• 1
  • 2
2009-09-28, 13:18
Medlem
Jag köpte två stora förpackningar med lövbiff på Willys i fredags, då det var extrapris. Men jag hann aldrig frysa in det i helgen (skulle dela på fp), utan har haft det i kylen i oöppnade förpackningar. Idag när jag skulle frysa in det så är stora delar på lövbiffarna bruna istället för sådär fint rosa. Tror ni att det är nåt fel på dem?? Datumet går inte ut förrän imorgon visserligen, men jag blir lite tveksam...
Citera
2009-09-28, 13:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma71
Jag köpte två stora förpackningar med lövbiff på Willys i fredags, då det var extrapris. Men jag hann aldrig frysa in det i helgen (skulle dela på fp), utan har haft det i kylen i oöppnade förpackningar. Idag när jag skulle frysa in det så är stora delar på lövbiffarna bruna istället för sådär fint rosa. Tror ni att det är nåt fel på dem?? Datumet går inte ut förrän imorgon visserligen, men jag blir lite tveksam...
Ja, lite tveksamt är det allt. Öppna och lukta, det är en fingervisning.

~Paul~
Citera
2009-09-28, 13:20
Medlem
Dom kan bli lite "brunaktiga", men det brukar inte vara något problem.
Öppna förpackningen och lukta på dom, och plasta in dom på nytt om dom luktar OK. Sen är det bara öppna frysen och kasta in dom.

Edit: dePaul är ju så klart snabbare...
Citera
2009-09-28, 13:22
Medlem
Persones avatar
Så länge det inte luktar illa går det bra att äta det.
Citera
2009-09-28, 13:25
Medlem
Det där med luktandet tycker jag är himla svårt! Rått kött luktar väl aldrig särskilt gott??
Luktar jag riktigt nära luktar det lite, lite speciellt, men inget jag känner bara av att öppna förpackningen...
Citera
2009-09-28, 13:28
Medlem
[Strange Days]s avatar
Den bruna missfärgen är väl en oxideringsreaktion som uppstår när köttet kommer i kontakt med syre?

Citat:
Det där med luktandet tycker jag är himla svårt! Rått kött luktar väl aldrig särskilt gott??
Luktar jag riktigt nära luktar det lite, lite speciellt, men inget jag känner bara av att öppna förpackningen...

Som regel så skall färskt kött inte lukta mycket överhuvudtaget.
Möjligtvis så känner man en väldigt svag doft av järn på nära håll.

Om köttlukten börjar övergå i sött och syrligt så är köttet på väg att härskna, och då bör man vara försiktig.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-09-28 kl. 13:34.
Citera
2009-09-28, 13:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Alltså, lukten är bara en indikation bland andra. Man kollar också hur mycket vatten som ligger i förpackningen, vilken konsistens köttet har och hur mycket vikt det har tappat allt som allt.

Färskt kött (välhängt) har en mycket speciell lukt som jag skulle vilja betrakta som god. Det luktar friskt med en viss nötig arom.

~Paul~
Citera
2009-09-28, 13:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Den bruna missfärgen är väl en oxideringsreaktion som uppstår när köttet kommer i kontakt med syre?
Ja.

~Paul~
Citera
2009-09-28, 15:36
Medlem
Ofta är det inte det råa köttet i sig som doftar utan fettet. Alltså kommer aldrig en rå lövbiff dofta lika mycket rå som en côtte.

Det du beskriver låter som oxidation, alltså syrepåverkan, som inte är farligt alls och eftersom man vanligtvis steker lövbiff så att dess innertemperatur överstiger 70 grader (jävligt svårt att inte översteka ) så dör många farliga bakterier i köttet. Frys in och ät när det passar.
Citera
2009-09-28, 17:01
Medlem
Sconemans avatar
Är inte den ljusa färgen köttet har också resultatet av att man har nån färg på det för att det ska se mer aptitligt ut? Har ingen vettig källa men jag vet att jag läst det nånstans, förmodligen här på FB?

/ Sconeman.
Citera
2009-09-28, 18:27
Medlem
Chandler Bings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Är inte den ljusa färgen köttet har också resultatet av att man har nån färg på det för att det ska se mer aptitligt ut? Har ingen vettig källa men jag vet att jag läst det nånstans, förmodligen här på FB?

/ Sconeman.
Ljust kött vittnar oftast om att det är ett ungt djur, slaktar du en äldre ko är köttet mörkt rött och det insprängda fettet mer åt det gula hållet, Ett ungt djur har en helt annan färg samt att fettet är vitt. Sen är det en smaksak vad man uppskattar. Ett välhängt ungt djur är enligt mig precis lika gott som ett äldre.
Citera
2009-09-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Ljust kött vittnar oftast om att det är ett ungt djur, slaktar du en äldre ko är köttet mörkt rött och det insprängda fettet mer åt det gula hållet, Ett ungt djur har en helt annan färg samt att fettet är vitt. Sen är det en smaksak vad man uppskattar. Ett välhängt ungt djur är enligt mig precis lika gott som ett äldre.

Ett äldre djur har även den vitt fett när den slaktas. Det är när köttet får hänga och goa till sig som fettet gulnar och köttet blir ännu mörkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in