig dö ut? Det finns många andra språk som har ord för lagom. Till och med japanskan, som inte en är besläktad med vårt språk. Andra länder har begrepp för "lagom", som engelskans "just right".
Citera
2009-09-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson

// Roger P.
Jag tycker det är professionellt att blanda olika ingredienser istället för att krydda sönder en tråkig maträtt så det knappt smakar som det borde.
Om man använder rätt kryddor på bajs kan även bajs vara ätbart =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in