2009-09-28, 08:15
Medlem
beastieboy99s avatar
Hola!

Nu är det som så att min ekonomi är körd i botten!

Så jag undrar vart man kan vända sig för att få hjälp att få någon ordning på ekonomin? Nån form av rådgivning? (gratis då...) Eller är det bara att anmäla sig till Lyxfällan?!
Citera
2009-09-28, 08:18
Medlem
Aolis avatar
Har du frågat banken? De kanske kan hjälpa.
Citera
2009-09-28, 08:24
Medlem
waxizs avatar
Din bank samt lyxfällan finns det väll.. Är inte så vanligt att folk erbjuder sina tjänster utan att få något för det och det är väll de 2 jag kan komma på som tjänar på att hjälpa dig.
Citera
2009-09-28, 08:31
Medlem
JamalKamals avatar
Varje kommun erbjuder sina invånare ekonomisk rådgivning. Det brukar vara ca en månads väntetid efter bokad tid.
Citera
2009-09-28, 09:31
Medlem
beastieboy99s avatar
Mm, banken var ju ett bra förslag. Dom kanske tom kan hjälpa till med avbetalning/kredit/lån... Ska kolla upp det där. Ska ringa till kommunen och se vad dom säger också. Tack för tipsen!
Citera
2009-09-28, 13:21
Medlem
kan du förklara din situation lite
Citera
2009-09-28, 17:38
Medlem
Bästa hjälpen får man väl såklart på flashback?

Så fram med intäkter och utgifter, kontoutdrag, redovisa tillgångar och lån.

Sen är ju receptet jävligt enkelt om man är nykter.

Sälj tillgångar som inte är absolut livsnödvändiga (nej, platt-tv är inte viktigt). Ta alla pengar oavkortat till att betala av skulder (börja med de dyraste (ränte och aviavgifter)).

Maximera dina intäkter (arbeta övertid, panta burkar..)
Minimera dina utgifter - ät hemlagad mat, åk kollektivtrafik till jobbet, sluta snusa och röka.

Det hela är ju så jävla enkelt, så varför man ska vända sig till kommunen eller ännu värre Lyxfällan (visa sig i nationell TV) är ju för mig en gåta. Krävs ju högst små baskunskaper i mattematik för att redan ut den här typen av problem.

KRAV: Intäkter>Utgifter veckans alla dagar, månadens alla veckor och årets alla månader.
Citera
2009-09-28, 20:19
Medlem
Acidiferouss avatar
Ring kommunens skuldrådgivning. Väntetid = bullshit. Däremot måste man kvalificera sig till skuldsanering etc. Tyvärr är kommunen inte snabba att hantera ärendet så även om du är ute i god tid så blir du inte speciellt hjälpt innan du "runs out of time". Hur du än gör så blir det en kamp och du får kämpa hårt själv med att ringa rundor till alla dina kreditbolag osv. Med all rätt förvisso men kommunens hjälp är mer som en psyk-akut för ekonomiskt efterblivna. Prata av dig-stuket ungefär. Det hjälper ju klart det med men... någon lösning är det inte. Inte innan du är hos fogden iallafall. Men visst... visar du framfötterna och ringer runt och förklarar läget så förvärrar du iaf inte situationen.
Citera
2009-09-29, 13:23
Medlem
beastieboy99s avatar
Problemt är att det är en enda röra, har fastnat i ond cirkel med betalningspåminnelser, lån till dyr ränta och skulder som ska betalas.
Skulle vilja samla alla småskulder och smålån i ett större lån till en bättre ränta, men som student så är det inte jättelätt att få nåt lån...

Har ingen jätteinkomst då jag studerar och inte mycket tid för något extrajobb. Jag fattar ju att inkomsterna måste vara lika med utgifterna eller större än utgifterna för att man ska gå runt.
Jag tycker att det är skitjobbigt att ta tag i den här biten och skulle gärna vilja vända mig till nån annan än mina föräldrar för att slippa en massa tjat!

Men ska kontakta banken och se om jag kan få ett lån och samla ihop alla smålån. Sen så ska jag vända mig till komunen.

Sen undrar jag om det är någon som har tips om ett bra ekonomiprogram till datorn så att man får bättrre överblick?
Citera
2009-09-29, 21:04
Medlem
spara alla kvitton räkningar på en månad och se vad du kan göra dig av med!

var har du lånat pengarna om man får fråga är det nån stor bank eller??

om du har bil eller anat som det ligger massa pengar i sälj det och betala av lånet och spara om du vill köpa nått!!!!
Citera
2017-08-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Varje kommun erbjuder sina invånare ekonomisk rådgivning. Det brukar vara ca en månads väntetid efter bokad tid.
vad kallas en sån person då? vad ska jag googla ?

vet att tråden är gammal
Citera
2017-08-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
vad kallas en sån person då? vad ska jag googla ?

vet att tråden är gammal

Ett hett tips kan ju vara att googla på ekonomisk rådgivning och namnet på din kommun?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in