• 1
  • 2
2009-09-28, 09:38
Medlem
Hej!

Har googlat som ett djur på nätet för svar på denna fråga!
Har en .gho fil som jag behöver få ut på en dvd-skiva så att min andra pc kan "ghostas".
Jag vet dock inte hur jag ska gå tillväga för att göra detta!
Jag vet att .gho-filer skapas av Norton Ghost 2003 och lägre, och har därför tankat hem det, men förstår ändå inte hur jag ska göra...

Snabb hjälp uppskattas!
Citera
2009-09-28, 09:44
Medlem
hasenfrasens avatar
En .gho fil används av dos-programmet ghost.exe för att skriva till en hårddisk.

Du lär skapa en bootbar DOS CD med cd-rom stöd där du anger i autoexec.bat att ghost ska köras med t.ex. filen mindisk.gho

http://www.tech-forums.net/computer_...store-disk.php
Citera
2009-09-28, 09:51
Medlem
Tack för svaret, skall kika på guiden!

Men jag tycker att det borde väl finnas enklare metoder? Visst, jag är ganska datorvan men för en annan ska det väl inte behöva vara så komplicerat?
Har ju Norton Ghost 2003 med tillhörande .gho fil, tycker att det programmet borde kunna göra jobbet?
Citera
2009-09-28, 14:56
Medlem
Varenda guide jag hittat kräver att man har en FLOPPY, året är 2009 och jag har en laptop, inte fan har jag en diskettenhet!

Allt jag vill kunna göra är att boota från en cd så jag kommer i ghost, på denna cd vill jag även ha min .gho-fil som jag sedan kan köra.

Vilka filer krävs för detta och var hittar jag dem?
Citera
2009-09-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mela-
Varenda guide jag hittat kräver att man har en FLOPPY, året är 2009 och jag har en laptop, inte fan har jag en diskettenhet!

Allt jag vill kunna göra är att boota från en cd så jag kommer i ghost, på denna cd vill jag även ha min .gho-fil som jag sedan kan köra.

Vilka filer krävs för detta och var hittar jag dem?
Många år sedan jag använde de där programmet.
Jag tror du gjort fel. Om jag minns rätt fick man under momentet att skapa en backup valet om man ville spara det på CD/DVD eller hårddisk. Valde man ttill skiva splittade den automatiskt upp det till så många som behövdes och man fick sätta in en efter en. Valde man däremot till hårddisk blev det en enda stor fil. Antar du gjort det senare.
Citera
2009-09-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Många år sedan jag använde de där programmet.
Jag tror du gjort fel. Om jag minns rätt fick man under momentet att skapa en backup valet om man ville spara det på CD/DVD eller hårddisk. Valde man ttill skiva splittade den automatiskt upp det till så många som behövdes och man fick sätta in en efter en. Valde man däremot till hårddisk blev det en enda stor fil. Antar du gjort det senare.

Saken är den att jag inte har gjort någonting, jag har bara fått denna .gho fil och nu är det upp till mig att göra en ghost-skiva av den.

Ska det verkligen behöva vara så svårt?
Citera
2009-09-29, 12:25
Medlem
Kan du inte göra som med gratis programmen?

Ta hårddisken från den andra datorn och sätt i din.
Återställ/Lägg ghosten tillbaka till deras hårddisk.
Stäng av datorn och sätt tillbaka hårddisken i deras dator.

Eller går det inte att välja vilken hårddisk man återställer till när man har fler?
Senast redigerad av panpo98 2009-09-29 kl. 12:29.
Citera
2009-09-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Kan du inte göra som med gratis programmen?

Ta hårddisken från den andra datorn och sätt i din.
Återställ/Lägg ghosten tillbaka till deras hårddisk.
Stäng av datorn och sätt tillbaka hårddisken i deras dator.

Eller går det inte att välja vilken hårddisk man återställer till när man har fler?

Hm, tror inte du förstår mitt problem riktigt...jag vet ju inte hur jag ska återställa .gho filen?

Jag vet att man i vanliga fall använder sin orginal cd för Norton Ghost för att boota upp med den för att sedan peka dit .gho filen ligger, men jag har ingen sådan skiva!
Citera
2009-09-29, 15:45
Medlem
Nån måste väl ha lyckats bränna en .gho på skiva och få den bootbar?
Citera
2009-09-29, 15:48
Medlem
Citat:
Nån måste väl ha lyckats bränna en .gho på skiva och få den bootbar?
Installera Norton Ghost 2003 på din egen dator då, välj att skapa en backup så får du ju möjlighet att skapa den bootbara skivan som behövs för att återställa datorn från en backup. Använd sedan den och återställ från valfri backup.
Citera
2009-09-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Installera Norton Ghost 2003 på din egen dator då, välj att skapa en backup så får du ju möjlighet att skapa den bootbara skivan som behövs för att återställa datorn från en backup. Använd sedan den och återställ från valfri backup.

Kommer inte den att skapa en backup från den datorn jag sitter på nu då? eller menar du att jag sedan använder den skivan för att sedan peka mot min andra .gho fil?
Citera
2009-09-29, 18:09
Medlem
Citat:
Kommer inte den att skapa en backup från den datorn jag sitter på nu då? eller menar du att jag sedan använder den skivan för att sedan peka mot min andra .gho fil?
Exakt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in