Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Hur kommer det sig att uttryck som "Mild kryddning" är så vanlig förekommande på halvfabrikat och fryskäk? Mild sås går storslaget bra på kebabhak och pizzerior? Mild ost finns i storpack och är vanligt förekommande i familjens kylskåp medan starkare ost enbart finns i mindre förpackningar? Kort sagt, varför är svensken så rädd för smak och utgår ifrån att allting ska vara milt som standard och något mera kryddat som tillval?
// Roger P.
Intressant fråga.
Personligen så tror jag inte att det är svenskarna i sig som är rädda för kryddning...
Snarare så är det halvfabrikatstillverkarna som utgår ifrån någon sorts praxis när de smaksätter maten.
Antagligen utgår de väl från att kunden själv ska krydda halvfabrikatet till önskad smakstyrka.
Vad gäller ostarna så är det nog så att standardhushållsostarna är de mest sålda, eftersom det finns många barnfamiljer i landet.
När jag är och handlar så ser jag
ofta par som handlar t. ex en bit mild Herrgårdsost, samt en mindre bit av någon starkare sort.
Vet att när jag växte upp så gjorde mina föräldrar likadant; det fanns alltid 2 sorters ost i kylen där hemma.
EDIT:
Sedan är väl kryddningskulturen ganska så annorlunda här i Sverige också.
Det är ju bara på senare år som vi har introducerats på bred front till kryddstark mat från andra länder.
Mycket av 40-talisternas kryddningsbaser lever kvar, och det är ju inte alltid som kryddstarkt fungerar till svensk husmanskost heller.