2009-09-28, 12:53
Medlem
Tråden där vi delar med oss våra erfarenheter / tips på vad man bör tänka på när man gör sin egen film. Saker som kan fånga tittarna, få dem att tänka efter osv.

Musiken är den som styr våra känslor, men vad finns det mer att tänka på? bra program som man kan använda osv?
Citera
2009-09-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enstr0m
Tråden där vi delar med oss våra erfarenheter / tips på vad man bör tänka på när man gör sin egen film. Saker som kan fånga tittarna, få dem att tänka efter osv.

Musiken är den som styr våra känslor, men vad finns det mer att tänka på? bra program som man kan använda osv?
Ljus och vinklar är A och O i filmproduktion, kombinerat med musik ofc.

Jag ser hellre en film med välplanerade vinklar, välplacerat ljus och effektfull musik men tråkig handlig. Istället för någon rulle som är jättespännande men dåligt gjord. Fattar du vad jag menar?
Citera
2009-09-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
Ljus och vinklar är A och O i filmproduktion, kombinerat med musik ofc.

Jag ser hellre en film med välplanerade vinklar, välplacerat ljus och effektfull musik men tråkig handlig. Istället för någon rulle som är jättespännande men dåligt gjord. Fattar du vad jag menar?

nej, talet tycker jag är viktigt det ska höras vad man säger
Citera
2009-09-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
nej, talet tycker jag är viktigt det ska höras vad man säger
Stumfilm ftw!
Nä, sant att dialogerna ska höras väl. Men ljussättning och ljud är något som lockar åskådare.
Citera
2013-11-07, 17:09
Medlem
Jag frågar samma sak, hur gör man?

Jag tycker iallafall att musiken och ljuset styr hur bra filmen är, vem bryr sig om handlingen?
Citera
2013-11-07, 17:57
Medlem
Beror på filmen imo. I ett drama säger jag,
1. Ljudet
2. Handling
3. Ljus/komposition

I en tjusig semester rulle,
1. Ljus/komp
2. Ljud
3. Handling

Dokumentär,
1. Handling
2. Ljud
3. Ljus/komp
Citera
2013-11-07, 19:13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enstr0m

Openoffice är det enda programmet du behöver. För har du inget bra manus kan du lika gärna lägga ner. Det spelar ingen roll hur mycket resurser du plöjer ner i din film, hyr dyra effektprogram du laddat ner, vad för musik du har, vad för ljudeffektssamlingar du snott. Kan inte din berättelse fånga tittarnas intresse med sin inledning så är det kört för dig. Kolla på vilken Hollywoodflopp som helst. "Pacific Rim", "Lone Ranger" osv. Hur mycket pengar som helst. Ingen brydde sig. MANUSET. Lägg ner allt krut på det. Inga j-vla program...
Citera
2013-11-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Openoffice är det enda programmet du behöver. För har du inget bra manus kan du lika gärna lägga ner. Det spelar ingen roll hur mycket resurser du plöjer ner i din film, hyr dyra effektprogram du laddat ner, vad för musik du har, vad för ljudeffektssamlingar du snott. Kan inte din berättelse fånga tittarnas intresse med sin inledning så är det kört för dig. Kolla på vilken Hollywoodflopp som helst. "Pacific Rim", "Lone Ranger" osv. Hur mycket pengar som helst. Ingen brydde sig. MANUSET. Lägg ner allt krut på det. Inga j-vla program...

Eller asmycket nakna brudar, då brukar folk kolla ändå

Nej men jag håller med. Content is king. Är filmen tillräckligt spännande kan man filma och redigera på en iPhone.

Med det sagt betyder det inte att manuset måste vara bra som i BRA. Kolla bara på youtube. Jag fick en kvarts miljon tittare på en helg på ett klipp om en telefonladdare. Innehållet var med andra ord inte bra som i ingar bergman bra. Men bra om du vill få technerds att titta på klippet.

Porrfilmsmanus är inte konstnärligt bra, men de är fantastiska för att fånga sin målgrupp.
Jag tycker vampyrrullar suget men de är ju sjukt bra ur sin målgrupps perspektiv.
Senast redigerad av Lobbamobba 2013-11-07 kl. 19:27.
Citera
2013-11-07, 19:29
Medlem
MasterBaits avatar
Klippningen och tempot. Låter kanske självklart, men att hitta en rytm och anpassa tempot i olika typer av scener är superviktigt. Inte många som kan greppa tag i publiken och hålla fast dom i ett järngrepp under en hel långfilm.
Citera
2013-12-02, 21:34
Medlem
mrfusks avatar
Ni som vill lära er göra film bör kolla på Film Riot!

https://www.youtube.com/show/filmriot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in