2009-09-28, 12:49
Medlem
Jag har aldrig stött på någon hårdrockare som varit tuff, alltså haft attityd och kunnat stå upp för sig själv. Varför är det så egentligen? De flesta som gillar hårdrock verkar vara ärkenördar som spelar WoW. Hårdrock är egentligen musik för hårdingar, inga taniga små töntar som spelar rollspel hela dagarna. Jag förknippar hårdrock med stora bikers som ingen vågar bråka med, men den synen håller sakta på att försvinna tack vare alla töntar med långt, fult svartfärgat hår och "CRT tan". Varför dras de just till hårdrocken? Varför gillar de inte hiphop? Ska man gå runt i läderjacka, nitar, kängor o.s.v så ska man fan kunna bära upp sin klädsel och visa lite attityd..
Citera
2009-09-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streetsweeper
Jag har aldrig stött på någon hårdrockare som varit tuff, alltså haft attityd och kunnat stå upp för sig själv. Varför är det så egentligen? De flesta som gillar hårdrock verkar vara ärkenördar som spelar WoW. Hårdrock är egentligen musik för hårdingar, inga taniga små töntar som spelar rollspel hela dagarna. Jag förknippar hårdrock med stora bikers som ingen vågar bråka med, men den synen håller sakta på att försvinna tack vare alla töntar med långt, fult svartfärgat hår och "CRT tan". Varför dras de just till hårdrocken? Varför gillar de inte hiphop? Ska man gå runt i läderjacka, nitar, kängor o.s.v så ska man fan kunna bära upp sin klädsel och visa lite attityd..
Det var din åsikt, ja.. Tack för den =)
Citera
2009-09-28, 12:55
Medlem
HC47s avatar
Haha. Fin generalisering. Sist jag kollade så var musik till för den som tyckte om den.. Men vad vet jag.

Kan dock hålla med lite om att "nördar" ofta verkar vara väldigt förtjusta i hårdrock, inte minst Iron Maiden och liknande.
Citera
2009-09-28, 12:55
Medlem
Musik tilltalar olika personer, jag gillar tex. allt från metal till hiphop, lika väl jazz och elektronisk musik.
Men jag klär mig ändå i en trivsam klädsel. Typ sneakers, acne jeans och någon snygg t-shirt.
Man måste inte alltid uttrycka sin musiksmak genom sin stil.
Citera
2009-09-28, 12:56
Medlem
UncleUrbans avatar
Stör mig också på alla dessa taniga ungar med svart fett hår med vit hårbotten. Men hårdrock är ju bara en musikstil, inget som behöver höra ihop med en viss typ av människor.
Citera
2009-09-28, 12:58
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
J Varför gillar de inte hiphop? Ska man gå runt i läderjacka, nitar, kängor o.s.v så ska man fan kunna bära upp sin klädsel och visa lite attityd..

det är betydligt värre med vita som låssas vara negrer dvs går runt som deras s k idoler i hiphop kläder ??? Det finns däremot inge mer trognare lyssnare som hårdrockarna. visst slutar dom kanske klä sej som 16åriga hårdrockare när dom blir äldre (förhoppningsvis) men dom gillar fortfarande musiken lika mycke
Citera
2009-09-28, 13:11
Medlem
Det är väl kanske skillnaden mellan nya generationens hårdrockare och dem som levde under 80-talet... förstår inte var du har fått den bilden ifrån om annat än att du syftar på alla tonåringar.
Citera
2009-09-28, 13:15
Medlem
Snöblinds avatar
(Observera att jag själv lyssnat på hårdrock hela livet innan ni börjar whina..)

Du har faktiskt en poäng, men jag vill påpeka att det här främst gäller power metal och till viss del även NWOBHM. Av nån anledning lyssnar "nördarna" alltid på Sonata Arctica, Hammerfall etc. Mindre ofta Napalm Death och såna saker.

Tycker iofs inte att jag själv är nördig, men då kör jag inte läderstilen heller. Kan smyga sig in en bandtröja lite då och då men annars tror jag inte att man ser på mig vad jag lyssnar på - men då lyssnar jag inte på de subgenrer jag nämnde ovan heller.

Tror det har att göra lite med att de vill vara häftiga på något sätt, men samtidigt kan de inte ta in den riktigt hårda musiken (fråga en snubbe med Hammerfall-tischa vad de tycker om t.ex. Bloodbath...). Då väger de upp det med så mycket tillbehör som möjligt.

Men vad vet jag, generaliserar bara. Som någon sa växer de flesta ur det runt gymnasietiden.
Citera
2009-09-28, 13:16
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piriripak
Det är väl kanske skillnaden mellan nya generationens hårdrockare och dem som levde under 80-talet... förstår inte var du har fått den bilden ifrån om annat än att du syftar på alla tonåringar.

precis & då får man fråga sej: vem fan såg vettig ut på 80talet ???
Citera
2009-09-28, 13:18
Medlem
Citat:

Självklart finns det många såna, men det finns väldigt många "hårdingar" också. När man ser såna där "jag är metal"-fjantar får man bara lust att slå till asen. Det är tråkigt att generaliseras in i gruppen "hårdrockare" på grund av dessa små mesiga-wannabes. Inte för att jag egentligen är en "hårdrockare" men det är vad de flesta ser mig som pga min stil.

Däremot wiggers/wankstas med sin uppblåsta "attityd" ser man sällan en som kan stå för "sin" "smak"/"åsikt." Varken verbalt eller med våld. Den klenaste, töntigaste gruppen som finns.
Citera
2009-09-28, 13:22
Bannlyst
Generaliseringen jag har utfärdat själv är att ALLA finnar gillar hårdrock. Precis alla. Skulle börja asgarva om jag såg en finne som var inne på typ indiepop eller något.
Citera
2009-09-28, 13:35
Medlem
orengs avatar
De som klär ut sig, dvs med skinnrock, goth-kängor osv är ju oftast lite trasiga människor. deppiga eller nördiga kanske. Och de lyssnar på hårdrock för att känna sig levande.
Men det är ju fan så många fler som lyssnar på som inte alls byter skepnad.

Som musiker får man ju tänka lite på sin image. Scenkläder t ex har ju en viss inverkan. Men många hårdrocksband bryr sig inte ett dugg och ser ut som vanliga svensons med jeans o tisha. Vilket gör att den generalisering att rockers skulle vara avvikande nördar är helt galen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in